E-glottodydaktyka – studium przypadku
Okładka czasopisma Polonistyka. Innowacje, nr 19, rok 2024
PDF

Słowa kluczowe

glottodydaktyka
innowacje
MOOC
edukacja zdalna
trzecia misja uczelni
kształcenie językowe
kompetencje
samokształcenie

Jak cytować

Bambrowicz, O. (2024). E-glottodydaktyka – studium przypadku. Polonistyka. Innowacje, (19), 141–150. https://doi.org/10.14746/pi.2024.19.9

Abstrakt

Rosnące zainteresowanie nauką języka polskiego jako obcego prowadzi do wzrostu zapotrzebowania na innowacyjne rozwiązania edukacyjne. Wśród obcokrajowców dążących do osiągnięcia biegłości językowej znajdują się nie tylko studenci, lecz także osoby aktywne zawodowo, które poszukują kursów umożliwiających szybką naukę języka, uwzględniającą elementy profesjolektu. Niniejszy tekst stanowi syntetyczną prezentację, wypracowanych przez glottodydaktyczki z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, rozwiązań odpowiadających na specyficzne potrzeby niestandardowej grupy odbiorców, w skład której wchodzą głównie osoby pracujące lub planujące wejście na polski rynek pracy.

https://doi.org/10.14746/pi.2024.19.9
PDF

Bibliografia

Cudak Romuald, 2020, Glottodydaktyka polonistyczna w perspektywie przemian, Katowice, https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/18320/1/Cudak_glottodydaktyka_polonistyczna_w_perspektywie.pdf (dostęp: 2.02.2024).

Gaebel Michael, 2014, MOOC: masowe otwarte kursy online, Warszawa, https://www.frse.org.pl/storage/brepo/panel_repo_files/2021/02/18/ykz0pf/mooc-michael-gaebel-eua-frse-fzgajvc.pdf (dostęp: 7.02.2024).

Janowska Iwona, 2022, „Zaanektowany” system certyfikacji znajomości języka polskiego jako obcego – stan obecny, http://www.poradnikjezykowy.uw.edu.pl/wydania/poradnik_jezykowy.793.2022.04.1-Janowska.pdf (dostęp: 2.02.2024). DOI: https://doi.org/10.33896/PorJ.2022.4.1

Kościńska Agnieszka, Sendur Agnieszka, 2022, Kursy typu MOOC jako nowoczesna forma samokształcenia oraz doskonalenia zawodowego, https://repozytorium.ka.edu.pl/server/api/core/bitstreams/5ef291a2-d8e6-47af-a22f-320e9dcf0f61/content (dostęp: 6.03.2024).

Leja Krzysztof, 2015, Trzy misje uczelni, trzy ścieżki kariery, https://forumakademickie.pl/fa/2015/01/trzy-misje-uczelni-trzy-sciezkikariery (dostęp: 2.02.2024).

Piekutowski Jarema, 2023, Migracje: niewykorzystana (na razie) szansa Polski. Raport Warsaw Enterprise Institute, Warszawa, https://wei.org.pl/wpcontent/uploads/2023/09/Migracje-niewykorzystana-na-razie-szansa-Polskiraport.pdf (dostęp: 10.02.2024).

Wysieńska-Di Carlo Kinga, Klaus Witold, 2018, Pracodawcy i pracodawczynie a zatrudnianie cudzoziemców i cudzoziemek, Stowarzyszenie Interwencji Prawnej i Fundacja Konrada Adenauera, Warszawa, https://interwencjaprawna.pl/wpcontent/uploads/2018/06/RAPORT_PRACODAWCY_I_PRACODAWCZYNIErev-1.pdf (dostęp: 6.03.2024).

Język polski z elementami przedsiębiorczości (poziom B1): https://navoica.pl/courses/course-v1:UAM+B1_3+2022_E2/about

Handel i usługi. Kurs języka polskiego specjalistycznego dla cudzoziemców: https://navoica.pl/courses/course-v1:UAM+HU4+2022_E2/about

Transport i logistyka. Kurs języka polskiego specjalistycznego dla obcokrajowców: https://navoica.pl/courses/coursev1:UAM+TSL3+2022_E2/about