Povzetek
The discussion surrounding the architectural legacy of the twentieth century has long been characterized by a predominantly negative narrative, wherein prefabricated housing estates were viewed as an aesthetically and functionally questionable remnants of the bygone era, often associated with poverty and social pathology. As a kind of counter-draft to these discourses, a tendency has emerged in recent literature—especially in the last ten years—which focuses thematically on post-industrial places and not only demands a revision of the negative image of prefabricated housing, but also constructs its own visions of the high-rise building as a specific universe. Against this background, this paper aims to trace the aforementioned tendency in recent prose on the subject of prefabricated housing and to work out its characteristics on the basis of Polish and German case studies.
Literatura
Ackermann-Boström Constanze, Gelebte Mehrsprachigkeit im Plattenbau, Uppsala Universitet, Uppsala 2018, Acta Universitatis Upsaliensis / Studia Germanistica Upsaliensia 61.
Czermińska Małgorzata, Socmodernizm, blokowisko i mafia deweloperska. O przestrzeni miejskiej w młodej prozie, in: Literatura polska i perspektywy nowej humanistyki, hrsg. von Romuald Cudak, Karolina Pospiszil, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2018, S. 604–618.
Foucault Michel, Andere Räume, übers. von Walter Seitter, in: Aisthesis. Wahrnehmung heute oder Perspektiven einer anderen Ästhetik, hrsg. von Karlheinz Barck, Peter Gente, Heidi Paris, Reclam, Leipzig 1992, S. 34–46.
Hannemann Christine, DIE PLATTE. Industrialisierter Wohnungsbau in der DDR, Vieweg, Braunschweig / Wiesbaden 1996. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-322-91762-1
Janiszewska Anna, Klima Ewa, Rochmińska Agnieszka, Poza domem – przestrzeń publiczna mieszkańców blokowisk małych miast, „Acta Universitatis Lodziensis” 2013, Nr. 15, S. 271–292. DOI: https://doi.org/10.18778/1508-1117.15.17
Jarnuszkiewicz Maja, Retro: czyli o przedmiotach w czasie i narracji, „Fragile” 2019, Nr. 4 (46) https://fragile.net.pl/retro-czyli-o-przedmiotach-w-czasie-i-w-narracji/ [Zugriff: 12.01.2024]
Kahl Alice, Erlebnis Plattenbau, Springer, Wiesbaden 2003, Stadtforschung aktuell 84. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-663-09975-8
Keller Carsten, Leben im Plattenbau. Zur Dynamik sozialer Ausgrenzung, Campus Verlag, Frankfurt / New York 2005.
Kielak Dorota, Modernistyczny palimpsest. Model lektury – figura tożsamości, „Colloquia Litteraria” 2008, Nr. 4/5, S. 19–43. DOI: https://doi.org/10.21697/cl.2008.1.03
Oskamp Katja, Marzahn, mon amour, Hanser Berlin, München 2020 (1. Auflage 2019).
Piechota Dariusz, Nostalgiczne powroty do przeszłości. O fenomenie wielkich blokowisk oraz retroprzedmiotach w najnowszej prozie realistycznej, „Prace Literaturoznawcze”2021, Nr. 9, S. 175–189. DOI: https://doi.org/10.31648/pl.6986
Rosiński Cezary, Przestrzeń i uważność w polskiej prozie najnowszej, Dissertation, Repozytorium Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2019.
Różycki Tomasz, Złodzieje żarówek, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2023
Szalewska Katarzyna, Urbanalia – miasto i jego teksty. Humanistyczne studia miejskie, Wydawnictwo słowo / obraz terytoria, Gdańsk 2017.
Licenca
Avtorske pravice (c) 2024 Monika Blidy

To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Brez predelav 4.0 mednarodno licenco.
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license