Povzetek
Artykuł należy traktować jako wielogłosowy, dynamiczny i nieskończony (in progress) model relacji, które łączą̨ (mogłyby łączyć́) choreograficzny klip tajwańskiej grupy tanecznej Huang Yi Studio +, powstanie nowej fabryki Daimlera w Sindelfingen i nagłe przyspieszenie prac nad umową inwestycyjną między Chinami i Unią Europejską pod koniec 2020 roku. Zawieszonemu w sieci innych zdarzeń, ponad trzyminutowemu nagraniu autorstwa studio Huang Yi zadaję pytanie: Czym jest tożsamość kulturowa Tajwańczyków w epoce postmediów, cyber-fizycznej kultury przemysłowej oraz wojen technologicznych oraz jaką rolę odgrywa działalność artystyczna w jej wytwarzaniu.
Literatura
"1999 Jiji Earthquake" (2021), w: Wikipedia, wolna encyklopedia, https://tinyurl.com/2zx9af8f [dostęp 10.01.2021].
"Amae". 2019, w: Wikipedia, wolna encyklopedia, https://tinyurl.com/22h2kb2w
ASUS Zenbo - Your Smart Little Companion, Zenbo Global, https://zenbo.asus.com/ [dostęp: 22.02.2021].
Berlin Approves Kuka Sale to Midea (2016), DW.COM, https://tinyurl.com/fwv373dp [dostęp: 28.03.2021].
Bobkowski Karol (2013), Chiny w grze o dominację nad Eurazją, "Przegląd Geopolityczny", nr 6, s. 47-59.
Braidotti Rosi (2009), Podmioty nomadyczne. Ucieleśnienie i różnica seksualna w feminizmie współczesnym. przeł. Aleksandra Derra, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Braidotti Rosi (2014), Po człowieku, przeł. Joanna Bednarek, Agnieszka Kowalczyk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Bryer Tania (2020), "The Call To Unite" Organizer Explains Idea behind 24-Hour Livestream Which Will Feature Oprah Winfrey and Julia Roberts, CNBC, https://tinyurl.com/4wzj6n2h [dostęp: 12.01.2021].
Chang I-Wen (2014), Are Dancers Robots? A Theoretical Consideration of the Body between Human and Robot in Performance, "Taiwan Dance Research Journal", nr 9, s. 109-123.
Cheng Yenlin (2017), My Dance Partner Is Not A Human, przeł. Sharon Tseng, CommonWealth Magazine, https://tinyurl.com/nxxhmbwe [dostęp: 6.01.2021].
Chuang Yin C. (2011), Kawaii in Taiwan Politics, "International Journal of Asia Pacific Studies", nr 7 (3), s. 17.
Coeckelbergh Mark (2014), A Phenomenological-Hermeneutical Approach to the Relation between Robotics and Culture, w: Robotics in Germany and Japan: philosophical and technical perspectives, red. Michael Funk, Bernhard Irrgang, Peter Lang Edition, Frankfurt nad Menem, s. 59-68, Dresden philosophy of technology perspectives, v. 5.
Crawford Alan i in. (2021), The World Is Dangerously Dependent on Taiwan for Semiconductors, Bloomberg, https://tinyurl.com/2r9sswus [dostęp 20.04.2021].
"Czwarta rewolucja przemysłowa" (2020), w: Wikipedia, wolna encyklopedia, https://tinyurl.com/5dzz25h3 [dostęp 20.03.2021].
Deleuze Gilles, Gauttari Felix (2015), Kapitalizm i schizofrenia II, Tysiąc plateau, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa.
Dixon Steve, Smith Barry (2007), Digital Performance: A History of New Media in Theater, Dance, Performance Art, and Installation, MIT Press, Cambridge, MA. https://doi.org/10.7551/mitpress/2429.001.0001
Earthquakes in or near Taiwan today: latest quakes past 30 days - complete list and interactive map, Volcano Discovery, https://tinyurl.com/5dwm46bp [dostęp: 11.02.2021].
Gauttari Felix (1995), Chaosmosis: an ethico-aesthetic paradigm, tłum. Paul Bains, Julian Pefanis, Indiana University Press, Bloomington and Indianapolis.
