Аннотация
Prusowska recenzja dzieła Uczeń Paula Bourgeta zamieszona w kronice „Kuriera Codziennego”
jest przyczynkiem do refleksji o kształtowaniu się zrębów literackiej teoriipolskiego pisarza,
który u kresu lat osiemdziesiątych zaczyna tworzyć swoje słynne notatki o kompozycji. W kontekście polemiki z Aleksandrem Świętochowskim, opublikowanych w tym czasie Emancypantek oraz dyskusji o spirytyzmie, jaka przetoczyła się na łamach warszawskiej prasy zimą 1893 roku, podjęta zostaje próba zaakcentowania tych fragmentów teoretycznych zapisków, które pokazują wciąż żywą nadzieję pisarza na kształtowanie postaw społecznych za pomocą literatury, literatury głoszącej inne prawdy niż te, które tak wiele krzywdy uczyniły bohaterom powieści Bourgeta.
Библиографические ссылки
Prus Bolesław, Kroniki. Opr. Z. Szweykowski. Warszawa, PIW 1962, t. XII, s. 97.
Pieścikowski Edward, „Emancypantki” Bolesława Prusa. Warszawa, PIW 1970, s. 18.
Matuszewski Ignacy, Artysta i filozof. W: O twórczości i twórcach. Studia i szkice literackie. Wybór i opr. S. Sandler. Warszawa 1965, s. 68.
Morawski Marian, „Bez dogmatu” Henryka Sienkiewicza, „Przegląd Powszechny”, Tom XXVIII. (Październik, Listopad, Grudzień 1890). Kraków 1890.
Bourget Paul, Do Młodzieńca, Przedmowa Bourgeta do powieści „Uczeń”. Przeł. L. Blumental, „Prawda” 1889, nr 48.
Bourget Paul, Uczeń. „Przegląd Tygodniowy” 1889, nr 26, s. 344.
Prus Bolesław, Najogólniejsze ideały życiowe. Warszawa 1900, s. 118.
Prus Bolesław, Emancypantki. Red. Z. Szweykowski. Warszawa, Książka i Wiedza 1949, t. III, s. 221.
Prus Bolesław, Eustapia Palladino, „Kurier Codzienny” 1893, nr 353.
Prus Bolesław, Listy. Opr. K. Tokarzówna. Warszawa 1959, s. 200.
Guyau Jean Marie, Zagadnienia estetyki współczesnej. Przeł. S. Popowski. Warszawa 1901, s. 37–38.
Jauksz Marcin, Między niebem a ziemią. Relacje miedzy człowiekiem a jego przestrzenią jako element psychologicznych rozgrywek Bolesława Prusa z jego współczesnością, „Porównania” 2012, nr 11, s. 122–123.
Prus Bolesław, Literackie notatki o kompozycji. Wybór i opr. A. Martuszewska. Gdańsk, słowo/obraz terytoria 2008, s. 53.
Ribot Théodule-Armand, Choroby woli. Przeł. l J. K. Potocki, Warszawa 1885, s. 137.
Dawid J. W., O poddawaniu uczuć. W: Szkice psychologiczne. Warszawa 1890, s. 85.
Лицензия
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license