Povzetek
What is the relationship between the quantitative literary history of the past twenty years and the older hermeneutic tradition? Answers have typically been of two kinds: for many in the interpretive camp, the two approaches are incompatible, and the newer one has little or no critical value; for most quantitative researchers, they are instead perfectly compatible, and in fact complementary. Here, I will propose a third
possibility, that will emerge step by step from a comparison of how the two strategies work. How they work, literally; in the conviction that practices – what we learn to do by doing, by professional habit, and often without being fully aware of what we are doing – have frequently larger theoretical implications than theoretical statements themselves. In other words: understanding what a research paradigm does, rather
than what it declares it wants to do. This is the plan.
Literatura
Algee-Hewitt, Mark, Heuser, Ryan, Moretti, Franco. “On Paragraphs. Scale, Themes, and Narrative Form”, Literary Lab Pamphlet 10, 2015.
Algee-Hewitt, Mark, Allison, Sarah, Gemma, Marissa, Heuser, Ryan, Moretti, Franco, Walser, Hannah. “Canon/ Archive. Large-scale Dynamics in the Literary Field”, Literary Lab Pamphlet 11, 2016.
Canguilhem, Georges. The Normal and the Pathological. New York: Zone Books, 1989. Pp. 122-3, 126.
Eiland, Howard, Jennings, Michael W., eds. “The Storyteller. Observations on the Works of Nikolai Leskov”, Benjamin Walter: Selected Writings, vol. 3, 1935-1938. Cambridge: The Belknap, 2002. Pp. 143-166.
Hawker, Edward. Arthur Montague, or an Only Son at Sea, London: Saunders and Otley, 1850.
Hemingway, Ernest. The Nick Adams Stories, Scribner, New York, 1981.
Eliot, George. Adam Bede. New York: Harper & Brothers, 1859.
Leed, Eric J. No man’s land. Cambridge: Cambridge University Press, 1981.
Long, Hoyt, Jean So, Richard. “Literary Pattern Recognition: Modernism between Close Reading and Machine Learning” Critical Inquiry, 42 (2). Pp. 235-267.
Moretti, Franco. “Operationalizing: or, the function of measurement in modern literary theory”, Literary Lab Pamphlet 6, 2013.
Moretti, Franco. “Literature, measured”, Literary Lab Pamphlet 12, 2016.
Moretti, Franco. “Patterns and Interpretation”. Literary Lab Pamphlet 15, 2017.
Moretti, Franco. Far Country. Scenes from American Culture. New York City, NY: Farrar, Straus and Giroux, 2019.
Moretti, Franco, Sobchuk, Oleg. Hidden in Plain Sight: Data Visualization in the Humanities. New Left Review, 2019. Pp. 86-115, 118.
Moretti, Franco, Algee-Hewitt, Mark, Allsion, Sarah, Gemma, Marisa, Heuser, Ryan, Jockers, Matthew, Katsma, Holst, Le-Khac, Long, Pestre, Dominique, Steiner, Erik, Tevel, Amir, Walser, Hannah, Witmore, Michael, Yamboliev, Irena. Canon/Archive. Studies in Quantitative Formalism from the Stanford Literary Lab. New York: n+1, 2017.
Panovsky, 2Erwin. “Der Begriff des Kunstwollens”, Zeitschrift für Ästhetik und allgemeine Kunstwissenschaft, XIV, (1920). Pp.321-339.
Piper, Andrew. “Novel Devotions: Conversional Reading, Computational Modeling, and the Modern Novel”, New Literary History, 46 (2015). Pp. 67-8.
Pomian, Krzysztof. “L’histoire des structures”. Ed. by Jacques Le Goff, Roger Chartier, Jacques Revel. La nouvelle histoire, Paris, 1978. Pp. 536, 543-4.
Ryle, Gilbert. The concept of mind. Chicago: University of Chicago Press, 1949.
Schleiermacher, Friedrich. Compendium of 1819. Ed. by. Kimmerle, Heinz. Hermeneutics: the handwritten manuscripts. Missoula, Montana: Scholars Press, 1977. Pp. 109-10.
Shakespeare, William. Henryk IV. Translated by Stanisław Barańczak. Kraków: Wydawnictwo Znak, 2013.
Shklovsky, Viktor. Theory of Prose 1925-29. Dalkey Press: Elmwood Park, IL, 1991.
Szondi, Peter. Introduction to literary hermeneutics. Cambridge: Cambridge University Press, 1995.
Wölfflin, Heinrich. Principles of art history: The problem of developing style in later art. Transl. by M. D. Hottinger. London: George Bell, 1915.
Licenca
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license