Аннотация
Artykuł, oparty na dotychczasowych analizach, wykorzystuje teoretyczny dyskurs komparatystycznej imagologii, by pokazać jej produktywne aspekty na materiale będącym przykładem stosunku polityki i literatury. Wybrano przede wszystkim utwory, które były istotnymi wydarzeniami w rozwoju literatury słowackiej i pozwalają na jej odniesienie do kontekstu literatury Europy Środkowej od lat czterdziestych XX wieku. W artykule zwrócono uwagę również na inne symptomy: dwa etapy podziemia literackiego, emigrację wewnętrzną, niezależność wewnętrzną, kilka typów auto-obrazów i ich występowania lub oddziaływania w strukturze dziela literackiego. Artykuł dotyczy jednego z typów słowackiej twórczości literackiej i dąży do odideologizowania obrazu słowackiej literatury jako literatury typu wiejskiego.
Библиографические ссылки
Arendt Hanah: Púvod totalitarizmu I-III. Praha: Oikoymenh, 1996.
Bátorová, Mária: J. C. Hronský a moderna. Mýtus a mytológia v literatúre. Bratislava: Veda, 2000, p. 77 – 85
Bátorová, Mária: Dominik Tatarka slovenský Don Quijote. Bratislava: Veda, 2012
Bátorová, Mária: Slovak literature and culture from the „postcolonial“ perspective. Primerjalna književnost, letnik 37/3, Ljubljana, December 2014, p. 71 – 85
Bátorová, Mária: Z hľadiska mýtu dualitný typ spisovateľa. (Dominik Tatarka: stavanie a deštrukcia mýtov). Slavica Litteraria, in print
Beller, Manfred – Leerssen, Joep, eds.: Imagology. The cultural construction and literary representation of national characters. A critical survey. Amsterdam – New York: Rodopi 2007
Bělohradský, Václav: Přirozený svět jako politický problém. Eseje o člověku pozdní doby. Praha: Československý spisovatel 1991
Busek, Erhard, Brix, Emil: Projekt Mitteleuropa. Wien: Ueberreuter, 1986
Czeslaw, Milosz: La prise du Pouvoir. Gallimard, 1954
Czeslaw, Milosz: The Captive Mind. Knopf, 1953
Dyserinck, H.: Zum Problem der „images“ und “mirages“ und ihrer Untersuchung im Rahmen der Vergleichenden Literaturwissenschaft. Arcadia,Nr. 1, 1966, p. 107—120
Kmeť, Norbert: Disent. In: Slovensko a režim normalizácie. (Ed.: N. Kmeť and J. Marušiak), Ústav politických vied SAV, published by Michala Vaška: Prešov (without the year of publication)
Kohout, Pavel: Zářijové noci. Praha: 1954
Kusý, Miroslav: Veľký brat a Veľká sestra. In: Kusý, M., Šimečka, M.: Veľký brat a Veľká sestra. O strate skutočnosti v ideológii reálneho socializmu. Bratislava: Nadácia Milana Šimečku, 2000
Kundera, Milan: The tragedy of central Europe. The New York Review of Books. (26.4.1984)
Michnik, Adam: Zlosť a hanba, smútok a radosť. Bratislava: Kalligram, 2006
Mlynář, Zdeněk.: „Disidentství“ na politické mapě dneška. In: Svědectví, 15, 1980, č. 60, p. 660.
Motlagh, Bahman, Namvar. Les stéréotypes à travers le prisme de l‘imagologie. Recherches en Langue et Littérature Françaises Revue de la Faculté des Lettres, 5, 7, 2011, 61–81.
Naumann, Friedrich: Mitteleuropa.Berlin: Georg Reimer, 1915
Patočka, Jan: Přirozený svět jako filozofický problém. Československý spisovatel: Praha 1992
Schlögel, Karl: Teror und Traum. Moskau 1937. München: Karl Hanser Verlag, 2008
Tatarka, Dominik: V úzkosti hľadania. Turčiansky Sv. Martin: Matica slovenská, 1942
Tatarka, Dominik: Panna Zázračnica. Bratislava: Tatran, 1992 (first published in 1944)
Tatarka, Dominik: Farská Republika. Martin: Matica slovenská, 1948
Tatarka Dominik: Vrúcnejšie nenávidieť nepriateľa – vrúcnejšie milovať rodnú stranu. Pravda (26.11.1952)
Tatarka, Dominik: Slovo k súčasníkom o literature. Kultúrny život 47, Ročník X, (1955)
Tatarka, Dominik: Démon Súhlasu. Bratislava: Archa, 1991 (formerly published in journal Kultúrny život in 1956)
Tatarka, Dominik: Červený Benčat, Pach. Naše vojsko, 1964
Tatarka, Dominik: Obec Božia. Smena (7.5.1968)
Tatarka, Dominik: Písačky. Köln: INDEX, 1984.
Tatarka, Dominik: V ne čase. Ed.: Tatarka, Viera, Tatarka, Oleg. Bratislava: 1998
Лицензия
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license