Povzetek
This article confronts P.J. de Loutherbourg’s drawings of the selected scenes from Tom Jones with the possible “Gothic” content in Henry Fielding’s novel. Commenting on Fielding’s pictorialism, I argue that the most suitable scene from Tom Jones would have been the actual Gothic mansion of Mr. Allworthy, but the scene does not attract the illustrator’s attention. Then, I discuss de Loutherbourg’s patterns of Gothicizing the selected scenes in the manner of Salvator Rosa, which in the original depend on the mock-heroic or the grotesque. The article concludes with raising more general questions about the paradigms of de-contextualization and re-contextualization in late 18th century print market and book illustration.
Literatura
A Catalogue of Prints and Books of Prints. London: Hooper and Davis, 1780.
Battestin, Martin C. The Providence of Wit: Aspects of Form in Augustan Literature and the Arts. Oxford: Clarendon Press, 1974.
Battestin, Martin C. A Henry Fielding Companion. Westport and London: Greenwood Press, 2000.
Baudrillard, Jean. Simulacra and Simulation. Trans. Sheila Faria Glaser. Ann Arbor: The University of Michigan Press, 1994.
Cook, Daniel. “Authors Unformed: Reading ‘Beauties’ in the Eighteenth Century”. Philological Quarterly 89.2–3 (2010). Pp. 283-309.
Fielding, Henry. A Journey from this World to the Next. Ed. C. Rawson. London: Dent, 1973.
Fielding, Henry. The History of Tom Jones. A Foundling. Ed. M.C. Battestin, F. Bowers. Middletown: Wesleyan University Press, 1975.
Groom, Gloria. “Art, Illustration, and Enterprise in Late Eighteenth-Century English Art: A Painting by Philippe Jacques de Loutherbourg”. Art Institute of Chicago Museum Studies 18.2 (1992). Pp. 124-135.
Hilles, Frederick. “Art and Artifice in Tom Jones”, Imagined Worlds: Essays on Some English Novels and Novelists in Honour of John Butt. Ed. M. Mack, I. Gregor. London: Methuen, 1968. Pp. 91-110.
Hogle, Jerrold E. “The Ghost of the Counterfeit in the Genesis of the Gothic”. Gothic Origins and Innovations. Ed. A. L. Smith, V. Sage. Amsterdam and Atlanta: Rodopi, 1994. Pp. 23-33.
Lindfield, Peter N. “Imagining the Undefined Castle in The Castle of Otranto: Engravings and Interpretations”. Image [&] Narrative 18.3 (2017). Pp. 46-63.
Radcliffe, Ann. The Italian. Ed. E.J. Clery. Oxford: Oxford University Press, 2008.
Rawson, Claude Julien. Henry Fielding and the Augustan Ideal under Stress: “Nature’s Dances of Death” and Other Studies. London and Boston: Routledge and Kegan Paul, 1972.
Robertson, Scott. Henry Fielding: Literary and Theological Misplacement. Bern: Peter Lang, 2010.
Stein, Perrin, Mary Tavener Holmes. Eighteenth-Century French Drawings in New York Collections. New York: The Metropolitan Museum of Art, 1999.
Stevenson, John Allen. “Tom Jones, Jacobitism, and the Rise of Gothic”. Gothic Origins and Innovations. Ed. A.L. Smith, V. Sage. Amsterdam and Atlanta: Rodopi, 1994. Pp. 16-22.
Stewart, Philip. Engraven Desire: Eros, Image & Text in the French Eighteenth Century. Durham and London: Duke University Press, 1992.
The Beauties of English Prose. London: Hawes Clarke and Collins, S. Crowder, E. Law and G. Robinson, 1772.
The Beauties of Fielding: Carefully Selected from the Works of that Eminent Writer. London: G. Kearsley, 1782.
Van Ghent, Dorothy. The English Novel: Form and Function. New York: Rhinehart, 1953.
Walpole, Horace. The Yale Edition of Horace Walpole’s Correspondence. Ed. W.S. Lewis et al. 48 vols. New Haven and London: Yale University Press, 1937–1983.
Licenca
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license