„Abbas był wczoraj na rozmowie o pracę”, czyli o sposobach nawiązywania stosunku pracy na lekcjach języka polskiego jako obcego – dobre praktyki
Okładka czasopisma Polonistyka. Innowacje, nr 19, rok 2024
PDF

Słowa kluczowe

nauczanie języka polskiego jako obcego
praca
umowa o pracę
umowa o dzieło
umowa-zlecenie

Jak cytować

Kosmalska, W., & Rybka, M. (2024). „Abbas był wczoraj na rozmowie o pracę”, czyli o sposobach nawiązywania stosunku pracy na lekcjach języka polskiego jako obcego – dobre praktyki. Polonistyka. Innowacje, (19), 117–140. https://doi.org/10.14746/pi.2024.19.8

Abstrakt

Artykuł dotyczy tematu podejmowania pracy i życia zawodowego w procesie nauczania dorosłego ucznia języka i kultury polskiej jako obcych. Dzięki prezentowanym podczas lektoratów materiałom dydaktycznym, m.in. podręcznikom i ćwiczeniom, uczący się re/konstruują obrazy polskiego rynku pracy, a także Polaka i Polki zatrudnionych w różnych zawodach, często łączących obowiązki zawodowe z opieką nad dziećmi. Obcokrajowcy uczą się, jak może przebiegać rozmowa o pracę, jak powinni napisać swoje CV i list motywacyjny. Dowiadują się również, że sposób nawiązania stosunku pracy może być różny. Artykuł przynosi propozycję dodatkowych ćwiczeń, opartych na autentycznych tekstach prawnych, wprowadzających specjalistyczne słownictwo i pokazujących, czym różni się umowa o pracę od umowy-zlecenia i umowy o dzieło. Analiza poszczególnych typów umów związanych z zatrudnieniem powinna bowiem pozwolić uczącym się języka polskiego jako obcego na sprawniejsze funkcjonowanie na polskim rynku pracy.

https://doi.org/10.14746/pi.2024.19.8
PDF

Bibliografia

Bawej Izabela, 2013, O języku specjalistycznym w kontekście kulturowym na przykładzie błędnego użycia języka niemieckiego w liście motywacyjnym, „Neofilolog” 2013, nr 41/1, s. 37-50.

Bączar Katarzyna, 2023, O tekstach autentycznych w nauczaniu języka obcego w szkole średniej, „Języki Obce w Szkole”, nr 2, s. 35-42.

Białek Magdalena, 2018, Rozgrzewka językowa na lekcji języka obcego a dydaktyka konstruktywistyczna – kilka uwag, „Językoznawstwo”, nr 1 (12), s. 181-194. DOI: https://doi.org/10.25312/2391-5137.12/2018_181-194

Biel Łucja, 2001, Terminologia, frazeologia i stylistyka umowy o pracę oraz contract of employment i statement of employment particulars, „Lingua Legis”, nr 19, s. 47-62.

Burzyńska-Kamieniecka Anna, 2019, Praktyka upraszczania tekstów w dydaktyce języka polskiego jako obcego (dawniej i dziś), „Oblicza Komunikacji”, nr 11, s. 168-186.

Czerkies Tamara, 2012, Tekst literacki w nauczaniu języka polskiego jako obcego (z elementami pedagogiki dyskursywnej), Kraków.

Gass Susan, 2023, Input and interaction, w: Doughty C.J., Long M.H. (red.), The Handbook of Second Language Acquisition, Wiley-Blackwell, s. 224-255. DOI: https://doi.org/10.1002/9780470756492.ch9

Gębal Przemysław E., 2016, Od dydaktyki tekstów specjalistycznych do dydaktyzacji potrzeb i działań komunikacyjnych. Kierunki i koncepcje glottodydaktyki specjalistycznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 23, s. 19-33. DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.23.02

Gębal Przemysław E., 2006, Realia i kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: Lipińska E., Seretny A. (red.), Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Kraków, s. 205-242.

Gębal Przemysław E., Kołsut Sławomira, 2016, Nauczanie języka polskiego jako obcego dla potrzeb zawodowych: profile kompetencji językowych w komunikacji specjalistycznej, w: Gębal P.E., Janowska I. (red.), O lepsze jutro studiów polonistycznych w świecie: glottodydaktyka polonistyczna dziś, Kraków, s. 69-85.

Gębal Przemysław E., Miodunka Władysław T., 2020, Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego, Warszawa.

