Po-etyka stosowana? Novum aksjologiczne w ostatnim wydaniu podręcznika B. Chrząstowskiej i S. Wysłouch
PDF

Słowa kluczowe

poetyka
etyka
aksjologia
podręcznik
lektura

Jak cytować

Grzegórzek, M. . (2021). Po-etyka stosowana? Novum aksjologiczne w ostatnim wydaniu podręcznika B. Chrząstowskiej i S. Wysłouch. Polonistyka. Innowacje, (14), 65–74. https://doi.org/10.14746/pi.2021.14.7

Abstrakt

Przedmiotem tekstu jest próba pokazania wieloletniego, żywego udziału profesor B. Chrząstowskiej w dyskusji na temat języka humanistyki szkolnej, a tym samym roli poznańskiej Mistrzyni w kreowaniu rzeczywistości humanistycznej godzin polskiego. Służy temu pokazanie ewolucji kształtu Poetyki stosowanej autorstwa S. Wysłouch i B. Chrząstowskiej w kontekście relacji tekst literacki – poetyka – etyka – świat wartości – uczeń. Przyjęto perspektywę chronologiczną w oglądzie kolejnych wersji podręcznika. W oparciu o przedmowy i analizując deklarowane tam autorskie korekty, znajdujące odzwierciedlenie w zawartości merytorycznej i układzie kompozycyjnym, wyrażonym spisem treści, wyróżniono dominanty myślowo-kompozycyjne, organizujące zawartość poszczególnych wersji książki, która po dziś dzień stanowi podstawową pozycję w bibliotekach nauczycieli języka polskiego, będąc zarazem śladem przemian zachodzących w myśleniu o sposobach czytania literatury w szkole i ich ścisłej zależności od dominujących metodologii literaturoznawczych.

https://doi.org/10.14746/pi.2021.14.7
PDF

Bibliografia

Adamiak Marcin, 2007, Autor – dzieło – czytelnik: trzy wymiary zwrotu etycznego w literaturoznawstwie ponowoczesnym, w: Kola A.F., Szahaj A. (red.), Filozofia i etyka interpretacji, Kraków, s. 235-246.

Attridge Derek, 2007, Jednostkowość literatury, Mościcki P. (przeł.), Kraków.

Biedrzycki Krzysztof, 2009, Przedmowa, w: Barańczak S., Poetyka i etyka, Kraków, s. 9-24.

Burzyńska Anna, 2002, Od metafizyki do etyki, „Teksty Drugie”, nr 1-2, s. 64-80.

Burzyńska Anna, 2010, Kulturowy zwrot teorii, w: Markowski M.P., Nycz R. (red.), Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, Kraków, s. 41-91.

Chrząstowska Bożena, Wysłouch Seweryna, 1974, Wiadomości z teorii literatury w analizie literackiej, Warszawa (WZTLWAL).

Chrząstowska Bożena, Wysłouch Seweryna, 1978, Poetyka stosowana, Warszawa (PS wyd. I).

Chrząstowska Bożena, Wysłouch Seweryna, 1987(I), Poetyka stosowana, wyd. II zm., Warszawa (PS wyd. II).

Chrząstowska Bożena, Wysłouch Seweryna, 2000, Poetyka stosowana, wyd. III zm., Warszawa (PS wyd. III).

Chrząstowska Bożena, 1979, Teoria literatury w szkole. Z badań nad recepcją liryki, Wrocław.

Chrząstowska Bożena, 1987(II), Lektura i poetyka. Zarys problematyki kształtowania pojęć literackich w szkole podstawowej, Warszawa.

Chrząstowska Bożena, Wiegandtowa Ewa, Wysłouch Seweryna, 1999, W klasie maturalnej. Książka nauczyciela – polonisty, Poznań.

Chrząstowska Bożena, 1999, Konteksty aksjologiczne, „Polonistyka”, nr 5, s. 272-279.

Chrząstowska Bożena, 2002, Autor – dzieło – poetyka. Problemy interpretacji w szkole, w: Metodyka literatury, Pachecka J., Piątkowska A., Sałkiewicz K. (wybór i wstęp), T.2, Warszawa, s. 85-116.

Czytanie a wartości, „Polonistyka” 1999, nr 5.

Handke Ryszard, 1992, Komunikacja aksjologiczna – nośniki wartości w dziele literackim, w: Problematyka aksjologiczna w nauce o literaturze, Sawicki S., Tyszczyk A. (red.), Lublin, s. 199-222.

Janus-Sitarz Anna, 2009, Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze. O praktykach czytania literatury w szkole. Konstatacje. Oceny. Propozycje, Kraków.

Jędrychowska Maria, 1996, Najpierw człowiek. Szkolna edukacja kulturowo-literacka a problem kształcenia dydaktycznego polonistów. Refleksja teleologiczna, Kraków.

Jędrychowska Maria, 2010, Szkic do pejzażu aksjologicznego. Z problemów dydaktyki literatury, Kraków.

Koziołek Krystyna, 2006, Czytanie z innym. Etyka. Lektura. Dydaktyka, Katowice.

Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, 2010, Markowski M.P., Nycz R. (red.), Kraków.

Kulturowa teoria literatury 2. Poetyki, problematyki, problematyki, interpretacje, 2012, Walas T., Nycz R. (red.), Kraków.

Kwiatkowska-Ratajczak Maria, 1994, Z perspektywy wartości. O prozie dla dzieci i młodzieży, Poznań.

Markowski Michał Paweł, 2000, Zwrot etyczny w badaniach literackich, „Pamiętnik Literacki”, nr 1, s. 239-244.

Myrdzik Barbara, 1992, Recepcja poezji Zbigniewa Herberta, Lublin.

Patrzałek Tadeusz, 1996, Dydaktyka mówienia o wartościach i ocenach, „Polonistyka”, nr 4, s. 219-225.

Podmiotowy wymiar szkolnej polonistyki, 1998, Uryga Z. (red.), Kraków.

Po-etyka, „Teksty Drugie”, 2002, nr 1-2 (73-74).

Polonistyka i świat wartości. Edukacja polonistyczna jako wartość, 2019, Marzec-Jóźwicka M., Karczewska A., Żurek S.J. (red.) współpraca, Nowak M., Lublin.

Problematyka aksjologiczna w nauce o literaturze, 1992, Sawicki S., Tyszczyk A. (red.), Lublin.

Puzynina Jadwiga, 1992, Język wartości, Warszawa.

Puzynina Jadwiga, 1996, O języku wartości w szkole, „Polonistyka”, nr 4, s. 196-201.

Sienko Maria, 2002, Polonistyka szkolna w gorsecie ideologii. Dyskusje wokół wychowania literackiego w latach 1944-1989, Kraków.

Tischner Józef, 2001, Etyka wartości i nadziei, w: Kłoczkowski J.A., Wobec wartości, Kraków, s. 9-132.

W kręgu etyki, poetyki i dydaktyki słowa, 1998, Patrzałek T. (red.), Wrocław.

Włodarczyk Anna, 2014, Etyka interpretacji tekstu literackiego. Postmodernizm. Humanizm. Dydaktyka, Kraków.