Povzetek
Autorka artykułu podejmuje refleksję nad zebranymi w tomie pt. Mickiewicz kontekstowy rozważaniami dotyczącymi kontekstualizacji i rekontekstualizacji, jakim podlega postać i dzieło dziewiętnastowiecznego twórcy. Omawiane analizy, będące przejawem postrzegania zjawisk poprzez sieć złożonych wzajemnych związków (tyleż wewnątrz- , co pozaliterackich), jako próby rozumienia przez sytuowanie stanowią przykład nośności czytania otwartego na inne czasy, inne przestrzenie (narodowe, kulturowe, estetyczne), inne optyki wreszcie. Zbiór ma charakter „konstelacyjny”, wyrażający się w różnorodności podejmowanych problemów, ujęć czy metodologii. Wyłaniające się z prezentowanych studiów wizerunki Mickiewicza są efektem dwu współbieżnych i dialogujących ze sobą nurtów oglądu: widzeń centralnych (akcentujących wspólnototwórczą wartość twórczości autora Dziadów) oraz peryferyjnych (włączających mniej znane rysy wieszcza jako m.in. mistyka, autora erotyków czy poety tłumaczonego na język innych sztuk).
Literatura
Bartol Krystyna (2019), Rola literatury w paidei greckiej. Kilka uwag o zapleczu intelektualnym Wieszcza, w: Mickiewiczowskie konteksty, red. Maria Cieśla-Korytowska, Avalon, Kraków, s. 9–20.
Borkowska-Rychlewska Alina (2019), Mickiewiczowskie ślady w librettach Jana Chęcińskiego do oper Stanisława Moniuszki, w: Mickiewiczowskie konteksty, red. Maria Cieśla-Korytowska, Avalon, Kraków, s. 317–338.
Borkowska-Rychlewska Alina, Hamerski Wojciech, Trybuś Krzysztof, red. (2020), Romantyk jako czytelnik, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Cieśla-Korytowska Maria (2019a), Mickiewiczowska etyka powinności, w: Mickiewiczowskie konteksty, red. Maria Cieśla-Korytowska, Avalon, Kraków, s. 41–57.
Cieśla-Korytowska Maria (2019b), Wstęp, w: Mickiewiczowskie konteksty, red. Maria Cieśla-Korytowska, Avalon, Kraków, s. 7.
Cieśla-Korytowska Maria, Szturc Włodzimierz, Ziołowicz Agnieszka, red. (2000), Juliusz Słowacki – poeta europejski, Universitas, Kraków.
Cieśla-Korytowska Maria, red. (2019), Mickiewiczowskie konteksty, Avalon, Kraków.
Fabianowski Andrzej, Hoffmann-Piotrowska red. (2005), Mickiewicz mistyczny, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Głowiński Michał (1987), Tradycja literacka. Próba zarysowania problematyki, w: Problemy teorii literatury, seria I: Prace z lat 1947–1964, wybór Henryk Markiewicz, wyd. 2 poszerzone, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, s. 339–354.
Halkiewicz-Sojak Grażyna (1995), Byron w twórczości Norwida, Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego w Toruniu, Toruń.
Hoffmann-Piotrowska Ewa (2019), Czemu Mickiewicz dał wiarę Vintrasowi, albo czego szukał i co chciał znaleźć autor Dziadów?, w: Mickiewiczowskie konteksty, red. Maria Cieśla-Korytowska, Avalon, Kraków, s. 21–36.
Kuciak Agnieszka (2003), Dante romantyków. Recepcja Boskiej komedii u Mickiewicza, Słowackiego, Krasińskiego i Norwida, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Kuniński Miłowit (2019), Adam Mickiewicz i Alexis de Tocqueville o demokracji i rewolucji francuskiej. Abstrakt, w: Mickiewiczowskie konteksty, red. Maria Cieśla-Korytowska, Avalon, Kraków, s. 37–39.
Kurek Krzysztof (1999), Polski Hamlet. Z historii idei i wyobraźni narodowej, Poznańskie Studia Polonistyczne, Poznań.
