Povzetek
This article is devoted to the transformations that literary communication has undergone on the Internet. The author describes how literary criticism and its role in the digital medium has changed, indicates the deep cultural changes resulting from the development of forms of communication in social media, and characterizes how the Internet has transformed literature. New media has given rise to new literary genres; it has also altered literature itself, recasting it in a hybrid form on the border between the literature and audiovisual media. The ongoing changes do not pose a threat to printed literature, but are an expression of the strength of the Internet’s impact on literary communication and its participants. It is necessary to refrain from easy evaluations of the ongoing processes and to focus on accurately describing, analyzing and interpreting them as a new and relatively unknown part of the expanding literary field.
Literatura
Baldwin, Sandy, The Internet Unconscious: On the Subject of Electronic Literature.
Bloomsbury: Bloomsbury Academic, 2015.
Baran, Dariusz. “Internet w Polsce.” Polski system medialny 1989–2011. Ed. Katarzyna Pokorna-Ignatowicz. Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM, 2013. 75–92.
Barekat, Houman, Robert Barry, David Winters, eds. The Digital Critic. Literary Culture Online. New York: OR Books, 2017.
Czapliński, Przemysław. “Ekstaza i przemoc.” lubimyczytać.pl, https://tinyurl.com/y8enj9k3. Accessed 25 September 2017.
Fajfer, Zenon. Ars poetica, https://tinyurl.com/y9bkb4bu. Accessed 28 September 2017.
Giełżyńska, Katarzyna. C()n du it, https://tinyurl.com/yaylobtw. Accessed 28 September 2017.
Hayles, Katherine N. How we Became Posthuman. Virtual Bodies in Cybernetics, Literature and Informatics. Chicago-London: The University of Chicago Press, 1999.
Hoffman, Krszysztof. “Hejtuję litblogi? Blogi o literaturze a krytyka literacka,” Literatura w mediach III. Nowe wizerunki. Eds. K. Taborska, W. Kuska.
Gorzów Wielkopolski: Wydawnictwo Naukowe PWSZ w Gorzowie Wielkopolskim, 2014.
Janczura, Konrad. Trendy srendy (4): Witamy w dwutygodniku, https://tinyurl.com/ybjkf83k. Accessed 28 September 2017.
Król, Zofia. “Co słychać?” dwutygodnik.com, https://tinyurl.com/yc8uwlts. Accessed 28 September 2017.
Latour, Bruno. Reassembling the Social: An Introduction to Actor-Network-Theory. Oxford: Oxford UP, 2005.
“Literature 2.0: Criticism in the Digital Age,” https://tinyurl.com/yde5nu83. Accessed 28 September 2017.
Manowich, Lev. Język nowych mediów. Trans. P. Cypryański, Warszawa: WAiP, 2006.
Piwkowski, Józefa Żuk. Księga Słów Wszystkich, https://tinyurl.com/y9aaxd8e. Accessed 28 September 2017.
Pawlicka, Urszula, Łukasz Podgórni. Oczy tygrysa, https://tinyurl.com/ycpz64al. Accessed 28 September 2017.
Szychowiak, Julia. Całe życie z moim ojcem. Poznań: WBPiCAK, 2016.
Licenca
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license