Gauttari Felix (2013), Schizoanalytic Cartographies, tłum. Andrew Goffey, Bloomsbury Publishing PLC, London and New York.
Grosz Elizabeth (2005), Time Travels: Feminism, Nature, Power, Duke University Press, Durham and London, Next Wave: New Directions in Women's Studies. https://doi.org/10.1215/9780822386551
Hayles Katherine (2012), W stronę ucieleśnionej wirtualności, tłum. Jakub Matyja, "Sztuka i Filozofia", nr 41, s. 127-152.
Historia firmy KUKA: Automatyzacja dawniej i dziś, KUKA AG, https://tinyurl.com/87n23y5y [dostęp 27.05.2021].
HUANG YI STUDIO+ (2019), HUANG YI STUDIO +, https://huangyistudio.com/about-us/ [dostęp: 15.12.2020].
Irrgang Bernhard (2014), Robotics as a Future Vision for Hypermodern Technologies, w: Robotics in Germany and Japan: philosophical and technical perspectives, red. Michael Funk, Bernhard Irrgang, Peter Lang Edition, Frankfurt nad Menem, s. 29-44, Dresden philosophy of technology perspectives, v. 5.
Ishihara Kohji (2014), Roboethics and the Synthetic Approach - A Perspective on Roboethics from Japanese Robotics Research, w: Robotics in Germany and Japan: philosophical and technical perspectives, red. Michael Funk, Bernhard Irrgang, Peter Lang Edition, Frankfurt nad Menem, s. 45-58, Dresden philosophy of technology perspectives, v. 5.
Japonia a broń atomowa (2012), Centrum Studiów Polska-Azja, https://tinyurl.com/yzrwjtrc [dostęp: 20.01.2021].
Jelewska Agnieszka (2014), Ekotopie. Ekspansja technokultury, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
"Kawaii" (2020), w: Wikipedia, wolna encyklopedia, https://tinyurl.com/ne79e6x6 [dostęp 19.01.2021].
Kemp Simon (2020), Digital 2020: Taiwan, https://tinyurl.com/vhrhskf5 [dostęp 28.03.2021].
Kim Tae (2021), Intel's Plan to Win Big in Chips Is Full of Big Risks, Bloomberg, https://tinyurl.com/2vw3xc5f [dostęp 3.06.2021].
"KUKA" (2021), w: Wikipedia, wolna encyklopedia, https://tinyurl.com/4d5pewdw [dostęp 20.05.2021].
Lee Chung-Shing, Pecht Michael (2020), The Taiwan Electronics Industry, CRC Press, The Electronic Industry Search Series. https://doi.org/10.1201/9780429332845
Lee Shyu-tu, Williams Jack F., red. (2014), Taiwan's Struggle: Voices of the Taiwanese, Rowman & Littlefield, Lanham, Boulder, New York, London.
Lin Ya-Tin (2016), Digital Performance in Twenty-First Century Taiwan:Huang Yi & KUKA, a New Form of Sino-Corporeality, "Arts Review", nr 31, s. 1-39.
"Little Ant & Robot Cafe" (2021), https://www.antandrobotcafe.com [dostęp 16.06.2021].
McLuhan Marshall (2004), Zrozumieć media: przedłużenia człowieka, red. Lewis Henry Lapham, tłum. Natalia Szczucka-Kubisz, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa.
Mercedes-Benz vergibt Großauftrag an Kuka (2021), Automationspraxis, https://tinyurl.com/3xa2zz7t [dostęp: 15.06.2021].
MoCA TAIPEI (2013), The 11th Taishin Arts Award Exhibition HUANG Yi & KUKA, https://tinyurl.com/bvnbfnf4 [dostęp 10.01.2021].
"Nanotechnologia" (2021), w: Słownik Języka Polskiego, https://tinyurl.com/pxbv7xj8 [dostęp: 20.02.2021].
