Wizualizacja lektury w dobie kryzysu czytelnictwa jako amalgamat wyobraźni twórczej
PDF

Jak cytować

Kotarba, E. (2023). Wizualizacja lektury w dobie kryzysu czytelnictwa jako amalgamat wyobraźni twórczej. Polonistyka. Innowacje, (16), 187–200. https://doi.org/10.14746/pi.2022.16.15

Abstrakt

-

https://doi.org/10.14746/pi.2022.16.15
PDF

Bibliografia

Bolecki Włodzimierz, 1982, Język poetycki i proza: twórczość Brunona Schulza, w: Poetycki model prozy w dwudziestoleciu międzywojennym, Wrocław.

Borowiecka Ewa, 1986, Poznawcza wartość sztuki, Lublin.

Chemperek Dariusz, Kalbarczyk Adam, Trześniowski Dariusz, 2014, Nowe. Zrozumieć tekst, zrozumieć człowieka. Dwudziestolecie międzywojenne (awangarda) – powojenna nowoczesność. Klasa 3. Kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym. Podręcznik do języka polskiego dla liceum i technikum, Warszawa.

Cieloch-Niewiadomska Joanna, 2015. Szkoła nieczytania, https://www.nck.pl/upload/archiwum_kw_files/artykuly/4._joanna_cieloch-niewiadomska_-_szkola_nieczytania.pdf (dostęp: 20.07.2021).

Fauconnier Gilles, Turner Mark, 1998, Conceptual Integration Network, „Cognitive Science” 22-I, 133-187. https://doi.org/10.1207/s15516709cog2202_1 DOI: https://doi.org/10.1207/s15516709cog2202_1

Fauconnier Gilles, Turner Mark, 2001, Tworzenie amalgamatów jako jeden z głównych procesów w gramatyce, w: Kubiński W., Stanulewicz D. (red.), Językoznawstwo kognitywne II. Zjawiska pragmatyczne, Gdańsk, s. 173-211.

Ficowski Jerzy, 1975, Regiony wielkiej herezji. Szkice o życiu i twórczości Brunona Schulza, Kraków.

Ficowski Jerzy, 1985, Okolice sklepów cynamonowych. Szkice, przyczynki, impresje, Kraków-Wrocław.

Ficowski Jerzy, 2002, Regiony wielkiej herezji i okolice. Bruno Schulz i jego mitologia, Sejny.

Janus-Sitarz Anna, 2009, Kryzys lektury na tle innych kryzysów cywilizacyjnych. w: Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze. O praktykach czytania literatury w szkole, Kraków, s. 27-96.

Janus-Sitarz Anna, 2011, Najpierw trzeba chcieć czytać. Studenci zachęcają licealistów do lektury. w: Szkolna lektura bliżej teraźniejszości, Kraków, s. 273-286.

Janus-Sitarz Anna, 2016, W poszukiwaniu czytelnika: diagnozy, inspiracje, rekomendacje, Kraków.

Januszek Henryk, Sikora Jan, 2000, Podstawy socjologii, Poznań.

Jarzębski Jerzy, 1989, Wstęp. w: Bruno Schulz, Opowiadania. Wybór esejów i listów, Wrocław.

Jarzębski Jerzy, 1984, Powieść jako autokreacja, Kraków.

Jarzębski Jerzy, 1999, Schulz, Wrocław.

Jarzębski Jerzy, 2005, Prowincja centrum. Przypisy do Schulza, Kraków.

Karwowska Marzena, 2015, Antropologia wyobraźni twórczej w badaniach literackich. Świat wyobrażony Brunona Schulza, Łódź. https://doi.org/10.18778/7969-546-1 DOI: https://doi.org/10.18778/7969-546-1

Kosiński Marcin, 2007, Teoria metafory pojęciowej a teoria amalgamatów. Rozważania na marginesie analizy Głosu w sprawie pornografii Wisławy Szymborskiej, w: Libura A., Amalgamaty kognitywne w sztuce, Kraków, s. 95-111.

