Ekoprofetyzm Diuny Franka Herberta
Journal cover , volume 31, no. 1, year 2022
PDF (Język Polski)

Ključne besede

Frank Herbert
Diuna
ekokrytyka
ekoprofetyzm
wyobraźnia antropologiczna
antropocen

Kako citirati

Smykowski, M. (2022). Ekoprofetyzm Diuny Franka Herberta. Porównania, 31(1), 233–258. https://doi.org/10.14746/por.2022.1.14

Povzetek

Artykuł stanowi próbę ekokrytycznego odczytania fantastycznonaukowej powieści Franka Herberta zatytułowanej „Diuna”. Punktem wyjścia do rozważań nad zaprojektowaną na poziomie fikcji literackiej pustynną planetą Arrakis i jej specyficznym bezwodnym ekosystemem, jest poszukiwanie ekomimetycznych analogii wobec antropocenicznej kondycji świata obserwowanego przez autora w pierwszej połowie XX wieku. Ekoprofetyczne świadectwo epoki człowieka, za jakie można uznać warstwę fabularną „Diuny”, czerpie zarówno z ekologicznych jak i antropologicznych obserwacji autora dotyczących społeczności przystosowanych do życia na terenach pustyni; wizualizuje także czytelnikowi potencjalne scenariusze przyszłości w świecie pozbawionym wody. Spekulatywny charakter prozy Herberta pokazuje, jak myślenie o końcu antropocenu stymuluje ćwiczenie antropologicznej wyobraźni, która zamiast wizji planetarnej zagłady, pozwala projektować nieapokaliptyczne scenariusze nowego początku.

https://doi.org/10.14746/por.2022.1.14
PDF (Język Polski)

Literatura

Brzostek Dariusz (2019), Fikcja antropologiczna czy antropologia spekulatywna? O funkcjach poznawczych narracji fantastycznonaukowych, "Prace Kulturoznawcze", nr 2-3, s. 41-58. https://doi.org/10.19195/0860-6668.23.2-3.4

Buell Lawrence (2005), The Future of Environmental Criticism: Environmental Crisis and Literary Imagination, Blackwell Publishing, Malden/Oxford/Victoria.

Buell Lawrence (2017), Uses and Abuses of Environmental Memory, w: Contesting Environmental Imaginaries. Nature and Counternature in a Time of Global Change, red. Steven Hartman, Brill, Leiden, s. 93-116. https://doi.org/10.1163/9789004335080_007

Cooper Marylin M. (1986), The Ecology of Writing, "College English", nr 4, s. 364-375. https://doi.org/10.2307/377264

Crapanzano Vincent (2004), Imaginative Horizons. An Essay in Literary-Philosophical Anthropology, The University of Chicago Press, Chicago and London. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226118758.001.0001

Crosby Alfred W. (2004), Ecological Imperialism: The Biological Expansion of Europe, 900-1900, Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511805554

Deyan Yehonatan (2015), Aquapoetics: The Whale and the Sea, Contento Now,

Distaso Alba, Ciervo Margherita (2011), Water and common goods: Community management as a possible alternative to the public-private model, "Rivista Internazionale di Scienze Sociali", nr 2, s. 143-165.

Dobrin Sidney (2001), Writing Takes Place, w: Ecocomposition: Theoretical and Pedagogical Approaches, red. Sidney I. Dobrin, Christian R. Weisser, SUNY Press, Albany, s. 11-25.

Domańska Ewa (2017), Nekros. Wprowadzenie do ontologii martwego ciała, PWN, Warszawa.

Dupuy Jean-Pierre (2013), Polityka ostrożności i oświecony katastrofizm. Racjonalny wybór w obliczu apokalipsy, przeł. Katarzyna Sosnowska, "Recykling Idei", nr 15, s. 119-130.

Dwyer Jim (2010), Where the Wild Books Are. A Field Guide to Ecofiction, University of Nevada Press, Reno/Las Vegas.

Dzwonkowska Kamila (2020), Biocentryzm - filozofia szacunku i czci wobec wszystkich przejawów życia, "Filozofuj!", nr 2, s. 15-17.

Egan Timothy (2006), The Worst Hard Time. The Untold Story of Those Who Survived the Great American Dust Bowl, Mariner Books, Boston/New York.

