Аннотация
Celem artykułu jest ukazanie roli, jaką w twórczości Jana Křesadly pełni erotyka. Mimo iż pisarz wielokrotnie był oskarżany o uprawianie pornografii, sceny erotyczne pojawiające się na kartach jego utworów nie były celem samym w sobie. Służyły bądź jako alegoria czy metafora, również jako forma zemsty nad swoimi wrogami, a w jednej z powieści sceny erotyczne są parodią współczesnej literatury czeskiej i obecnej w niej erotyki.
Библиографические ссылки
Hanuška Petr (1988), Mrchopěvci – prozaicky debut Jana Křesadla. Poznámky k interpretaci románu, „Tvar”, nr 4, s. 5.
Hrtánek Petr (2008), Cyprián aneb Prokletí neřesti, „Host”, nr 2, s. 22–23.
Hrtánek Petr (2019), Poetika, sex a erotika: k obrazu „normalizace” v románu Jaroslava Čejky „Most přes řeku zapomnění”, „Studia et Documenta Slavica”, nr 3, s. 7–15. DOI: https://doi.org/10.25167//SetDS/2019/3/1
Křesadlo Jan (1994), Obětina: románový triptich, Ivo Železný, Praha.
Křesadlo Jan (1999), Mrchopěvci, Maťa, Praha.
Křesadlo Jan (2002), Kravex5, aneb potíže stavu beztíže, Periplum, Olomouc.
Křesadlo Jan (2006), Rusticalia – variace na cizí themata, Tartaros, Praha.
Křesadlo Jan (2007), Skrytý život Cypriána Belvy, Tartaros, Praha.
Kupcová Hana (1999), Causa Jan Křesadlo, „Reflex”, nr 16, s. 11–12.
Kupcová Helena, Vyplelová Hana (2008), Jan Křesadlo: Obětina, w: V souřadnicích volnosti. Česká literatura devadesátých let dvacítého století v interpretacích, Academia, Praha.
Merenus Aleš (2007), Křesadlovy oběti, „Literární noviny”, nr 22.2., s. 11.
Řezníček Ivo (1986), Jan Křesadlo: Mrchopěvci, „Svědectví”, nr 77, s. 182.
Ziomek Jerzy (1974), Obscenum, pornografia, środki przekazu, w: Społeczne funkcje tekstów literackich i paraliterackich, red. Stefan Żółkiewski, Maryla Hopfinger, Kamila Rudzińska, Czytelnik, Wrocław, s. 57–71.
Лицензия
Copyright (c) 2024 Joanna Czaplińska

Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution-NoDerivatives» («Атрибуция — Без производных произведений») 4.0 Всемирная.
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license