Kotarba Elżbieta, 2020, Multimedialny moduł tematyczny (MMT) czyli o głośnym czytaniu jako aksjologicznej edukacji na lekcjach polskiego w szkole średniej, „Annales Universitas Mariae Curie-Skłodowska. Educatio Nova”, Vol. V, s. 132-147. https://doi.org/10.17951/en.2020.5.131-147 DOI: https://doi.org/10.17951/en.2020.5.131-147

Libura Agnieszka, 2007, Amalgamaty kognitywne w sztuce, Kraków.

Lipski Jan Józef, 1985, Schulz Bruno, w: Literatura Polska. Przewodnik encyklopedyczny, tom II, Warszawa.

Łotman Jurij, 1976, Problemy przestrzeni artystycznej, „Pamiętnik Literacki”, z. 1.

Markowski Michał Paweł, 2012, Powszechna rozwiązłość. Schulz, egzystencja, literatura, Kraków. https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/53993/markowski_powszechna_rozwiazlosc_schulz_egzystencja_literatura_2012.pdf?sequence=3&isAllowed=y (dostęp: 21.07.2021).

Maron Marcin, 2014, Między mitem a historią. Tajemnica filmowego języka «Sanatorium pod Klepsydrą» Wojciech J. Hasa, w: Lubelski T. (red.),Od Mickiewicza do Masłowskiej. Adaptacje filmowe literatury polskiej, Kraków, s. 222-251.

Morbitzer Janusz, 2012, Medialność a sprawność edukacyjna ucznia, „Edukacja i Dialog”, nr 11/12.

Morbitzer Janusz, 2014, O wychowaniu w świecie nowych mediów: zarys problematyki, „Labor et Educatio” 2, 119-143. https://www.bazhum.muzhp.pl/media/files/Labor_et_Educatio/Labor_et_Educatio-r2014-t2/Labor_et_Educatio-r2014-t2-s119-143/Labor_et_Educatio-r2014-t2-s119-143.pdf (dostęp: 02.08. 2021).

Morbitzer Janusz, 2016, Medialny świat a intelektualny potencjał współczesnych uczniów, „Nowa Szkoła”, nr 4.

Nęcka Edward, Orzechowski Jarosław, Szymura Błażej, Wichary Szymon, 2020, Psychologia poznawcza, Warszawa.

Olchanowski Tomasz, 2001, Jungowska interpretacja mitu ojca w prozie Brunona Schulza, Białystok.

Panas Władysław, 1974, «Regiony czystej poezji». O koncepcji języka w prozie Brunona Schulza, „Roczniki Humanistyczne”, 1/1974.

Panas Władysław, 1997, Księga blasku. Traktat o kabale w prozie Brunona Schulza, Lublin.

Panas Władysław, 2001, Bruno od Mesjasza. Rzecz o dwóch ekslibrisach oraz jednym obrazie i kilkudziesięciu rysunkach Brunona Schulza, Lublin.

Podstawa programowa z komentarzami http://www.bc.ore.edu.pl/Content/232/Tom+2+J%C4%99zyk+polski+w+szkole+podstawowej%2C+gimnazjum+i+liceum.pdf (dostęp: 02.08.2021).

Prensky Marc, 2001, Digital Natives, Digital Immigrants, https://doi.org/10.1055/a-1372-2015 (dostęp: 02.08.2021). DOI: https://doi.org/10.1055/a-1372-2015

Schulz Bruno, 2011, Sklepy cynamonowe. Sanatorium pod klepsydrą, Kraków.

Speina Jerzy, 1972, Bruno Schulz (Z zagadnień kreacjonizmu), Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Nauki Humanistyczno-Społeczne. Filologia Polska, z. 9 (48), s. 59-82. https://kpbc.umk.pl/dlibra/doccontent?id=20656&dirids=1 (dostęp: 21.07.2021).

Speina Jerzy, 1974, Bankructwo realności. Proza Brunona Schulza, Warszawa-Poznań.

Stala Krzysztof, 1995, Na marginesach rzeczywistości. O paradoksach przedstawiania w twórczości Brunona Schulza, Warszawa.

Ślósarz Anna, 2019, Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole. Między schematyzmem a kreatywnością, Warszawa.

Ślósarz Anna, 2018, Interpretanty lektur. Produkty medialnego przemysłu. Multimedialne moduły tematyczne jako dydaktyczny instrument, Kraków.

www.brunoschulz.org (dostęp: 20.07.2021). DOI: https://doi.org/10.1055/s-0040-1722777