Аннотация
Irmela von der Lühe, BUDDENBROOKS AM SCHWARZEN MEER. VLADIMIR JABOTINSKYS ODESSA-ROMAN DIE FÜNF. „PORÓWNANIA” 1 (24), 2019. T. XXIV, S. 123-133. ISSN 1733-165X. Vladimir Jabotinskys Roman Die Fünf ist bei seinem Erscheinen in Deutschland (2012) als eine literarische Entdeckung gefeiert worden. In der Familiengeschichte der Milgroms aus dem Odessa der Jahre vor der Revolution von 1905 spiegeln sich Hoffnungen und Enttäuschungen der Revolution und der jüdischen Assimiliation, des Aufbruchs in eine neue Welt der Moderne und des Absturzes in eine Welt der brutalen Antimoderne. Der Beitrag untersucht die besonderen literarischen Strategien einer Arbeit an der Erinnerung: des Erzählens von Straßen, Plätzen und Räumen, der Analogisierung des politischen Geschehens mit einem Bühnengeschehen, der symbolistischen Überhöhung der Realität durch Rückgriff auf literarische Texte. Nicht
nur aus politischen, auch aus erzählerischen Gründen wird Odessa in Jabotinkskys Roman also zu einem umstrittenen Erinnerungsort.
Библиографические ссылки
Awerbuch, Marianne. Erinnerungen aus einem streitbaren Leben. Von Berlin nach Palästina – Von Israel nach Berlin. Berlin: Hentrich & Hentrich, 2007.
Babel, Isaak. Ein Abend bei der Kaiserin. Prosa, Reden, Tagebuch, Briefe. Neuwied: Luchterhand, 1970.
Brumlik, Micha. Aufrichtiger Realismus: Wladimir Jabotinsky. In: Ders.: Wann, wenn nicht jetzt? Versuch über die Gegenwart des Judentums. Berlin: Neofelis, 2016, S. 70-75.
Buckard, Christian. Ein extremes Leben. Arthur Koestler 1905-1983. München: C.H.Beck, 2004.
Hohmann Andreas, Mümken Jürgen. Kischniew. Das Pogrom 1903. Lich: Edition AV, 2015.
Kaplan, Eran. Altalena. In: Enzyklopädie jüdischer Geschichte und Kultur. Band 1. Stuttgart/Weimar: Metzler, 2011, S. 50-55.
Jabotinsky, Vladimir. Die Fünf. Roman. Berlin: Aufbau, [2012] 2017.
Raabe Katharina, Sznajderman Monika. Odessa Transfer. Nachrichten vom Schwarzen Meer. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2009.
Schmid, Ulrich M. „Das Ende der Assimilation”. Neue Zürcher Zeitung (148) 2013.
Stanislawski, Michael. Zionism and the Fin de Siècle: Cosmopolitanism and Nationalism from Nordau to Jabotinsky. Berkeley: University of California Press, 2001.
Лицензия
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license