Lijewska Elżbieta (2020), A Duet to Democracy. Cyprian Norwid – Alexis de Toqueville, w: The Literature of Polish Romanticism in Its European Contexts, red. Krzysztof Trybuś, Peter Lang, Berlin, s. 135–149.
Mączyński Andrzej (2019), Wśród prawników w Soplicowie, w: Mickiewiczowskie konteksty, red. Maria Cieśla-Korytowska, Avalon, Kraków, s. 59–82.
Płaszczewska Olga (2019), Z kręgu Mickiewicza. Ksiądz Jełowicki i malarka, albo intersemiotyczna lekcja polskości, w: Mickiewiczowskie konteksty, red. Maria Cieśla-Korytowska, Avalon, Kraków, s. 175–201.
Puchalska Iwona (2019), Mickiewicz „małych poetów”, w: Mickiewiczowskie konteksty, red. Maria Cieśla-Korytowska, Avalon, Kraków, s. 339–351.
Rusek-Kowalska Renata (2019), Perski przekład sonetu Adama Mickiewicza, w: Mickiewiczowskie konteksty, red. Maria Cieśla-Korytowska, Avalon, Kraków, s. 131–155.
Ryczek Wojciech (2019), Słowem uwiedziony. Retoryczne konteksty Świtezianki, w: Mickiewiczowskie konteksty, red. Maria Cieśla-Korytowska, Avalon, Kraków, s. 111–130.
Seweryn Agata (2019), Penderecki i inni. O muzycznych rekontekstualizacjach Sonetów krymskich, w: Mickiewiczowskie konteksty, red. Maria Cieśla-Korytowska, Avalon, Kraków, s. 295–315.
Skorupa Ewa (2019), Ilustrator jako interpretator. Propozycje wizualizacji Pana Tadeusza, w: Mickiewiczowskie konteksty, red. Maria Cieśla-Korytowska, Avalon, Kraków, s. 203–227.
Siwiec Magdalena (2019a), Norwidowskie prze-pisywanie Mickiewicza, w: Mickiewiczowskie
konteksty, red. Maria Cieśla-Korytowska, Avalon, Kraków, s. 157–173.
Siwiec Magdalena (2019b), Wstęp, w: O Norwidzie komparatystycznie, red. Magdalena Siwiec, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 7–9.
Siwiec Magdalena, red. (2019), O Norwidzie komparatystycznie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Sokalska Małgorzata (2019), Adam Mickiewicz i drugie życie kantaty, w: Mickiewiczowskie konteksty, red. Maria Cieśla-Korytowska, Avalon, Kraków, s. 271–294.
Szmydtowa Zofia (1955), Mickiewicz jako tłumacz z literatur zachodnioeuropejskich, PIW, Warszawa.
Trojanowiczowa Zofia (2010), Organizator narodowej wyobraźni, w: taż, Romantyzm. Od poetyki do polityki, wybór i red. Anna Artwińska, Jerzy Borowczyk, Piotr Śniedziewski, Universitas, Kraków, s. 275–291.
Trybuś Krzysztof red. (2020), The Literature of Polish Romanticism in Its European Contexts, Peter Lang, Berlin, https://doi.org/10.3726/b16501.
Urbankowski Maciej (2019), Adam Mickiewicz w literaturze polskiej po 1989 roku, w: Mickiewiczowskie konteksty, red. Maria Cieśla-Korytowska, Avalon, Kraków, s. 353–373.
Waśko Andrzej (2019), Klucznik horeszkowski – ale czy ostatni?, w: Mickiewiczowskie konteksty, red. Maria Cieśla-Korytowska, Avalon, Kraków, s. 83–109.
Weintraub Wiktor (1998), Mickiewicz – mistyczny polityk i inne studia o poecie, wybrała i oprac. Zofia Stefanowska, IBL PAN, Warszawa.
Witkowska Alina (1975), Mickiewicz. Słowo i czyn, PWN, Warszawa.
Witkowska Alina (1997), Cześć i skandale. O emigracyjnym doświadczeniu Polaków, wybór il. S. Rosiek, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
Wojnicka Joanna (2019), Filmowy Mickiewicz, w: Mickiewiczowskie konteksty, red. Maria Cieśla-Korytowska, Avalon, Kraków, s. 229–249.
Licenca
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license