Okołoliteracka edukacja obywatelska w Kanadzie a potrzeba polskich rozwiązań programowych
Okładka czasopisma Polonistyka. Innowacje, nr 15, rok 2022
PDF

Słowa kluczowe

podstawa programowa
Zagłada
kształcenie literackie
kształcenie obywatelskie
edukacja polonistyczna

Jak cytować

Kania, A. (2022). Okołoliteracka edukacja obywatelska w Kanadzie a potrzeba polskich rozwiązań programowych. Polonistyka. Innowacje, (15), 47–56. https://doi.org/10.14746/pi.2022.15.5

Abstrakt

W artykule został opisany przykład fragmentu programu / propozycji działań projektowych autorstwa Shawntelle Nesbitt wokół książek dla młodego odbiorcy z kanadyjskiej serii Holocaust Remembrance Series for Young Readers. W kontekście propozycji podstawy programowej do języka polskiego, sformułowanej przez Krzysztofa Biedrzyckiego, omówiono walory pakietu dydaktycznego dla kanadyjskich szkół, w którym kształcenie literackie łączy się ściśle z edukacją obywatelską, a także celami wychowawczymi. Zagraniczne rozwiązania wskazane zostały jako wartościowy przykład dla twórców nowej podstawy programowej dla polskiej szkoły.

https://doi.org/10.14746/pi.2022.15.5
PDF

Bibliografia

Biedrzycki Krzysztof, 2020, Propozycja podstawy programowej do języka polskiego, „Polonistyka. Innowacje”, nr 12.

Nesbitt Shawntelle, Elementary Social Justice Teacher Resource: Introduction, Section One – Historical Context, Section Two – Creating a Context to Teach Social Issues, Section Three – Before Reading Activities, Section Four & Five – During & After Reading Activities, Second Story Press, Toronto, Kanada.

Rasfeld Margaret, Breidenbach Stephan, 2015, Budząca się szkoła, Skowrońska E. (przeł.), Słupsk.

Sławek Tadeusz, 2021, A jeśli nie trzeba się uczyć…, Katowice.