Gębka-Wolak Małgorzata, 2014, Wstępne uwagi o normie składniowej aktów prawnych, „Poznańskie Spotkania Językoznawcze”, nr 28, s. 25-37. DOI: https://doi.org/10.14746/psj.2014.28.2

Grucza Sambor, 2007, Glottodydaktyka specjalistyczna. Część I. Założenia lingwistyczne dydaktyki języków specjalistycznych, „Przegląd Glottodydaktyczny” 23, s. 7-20.

Heyd Geutraude, 1990, Deutsch lehren, Frankfurt am Main.

Jasińska Agnieszka, Szymkiewicz Aneta, Małolepsza Małgorzata, 2010, Polski w pracy, Berlin.

Malinowska Ewa, 2021, Polszczyzna urzędowa i jej warianty, „Stylistyka”, nr 18, s. 55-64.

Niesporek-Szamburska Bernadeta, 2017, Method or approach-between didactics of the mother tongue and glottodidactics, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 8”, s. 136-144.

Niesporek-Szamburska Bernadeta, 2019, Rozumienie „funkcjonalnego podejścia do nauki o języku” w planie ramowym (podstawie) oraz w jego realizacji, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguage Polonae Partinentia”, s. 228-239. DOI: https://doi.org/10.24917/20820909.10.20

Rabiej Agnieszka, 2015, Podejścia do błędów i ich poprawy we współczesnej glottodydaktyce, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, z. 22, s. 61-73. DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.22.04

Rybka Małgorzata, Wrześniewska-Pietrzak Marta, 2021, Różni ale tacy sami? – stereotypy związane z płcią w wybranych podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego (poziom A1 i A2), „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica”, z. 55, s. 221-255. DOI: https://doi.org/10.18778/0208-6077.55.14

Sielatycki Mirosław, 2005, Kompetencje nauczyciela w Unii Europejskiej, „Internetowy Magazyn CODN”, nr 3, http://regal.cen.uni.wroc.pl/annex/15projekty_sw_pdf/15projekty_sw_02_sielatycki.pdf, (dostęp: 1.03.2024).

Skudrzyk Aldona, 2020, Od prorokini do marszałkini, czyli o derywacji w miarę potrzeb, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica”, z. 15, s. 247-254. DOI: https://doi.org/10.24917/20831765.15.20

Sośniak Łukasz SJ, 2020, Papież: obmowa jest gorszą zarazą niż koronawirus, https://www.vaticannews.va/pl/papiez/news/2020-09/papiez-franciszekangelus-0609.html, (dostęp: 1.03.2024).

Szczepankowska Irena, 2005, Kształcenie kompetencji komunikacyjnej Polaków w zakresie prawa – tradycja i współczesność. Wnioski dla przyszłej polityki edukacyjnej, w: Gajda S., Markowski A., Porayski-Pomsta J. (red.), Polska polityka komunikacyjno-językowa wobec wyzwań XXI wieku, Warszawa, s. 197-205.

Szymańska Marta, 2018, Co to znaczy uczyć funkcjonalnie? Próba odpowiedzi, w: Guzy A., Krzyżyk D., Ochwat M., Wójcik-Dudek M. (red.), W krajobraz literacko-kulturowy i językowy wpisane… Księga jubileuszowa dedykowana Profesor Bernadecie Niesporek-Szamburskiej w czterdziestolecie pracy naukowej i dydaktycznej, Katowice.

Węgrzak Ewa, Bambrowicz Olga, 2021, Raport dotyczący uwarunkowań i okoliczności towarzyszących nauczaniu języka polskiego specjalistycznego na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań.

Wiśniewska Agnieszka, Kokot Anna, Jasnos Marzena, Busiło Samanta, 2014, Chcę pracować w Polsce. Podręcznik do nauki specjalistycznego języka polskiego jako obcego, Warszawa.

Wojtak Maria, 1993, Styl urzędowy, w: Bartmiński J. (red.), Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. 2, Współczesny język polski, Wrocław, s. 149-161.

Woźniak Ewa, 2014, Język a emancypacja, feminizm, gender, „Rozprawy Komisji Językowej ŁTN” 60, s. 295-312.

Wronkowska Sławomira, Zieliński Maciej, 2021, Komentarz do Zasad techniki prawodawczej, Warszawa.

Ziółkowski Przemysław, 2015, Teoretyczne podstawy kształcenia. Skrypt dla studentów, Bydgoszcz.

Żydek-Bednarczuk Urszula, 2012, Kompetencja międzykulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 2 (10), s. 19-30.