Povzetek
Borys Bigun, Erik Martin, HETEROTOPIEN IN DER UKRAINISCHEN GEGENWARTSPROSA (JURIJ ANDRUCHOVYČ, SERHIJ ŽADAN UND VJAČESLAV ŠNAJDER).
„PORÓWNANIA” 1 (24), 2019. T. XXIV, S. 45-53. ISSN 1733-165X.
Der Begriff der „Heterotopie“, der von Michel Foucault in seinem Aufsatz „Andere Räume“ entworfen wurde, gehört zu den am häufigsten verwendeten Konzepten der aktuellen Raumwissenschaften. Literarisch-künstlerische Heterotopien fixieren eine Destruktion des homogenen sozialen Raumes, in deren Verlauf das Utopische und das Real-Pragmatische, die bis dahin eine Einheit bildeten, unter dem Druck der ehemals repressierten oder verdrängten, nun aber ihren Eingang in die Kultur wieder findenden Ideen als zwei konträre Prinzipien auftreten. Im Beitrag wird am Beispiel einiger repräsentativer Werke von Jurij Andruchovyč, Serhij Žadan und Vjačeslav Šnajder der Semantik und den Funktionen der Heterotopien im Kontext der literarischen Kartierung des Raums der postsowjetischen Ukraine nachgegangen.
Literatura
Andruchovyč, Jurij. Avtobiohrafija [Autobiografie]. Rekreaciji. Romany [Rekreationen. Romane]. Kyjiv: Čas, 1996.
Arsenych, Petro u.a. (Hg.). Mista i sela Galyc‘kogo rajonu: istorija, pam‘jatky, osobystosti. Ivano-Frankivs‘k: Nova Zorja, 2001.
Foucault, Michel. Andere Räume. Transl. Walter Seitter. Aisthesis. Wahrnehmung heute oder Perspektive eine andere Ästhetik. ed. Karlheinz Barck, Peter Gente, Heidi Paris. Leipzig: Reclam, 1990. S. 34-46.
Foucault, Michel. Die Ordnung der Dinge. Eine Archäologie der Humanwissenschaften. Transl. Ulrich Köppen. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2003.
Hundorova, Tamara. Tranzytna kul’tura. Symptomy nacional’noji travmy. Statti ta eseji [Transitorische Kultur. Symptome des nationalen Traumas. Beiträge und Essays]. Kyjiv: Hrani-T, 2013.
Šerech-Ševeljov, Jurij, Andruchovyč, Jurij. Rekreaciji. Romany [Rekreationen. Romane]. Kyjiv: Čas, 1996. S. 257-268.
Šnajder, Vjačeslav. Zapysky sil’s’koho jevreja [Aufzeichnungen eines Dorfjuden]. Žytomyr: Ruta, 2016.
Žadan, Serhij. Big Mak [Big Mac]. Charkiv: Klub simejnoho dozvillja, 2015 [a].
Žadan, Serhij. Vorošylovhrad. Charkiv: Folio, 2015 [b].
Licenca
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license