Szkolna narracja o uchodźcach a formacyjny wymiar edukacji polonistycznej

Main Article Content

Krzysztof Koc

Abstrakt

Podstawową tezą artykułu jest przekonanie, że warunkiem skutecznego realizowania formacyjnej funkcji edukacji humanistycznej jest refleksja nad współczesnym światem, a szczególnie nad tak niepokojącymi i aktualnymi problemami, jak np. napięcia międzykulturowe, migracje i związany z nimi kryzys uchodźczy. Analiza w polskiej szkole tekstów podejmujących tę tematykę może być odpowiedzią na kryzys etyczny polegający na izolowaniu się od cudzego cierpienia i na bierności wobec zła, zwłaszcza jeśli ofiarami są ludzie należący do innej niż nasza wspólnoty kulturowej czy narodowej. Inspirację do takich rozważań można odnaleźć w reportażach poświęconych uchodźcom i ich sytuacji.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Dział
W stronę ucznia i studenta
Biogram autora

Krzysztof Koc, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Krzysztof Koc - doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, adiunkt w Pracowni Innowacji Dydaktycznych UAM w Poznaniu; autor książki Czytanie świata. Reportaże Ryszarda Kapuścińskiego w edukacji polonistycznej (Poznań 2007) i współautor podręcznika akademickiego dydaktyki kształcenia polonistycznego Innowacje i metody. W kręgu teorii i praktyki, pod red. M. Kwiatkowskiej-Ratajczak (Poznań 2011), publikował m.in. w „Polonistyce”. Obecnie pracuje nad książką poświęconą metodyce koncepcyjnej.

Bibliografia

  1. Bauer Wolfgang, 2016, Przez morze. Z Syryjczykami do Europy, Kalinowska E. (przeł.), Wołowiec.
  2. Bauman Zygmunt, 2016, Obcy u naszych drzwi, Mincer W. (przeł.), Warszawa.
  3. Bobkowski Andrzej, 2003, Szkice piórkiem, Warszawa.
  4. Boni Katarzyna, Tochman Wojciech, 2014, Kontener, Warszawa.
  5. Chrząstowska Bożena, 2009, Konteksty aksjologiczne, w: Przedmiot, podmiot, proces. Szkice z metodyki kształcenia polonistycznego, Poznań, s. 145-162.
  6. Kapuściński Ryszard, 2006, Ten Inny, Kraków.
  7. Kłakówna Zofia Agnieszka, 2017, Język polski. Wykłady z metodyki. Akademicki podręcznik myślenia o zawodzie szkolnego polonisty, Kraków.
  8. Koziołek Krystyna, 2017, Czas lektury, Katowice.
  9. Liberti Stefano, 2013, Na południe od Lampedusy, Wyrembelski W. (przeł.), Wołowiec.
  10. Mikołajewski Jarosław, 2017, Niewierzący praktykujący, „Gazeta Wyborcza”, 14.06.2017, http://wyborcza.pl/7,75968,21957829,niewierzacy-praktykujacy.html (dostęp 10.09.2017).
  11. Mikołajewski Jarosław, 2017, Terremoto, Warszawa.
  12. Mikołajewski Jarosław, 2015, Wielki przypływ, Warszawa.
  13. Szwecja czyta. Polska czyta, 2015, Tubylewicz K. i Diduszko-Zyglewska A. (red.),Warszawa.
  14. Miller Krzysztof, 2013, 13 wojen i jedna, Kraków.
  15. Miller Krzysztof, 2017, Fotografie, które nie zmieniły świata, Warszawa.
  16. Rawlence Ben, 2017, Miasto cierni. Największy obóz dla uchodźców, Kowalski S. (przeł.), Wołowiec.
  17. Steiner George, 1993, W zamku Sinobrodego. Kilka uwag w kwestii przedefiniowania kultury, Kubińska O. (przeł.), Gdańsk.
  18. Uryga Zenon, 1996, Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Warszawa-Kraków.