O'Meara Sarah (2020), From Plastic Toys to Industry 4.0: How Taiwan Is Using Science to Upgrade Its Manufacturing. "Nature", nr 577 (7790), s. 1-3. https://doi.org/10.1038/d41586-020-00060-1
Osiński Łukasz (2021), Unia Europejska i Chiny osiągnęły porozumienie polityczne w sprawie umowy inwestycyjnej, Polska Agencja Prasowa SA, https://tinyurl.com/2kyt6br3 [dostęp 2.02.2021].
Otwarcie "Fabryki 56" i produkcja nowej Klasy S (2020), Daimler, https://tinyurl.com/69jtk8zk [dostęp: 12.12.2020].
"Płyta tektoniczna" (2021), w: Wikipedia, wolna encyklopedia. https://tinyurl.com/sfehwcrx [dostęp 10.01.2021].
"Ring of Fire", U.S. Geological Survey, https://tinyurl.com/7h48kpxx [dostęp: 21.02.2021].
Rybińska Aleksandra (2021), Umowa UE- Chiny, czyli Berlin pcha Europę w ramiona Pekinu, wpolityce.pl. https://tinyurl.com/2y86ysyz [dostęp: 5.01.2021].
Saito Mari (2012), Born from Japan Disasters, Line App Sets Sights on U.S., China, Reuters, https://tinyurl.com/3sp8fkmn [dostęp: 10.03.2021].
Scobell Andrew (2000), Show of Force: Chinese Soldiers, Statesmen, and the 1995-1996 Taiwan Strait Crisis, "Political Science Quarterly", nr 115 (2), s. 227-46. https://doi.org/10.2307/2657901
Shih-yueh Yang, Shih Pei-jung (2016), Analyzing Anti-Nuclear Public Opinion in Taiwan after Japan 311 Earthquake, "Warsaw Forum of Economic Sociology", nr 7 (14), s. 87-113.
Sobel John (2015), 'Huang Yi and Kuka' Breaks Ground with Human-Robot Interaction, Blogcritics, https://tinyurl.com/2bukhnym [dostęp 11.12.2020].
Ślazyk Leszek (2021), "Pax Sinica 3.0". Chiny24.com (blog), https://chiny24.com/polityka/pax-sinica-3-0 [dostęp: 15.01.2021].
Taiwan Automation Intelligence and Robot Show 2020, https://tinyurl.com/kxsewh96 [dostęp: 21.02.2021].
Taiwan Nuclear Power, World Nuclear Association, https://tinyurl.com/6hnyrs9m [dostęp 20.06.2021].
Taylor Edward (2018), German Carmakers Caught in Crossfire of U.S.-China Trade Row, Reuters, https://tinyurl.com/ywp64dfk [dostęp: 12.06.2021].
Ten region świata starzeje się najszybciej. Czy to źle? (2017), Forsal, https://tinyurl.com/tc28je8 [dostęp: 15.03.2021].
"The Call to Unite", UNITE, https://unite.us/the-call-to-unite [dostęp: 11.01.2021].
Trojnar Ewa (2015), Tajwan. Dylematy rozwoju, Księgarnia Akademicka, Kraków, Societas. https://doi.org/10.12797/9788376386270
Van Eikels Kai (2013), Zbiorowa wirtuozeria, współkonkurencja i gospodarka uwagi. Postfordyzm i wartość improwizacji, w: Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy. O improwizacji tańca, red. Sonia Nieśpiałowska-Owczarek, Katarzyna Słoboda, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź, s. 327-341.
"When I Fall in Love" in THE CALL TO UNITE (2020), HUANG YI STUDIO + (blog), https://huangyistudio.com/2020/05/02/the-call-to-unite/ [dostęp 15.01.2021].
Yin Hui-zhong [尹慧中] (2021), Taijidian chongci Meiguo buju yao gai liu ge chang [台積電衝刺美國布局 要蓋六個廠], Lianhe Xinwen Wang [聯合新聞網], https://udn.com/news/story/7240/5284669 [dostęp: 20.03.2021].
"Yonaguni" (2019), w: Wikipedia, wolna encyklopedia. https://tinyurl.com/4r5zr6j6 [dostęp: 20.05.2021].
Zawojski Piotr (2018), Cyberkultura: synopia sztuki, nauki i technologii, Wydanie II poprawione, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, nr 3799
Licenca
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license