Zadania polonistów w szkole pomyślanej na nowo. Jak uczyć uczenia się
Main Article Content
Abstrakt
Sytuacja pandemii i marcowego lockdownu pozwala spojrzeć na edukację w Polsce jako na element złożonego systemu wpływów i heterotopię, zgodnie z koncepcją Foucaulta. Uświadomienie sobie ważności dobrze zaplanowanej polityki edukacyjnej w kontekście potrzeb społecznych pozwoli celniej i skutecznej postawić cele działalności nauczycieli. Pandemia wzmocniła istniejące w Polsce nierówności społeczne, które mają wpływ na efektywność kształcenia. Odpowiedzią na gruncie polonistyki szkolnej może być kształcenie nastawione na upodmiotowienie, realizowane przez wzmacnianie autonomii poznawczej na lekcjach krytycznego czytania. W tekście zaproponowano także propozycję działań lekcyjnych opartych na metodzie czytania proceduralnego.
Downloads
Article Details

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Bibliografia
- Archacka Magdalena, 2016, Szkoła. Społeczna rola heterotopii, w: Gromysz J., Włodarczyk R. (red.), Utopia a edukacja, t. I, Wrocław.
- Beers Kylene, Probst Robert E., 2012, Notice & Note: Strategies for Close Reading, Portsmouth, NH: Heinemann.
- Bendyk Edwin, 2020, W Polsce, czyli wszędzie. Rzecz o upadku i przyszłości świata, Warszawa.
- Foucault Michel, 2005, Inne przestrzenie, Rejniak-Majewska A. (przeł.), „Teksty Drugie”, nr 6/2005, s. 117-125.
- Harari Noah, 2018. Homo deus. Krótka historia jutra, Romanek M. (przeł.), Warszawa.
- Hattie John, 2015, Widoczne uczenie się dla nauczycieli, Janowska Z. (przeł.), Warszawa.
- Marzano Robert J., 2012, Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Kasprzak A., Czernik J., Kurzemska A. (przeł.), Warszawa.
- Nussbaum Martha C., 2016, Nie dla zysku: dlaczego demokracja potrzebuje humanistów, Pawłowski Ł. (przeł.), Warszawa.
- Stiegler Bernard, 2017, Wstrząsy. Głupota i wiedza XXI wieku, Krzykawski M. (przeł.), Warszawa.
- Wasilewska-Kamińska Ewa, 2016, Myślenie krytyczne jako cel kształcenia, Warszawa.
- Prace badawcze
- Blanchet Thomas, Chancel Lucas, Gethin Amory, 2019, How Unequal Is Europe? Evidence from Distributional National Accounts, 1980-2017, „WID.world Working Paper”, nr 2019/06, https://wid.world/document/bcg2019-full-paper (dostęp: 06.06.2020).
- Bukowski Pawel, Novokmet Filip, 2017, Inequality in Poland: Estimating the whole distribution by g-percentile, 1983-2015, “WID.world Working Paper”, nr 2017/21, https://wid.world/document/bukowski-novokmet-poland-1983-2015-wid-world-working-paper-2017-21 (dostęp: 06.06.2020).
- Dorn Emma, Hancock Bryan, Sarakatsannis Jimmy, Viruleg Ellen, 2020, COVID-19 and student learning in the United States: The hurt could last a lifetime, McKinsey & Company, https://www.mckinsey.com/industries/public-and-social-sector/our-insights/covid-19-and-student-learning-in-the-united-states-the-hurt-could-last-a-lifetime (dostęp: 25.07.2020).
- Dyrektorzy do zadań specjalnych – edukacja zdalna w czasach izolacji. Prezentacja wyników badania, 2020, Sobiesiak-Penszko P., Pazderski F., https://lekcjaenter.pl/strona/28/raport-%22dyrektorzy-do-zadan-specjalnych---edukacja-zdalna-w-czasach-izolacji%22 (dostęp: 25.07.2020).
- National Reading Panel. Teaching Children to Read: An Evidence-based Assessment of the Scientific Research Literature on Reading and Its Implications for Reading Instruction. Reports of the Subgroups, 2000, Washington, DC.
- Sitek Michał, Ostrowska Barbara (red.), 2020, PISA 2018. Czytanie, rozumienie, rozumowanie, Warszawa.
- Uczenie (się) w czasach epidemii, trzyetapowe badanie postaw nauczycieli pod kierunkiem B. Walczaka i M. Wąsowskiej, Szkoła Edukacji (marzec-czerwiec 2020), raport w trakcie publikacji.