Umiesz czytać? Psychoedukacyjny potencjał powieści Emilii Kiereś
PDF

Słowa kluczowe

Emilia Kiereś
metalowa seria
sieroctwo
choroba
śmierć

Jak cytować

Kwiatkowska, A. (2023). Umiesz czytać? Psychoedukacyjny potencjał powieści Emilii Kiereś. Polonistyka. Innowacje, (18), 103–114. https://doi.org/10.14746/pi.2023.18.8

Abstrakt

Emilia Kiereś jest autorką powieści fantasy dla dzieci starszych i powieści realistycznych dla dzieci młodszych. Te ostatnie, adresowane do sześciolatków i nieco starszych czytelników, ukazują głównych bohaterów pokonujących kłopoty dzięki sile opowieści i wsparciu rodziny. W świecie przedstawionym omawianych powieści książki zajmują ważne miejsce, ale to nie one są źródłem pokrzepiania czy środkiem do rozwiązania problemów. Dzieci czerpią wiedzę przede wszystkim z rozmów z bliskimi. W relacjach z nimi uczą się odpowiedzialności i samodzielności. Zaufanie, jakim opiekunowie darzą najmłodszych bohaterów, sprzyja ich rozwojowi. Powieści Emilii Kiereś uczą empatii, życzliwości i pomagają przełamywać nieśmiałość. Są doskonałą inspiracją do rozmów z dzieckiem i mogą być traktowane jako lektury psychoedukacyjne.

https://doi.org/10.14746/pi.2023.18.8
PDF

Bibliografia

Bajorek Anna, 2021, Bajka terapeutyczna w propozycji edukacyjnej przedszkola, w: Noosfera literacka. Problemy wychowania i terapii poprzez literaturę dla dzieci, Ungeheuer-Gołąb A., Chrobak M. (red.), Rzeszów, s. 257-266.

Dymel-Trzebiatowska Hanna, 2014, W poszukiwaniu odrobiny pocieszenia. Biblioterapeutyczny potencjał utworów Astrid Lindgren z perspektywy narratologii i psychoanalizy literackiej, Gdańsk.

Heska Kwaśniewicz Krystyna, 2014, Jak płynie „Rzeka” przez ludzkie życie, „Guliwer”, nr 4, s. 59-61.

Kiereś Emilia, 2010, Srebrny dzwoneczek, Łódź.

Kiereś Emilia, 2018, Miedziany listek, Łódź.

Kiereś Emilia, 2019, Złota gwiazdka, Łódź.

Kiereś Emilia, 2022, Cynowy rycerzyk, Łódź.

Kostecka Weronika, 2021, Wartość fantazjowania. Wzorce zachowań autoterapeutycznych we współczesnej prozie dla dzieci, w: Noosfera literacka. Problemy wychowania i terapii poprzez literaturę dla dzieci, Ungeheuer-Gołąb A., Chrobak M. (red.), Rzeszów, s. 237-249.

Kulus Magdalena, 2013, Wszystko minie, „Guliwer”, nr 4, s. 66-67.

Molicka Maria, 2002, Bajkoterapia. O lekach dzieci i nowej metodzie terapii, Poznań.

Papuzińska Joanna, 2008, Zatopione królestwo. O polskiej literaturze fantastycznej XX wieku, Warszawa.