"Kulturowe DNA” – permanentna zmiana i polonistyczne praktyki inicjacyjne
PDF

Słowa kluczowe

tożsamość
kultura kontroli i rozproszenia
edukacja polonistyczna
preferencje kulturowe licealistów

Jak cytować

Kwiatkowska-Ratajczak, M. (2018). "Kulturowe DNA” – permanentna zmiana i polonistyczne praktyki inicjacyjne. Polonistyka. Innowacje, (7), 119–128. https://doi.org/10.14746/pi.2018.7.10

Abstrakt

Autorka wyprowadza wnioski z permanentnych zmian cywilizacyjnych skutkujących renesansem zainteresowań kwestiami tożsamości. Skupia uwagę na autoanalizie młodzieży. Rekonstruuje indywidualne kody kulturowe licealistów. Materiałami dokumentacyjnymi są prace uczniów poświęcone ich własnej refleksji dotyczącej wartości kultury i poszukiwaniom miejsca w tradycji rodzinnej, sąsiedzkiej, lokalnej, narodowej, globalnej.

https://doi.org/10.14746/pi.2018.7.10
PDF

Bibliografia

Bauman Zygmunt, 2000, Ponowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa.

Burszta Wojciech J., Kuligowski Waldemar, 1999, Dlaczego kościotrup nie wstaje. Ponowoczesne pejzaże kultury, Warszawa.

Carr Nicholas, 2013, Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, Rojek K. (przeł.), Gliwice.

Cybal-Michalska Agnieszka, 2001, Orientacje proeuropejskie młodzieży. Stan i potrzeby edukacyjne, Poznań.

Domaradzki Jan, 2015, DNA jako kod kulturowy, „Kultura Popularna”, nr 2.

Kahneman Daniel, 2012, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Szymczak P. (przeł.), Poznań.

Kasprzak Paweł, Kłakówna Zofia Agnieszka, Kołodziej Piotr, Regiewicz Adam, Waligóra Janusz, 2016, Edukacja w czasach cyfrowej zarazy, Toruń.

Koziołek Krystyna, 2017, Czas lektury, Katowice.

Literatura polska po przełomie 1989, 2007, Gawliński S., Siwor D. (red.), Kraków.

Melosik Zbyszko, 2013, Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności, Kraków.

Melosik Zbyszko, 2015, Pedagogika i tożsamość młodzieży w kulturze kontroli i rozproszenia, w: Młodzież w dobie przemian społeczno-kulturowych, Segiet K. (red.), Poznań.

Napiórkowski Marcin, 2017, Żyjemy w najlepszych czasach, „Tygodnik Powszechny”, nr 36.

Santorski Jacek, 2017, Klucz do milenialsów. Prawda, autentyczność, szacunek, Magazyn Świąteczny „Gazety Wyborczej”, 28 lipca.

Spitzer Manfred, 2008, Jak uczy się mózg, Guzowska-Dąbrowska M. (przeł.), Warszawa.

Spitzer Manfred, 2013, Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Lipiński A. (przeł.), Słupsk.

Świda-Ziemba Hanna, 1995, Wartości egzystencjalne młodzieży lat dziewięćdziesiątych,

Warszawa.