Ellis R. J. (1990), Frank's Herbert Dune and the Discours of Apocalyptic Ecologism in the United States, w: Science Fiction Roots and Branches: Contemporary Critical Approach, red. Rhys Garnett, R. J. Ellis, Palgrave Macmillan, London/New York. https://doi.org/10.1007/978-1-349-20815-9_8

Geerts Evelien, van der Tuin Iris (2016), Diffraction & Reading Diffractively: https://newmaterialism.eu/almanac/d/diffraction.html [dostęp: 19.06.2021].

Haraway Donna (2013), SF: Science Fiction, Speculative Fabulation, String Figures, So Far, "Ada. Journal of Gender, New Media and Technology", nr 3: https://adanewmedia.org/2013/11/issue3-haraway [dostęp: 19.06.2021].

Haraway Donna (2016), Staying with the trouble. Making Kin in the Chthulucene, Duke University Press, Durnham/London. https://doi.org/10.2307/j.ctv11cw25q

Hastrup Kirsten (2008), Droga do antropologii. Między teorią a doświadczeniem, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Heland Jcob von, Bjorn Nykvist (2014), Social-ecological memory as a source of general and specified resilience, "Ecology and Society", nr 19: www.ecologyandsociety.org/vol19/iss2/art47 [dostęp: 19.06.2021]. https://doi.org/10.5751/ES-06167-190247

Herbert Frank (1985), Diuna, przeł. Marek Marszał, Iskry, Warszawa.

Ilnicki Rafał (2014), Filozofia i science fiction: technoanamneza, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, Poznań.

Jacobs Robert (2015), The Bravo Test and the Death and Life of the Global Ecosystems in the Early Anthropocene, "The Asia-Pacific Journal", nr 1: https://apjjf.org/2015/13/29/Robert-Jacobs/4343.html [dostęp: 19.06.2021].

Jelewska Agnieszka (2013), Ekotopie. Ekspansja technokultury, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Jones Madison Percy (2018), Writing Conditions: The Premises of Ecocomposition, "Enculturation. A Journal of Rhetoric, Writing, and Culture": https://enculturation.net/writing-conditions [dostęp: 19.06.2021].

Kennedy Rosanne (2017), Multidirectional eco-memory in an era of extinction: colonial whaling and indigenous dispossession in Kim Scott's That Deadman Dance, w: The Routledge Companion to Environmental Humanities, red. Ursula Heise, Jon Christensen, Michelle Niemann, Routledge, London, s. 268-277.

Małczyński Jacek (2012), Odwracanie krajobrazu. Rewitalizacja miejsc pamięci Holocaustu w sztuce współczesnej na przykładzie "Winterreise" Mirosława Bałki oraz Magdaleny Hueckel i Tomasza Śliwińskiego, w: Od pamięci biodziedzicznej do postpamięci, red. Teresa Szostak, Roma Sendyka, Ryszard Nycz, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa, s. 223-237.

Marzec Andrzej (2021), Antropocień. Filozofia i estetyka po końcu świata, PWN, Warszawa.

Mbembe Achille (2021), Universal right to breath, "Critical Inquiry", nr 47: https://journals.uchicago.edu/doi/full/10.1086/711437 [dostęp: 19.06.2021] https://doi.org/10.1086/711437

Morton Timothy (2016), Hyperobjects. Philosophy and Ecology after the End of the World, University of Minnesota Press, Minneapolis/London.

Oman-Raegan Michael P. (2017), Speculative ethnography and First Contact with Possible Futures, Paper presented for "'Realists' of a Larger Reality: Anthropological intersections with Science Fiction." 116th Annual Meeting of the American Anthropological Association; Washington, D.C. 2 December.

Praczyk Małgorzata (2017), Pamięć środowiskowa we wspomnieniach osadników na "Ziemiach Odzyskanych, Wydawnictwo Instytutu Historii UAM, Poznań.

Praczyk Małgorzata, red. (2017), Pomniki w epoce antropocenu, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Rigby Kate (2009), Writing in the Anthropocene: Idle Chatter or Ecoprophetic Wittness?, "Australian Humanities Review", nr 47, s. 173-187. https://doi.org/10.22459/AHR.47.2009.14

Speer Milton S. (2013), Dust storm frequency and impact over Eastern Australia determined by state of Pacific climate system, "Weather and Climate Extremes", nr 2, s. 16-21. https://doi.org/10.1016/j.wace.2013.10.004

Sugiera Małgorzata (2018), Imiona Gai. Myśląc o końcu antropocenu, "Prace Kulturoznawcze", nr 1-2, s. 15-30. https://doi.org/10.19195/0860-6668.22.1-2.2

Welzer Harald (2010), Wojny klimatyczne, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.