Povzetek
The article offers to combine the environmental history and memory of Warsaw on the example of analyses of literary works relating mainly to the post-1939-war and communist periods. These references involve specific places, such as the Vistula River, wastelands and abandoned allotments. In addition to brief exemplifications from Marek Hłasko and Dorota Masłowska, the psychogeographical interpretation of the environmental realities of post-war Warsaw in the People’s Republic of Poland was developed in the more detailed analysis of three novels by Tadeusz Konwicki: A Minor Apocalypse, Underground River, Underground Birds and Ascension. It turned out that the traumatic history of the city, which has not been recognized so clearly in the environmental sense, is applicable in the analysis of these novels and by greening the undeveloped wastelands.
Literatura
Czapliński, Przemysław. Tadeusz Konwicki. Poznań: Rebis, 1994.
Filipowicz, Kornel. Dzień wielkiej ryby. Opowiadania rybackie 1946–1976. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1978.
Gajewski, Krzysztof. Reprezentacje komunizmu. PRL z perspektywy badań literackich i kulturowych. Warszawa: IBL PAN, 2018.
Gąsiorowski, Andrzej. “Życie po rewitalizacji.” Dzikie Życie 6 (2018). https://tinyurl.com/h6cpt3sh. Accessed 30 December 2022.
Hłasko, Marek. Baza Sokołowska. Pierwszy krok w chmurach. Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza, 1988.
Karpowicz, Agnieszka. “Topofobie.” Sto metrów asfaltu. Warszawa Marka Hłaski. Eds. Agnieszka Karpowicz et al. Warszawa: Lampa i Iskra Boża, 2016. 18–37.
Konwicki, Tadeusz. Mała apokalipsa. Warszawa: Niezależna Oficyna Wydawnicza, 1995.
Konwicki, Tadeusz.Wniebowstąpienie. Warszawa: Iskry, 1982.
Konwicki, Tadeusz.Rzeka podziemna, podziemne ptaki. Warszawa: Alfa, 1989.
Korczyńska-Partyka, Dobrosława. “Urbonatura – hybrydyczna przestrzeń miasta. Na przykładzie twórczości Mirona Białoszewskiego.” Poetyki ekocydu. Historia, natura, konflikt. Eds. Aleksandra Ubertowska, Dobrosława Korczyńska-Partyka, Ewa Kuliś. Warszawa: IBL PAN, 2019. 179–199. DOI: https://doi.org/10.18318/td.2018.2.9
Majewski, Jerzy S. “Marymont: Przedmieście znika wśród chaszczy.” Gazeta Wyborcza, 1 July 2012. https://tinyurl.com/2des9uev. Accessed 30 December 2022.
Masłowska, Dorota. Między nami dobrze jest. Warszawa: Lampa i Iskra Boża, 2008.
Nelson, Victoria. The Secret Life of Puppets. Cambridge–London: Harvard University Press, 2001.
Peraldo, Emmanuello, ed. Literature and Geography. The Writings of Space throughout History. Newcastle Upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2016.
Piotrowiak, Miłosz. “Ruch oporu: o rzekach Krzysztofa Kamila Baczyńskiego i Kazimiery Iłłakowiczówny.” Wiersz-rzeka. Eds. Miłosz Piotrowiak, Mariusz Jochemczyk. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2016. 55–78.
Pukalska, Barbara. “Kilka słów o potędze rzeki w poezji Krzysztofa Kamila Baczyńskiego.” Urzeczenie. Locje literatury i wyobraźni. Eds. Mariusz Jochemczyk, Miłosz Piotrowiak. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2013. 227–239.
Rybicka, Elżbieta. “Nieużytki: redefinicje.” Refugia. (Prze)trwanie transgatunkowych wspólnot miejskich. Ed. Monika Bakke. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Galeria Miejska Arsenał, 2012. 56–67.
Siwicka, Dorota, Marta Zielińska. “Jak fotografowałyśmy Kirkut Mirona Białoszewskiego.” Teksty Drugie 3 (1993): 143–148.World Piero – Alexander Vertinsky. Uofa.ru, 2021. https://tinyurl.com/55pck5aj. Accessed 30 December 2022.
Zgoła, Clara. “Lumpy i odchyleńcy. O bohaterach nocnej włóczęgi miejskiej.” Ułamek błękitu i chmur. Warszawa Tadeusza Konwickiego. Eds. Agnieszka Karpowicz, Piotr Kubkowski, Włodzimierz Karol Pessel, Igor Piotrowski. Warszawa: Lampa i Iskra Boża, 2017. 125–142.
Żynis, Bernadetta. Koniec świata raz jeszcze. Katastroficzne wątki w prozie Tadeusza Konwickiego. Słupsk: Pomorska Akademia Pedagogiczna, 2003.
Licenca
Avtorske pravice (c) 2023 Anna Barcz
To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Brez predelav 4.0 mednarodno licenco.
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license