Abstrakt
W artykule podjęta zostaje kwestia gatunku i gender w cyklu książek Żniwiarz autorstwa Pauliny Hendel. Pierwsza część artykułu skupia się na umiejscowieniu cyklu książek Hendel na tle polskiej literatury dla młodzieży, w szczególności w kontekście mody na słowiańskie motywy we współczesnej literaturze młodzieżowej, następnie zinterpretowane zostają niektóre słowiańskie motywy obecne w cyklu, wraz z pełnioną przez nie funkcją. W drugiej części artykułu zostaje poruszona tematyka z zakresu gender studies, w szczególności w kontekście pojawiającego się w powieściach slutshamingu i victimblamingu.
Bibliografia
Aronson Elliot, 2012, Psychologia społeczna, Poznań.
Ekman Stefan, 2018, Urban fantasy – literatura Niewidocznego, „Creatio Fantastica. Zagadnienia i Problemy Fantastyki”, nr 1(58).
Goblet Margot, Glowacz Fabienne, 2021, Slut Shaming in Adolescence: A Violence against Girls and Its Impact on Their Health, “Int J Environ Res Public Health”. https://doi.org/10.3390/ijerph18126657 DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph18126657
Janion Maria, 2006, Niesamowita Słowiańszczyzna: fantazmaty literatury, Kraków.
Keller Jessalynn, 2015, Girls’ Feminist Blogging in a Postfeminist Age, Routledge, Londyn. https://doi.org/10.4324/9781315755632 DOI: https://doi.org/10.4324/9781315755632
Hendel Paulina, 2017a, Żniwiarz. Pusta noc, Poznań.
Hendel Paulina, 2017b, Żniwiarz. Czerwone słońce, Poznań.
Hendel Paulina, 2018, Żniwiarz. Trzynasty księżyc, Poznań.
Hendel Paulina, 2019, Żniwiarz. Droga dusz, Poznań.
Hendel Paulina, 2020, Żniwiarz. Czarny świt, Poznań.
Korzeniewska Wiktoria, Czy Wiedźmin jest słowiański? Analiza Slavic Book, https://slavicbook.pl/czy-wiedzmin-jest-slowianski-analiza-slavicbook/(dostęp: 12.08.2022).
Kostecka Weronika, 2022, Postfeminizm jako perspektywa rozważań nad kulturą popularną – propozycja metody badań literackiej fantastyki dla młodych dorosłych, „Filoteknos”.
Sankowski Robert, 2014, „My, Słowianie” w finale Eurowizji: żaden reprezentujący Polskę artysta nie potrafił dokonać tego od 10 lat, „Gazeta Wyborcza”, https://wyborcza.pl/7,76842,15928830,my-slowianie-w-finale-eurowizji-zaden-reprezentujacy-polske.html (dostęp: 17.08.2022).
Sapkowski Andrzej, 1993, Piróg albo Nie ma złota w Szarych Górach, „Nowa Fantastyka”, 5/128.
Szczepanik Paweł, 2018, Słowiańskie zaświaty. Wierzenia, wizje i mity, Szczecin.
Szymczak-Maciejczyk Barbara, 2021, Polskie urban fantasy. Szkic o mieście i miejskości, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica”. https://doi.org/10.24917/23534583.9.11 DOI: https://doi.org/10.24917/23534583.9.11
Urbańczyk Stanisław, 1968, O rekonstrukcję religii pogańskich Słowian, w: Oborny A., Erber B., Kuczyński J., Paprocki B. (red.), Religia pogańskich Słowian. Sesja naukowa w Kielcach, Kielce, s. 29-46.
Young Helen, 2015, Race and Popular Fantasy Literature: Habits of Whiteness, Londyn. https://doi.org/10.4324/9781315724843 DOI: https://doi.org/10.4324/9781315724843
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Agnieszka Kocznur
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.