Edukacja patriotyczna w szkołach polonijnych na podstawie analizy scenariuszy uroczystości rocznicowych z okazji 11 listopada, 2 maja i 3 maja w Belgii w latach 2018-2022
Okładka czasopisma Polonistyka. Innowacje, nr 19, rok 2024
PDF

Słowa kluczowe

szkoła polonijna
Polonia belgijska
wychowanie patriotyczne
edukacja pozalekcyjna

Jak cytować

Radomska-T’Seyen, K. (2024). Edukacja patriotyczna w szkołach polonijnych na podstawie analizy scenariuszy uroczystości rocznicowych z okazji 11 listopada, 2 maja i 3 maja w Belgii w latach 2018-2022. Polonistyka. Innowacje, (19), 201–215. https://doi.org/10.14746/pi.2024.19.13

Abstrakt

Tematem artykułu jest refleksja na temat wychowania patriotycznego dzieci i młodzieży w Belgii w kontekście uzupełniającej działalności oświatowej w szkołach polonijnych. Wychowanie patriotyczne, obok rozwoju kompetencji językowych, stanowi dla Polaków mieszkających poza granicami kraju jedno z najistotniejszych zadań edukacji polonistycznej kształtującej tożsamość kulturową. Poczucie patriotyzmu kształtuje się nie tylko poprzez zdobywanie wiedzy przekazywanej przez rodziców i nauczycieli, ale również poprzez aktywny udział w rocznicowych obchodach najważniejszych świąt narodowych: Święta Narodowego Trzeciego Maja, Dnia Flagi RP oraz Dnia Polonii i Polaków za Granicą, jak również Święta Niepodległości.

https://doi.org/10.14746/pi.2024.19.13
PDF

Bibliografia

Brzozowska Małgorzata, 2014, Kłopotliwa miłość. Patriotyzm w polskich dyskursach publicystycznych, Lublin.

Chałas Krystyna, Kowalczyk Stanisław, 2006, Wychowanie ku wartościom narodowo-patriotycznym. Elementy teorii i praktyki, Lublin-Kielce.

Chrobot Jarosław, 2021, Rozwijanie wartości patriotycznych wśród młodzieży, Płock.

Drzeżdżon Wojciech, 2013, Patriotyzm jako wartość w systemie edukacyjnym i wychowawczym, „Język- Szkoła- Religia”, 8/1, s. 70-80.

Frątczak Jan, 2011, O wychowaniu patriotycznym w szkole, „Nauczyciel i Szkoła” 1 (49), s. 111-121.

Dziewiecki Marek, 2018, Wychowanie patriotyczne dzisiaj, „Zeszyty Formacji Katechetów”, nr 4, s. 25-31.

Jabłońska-Deptuła Ewa, 1985, Kościół – Religia – Patriotyzm (Polska, 1764-1864), Warszawa.

Jastrzębska-Golonka Danuta, 2019, Wychowanie patriotyczne w działalności oświatowej polskiej emigracji niepodległościowej na przykładzie Wielkiej Brytanii w latach 1945-1990. „Dzieje Najnowsze”, Rocznik LI – 2019, 2, s. 67-89. DOI: https://doi.org/10.12775/DN.2019.2.04

Kołodziejski, Maciej, 2015, Zajęcia pozalekcyjne w formie chórów w wybranych płockich szkołach podstawowych.

Kujawiński Jerzy, 2010, Ewolucja szkoły i jej współczesna wizja, Poznań.

Lewińska Aneta, 2019, Dla orientacji kolegów spisałem...: o szkole w kronikach szkół wiejskich z Pomorza z lat 1920-1989, Pelplin.

Mosiek Piotr, 2016, Edukacja wobec procesu kształtowania tożsamości współczesnej młodzieży. Od patriotyzmu po aktywizację społeczną, Leszno.

Tytko Marek Mariusz, 2010, Mistrz i uczeń. Elementy koncepcji K. Twardowskiego, W. Stróżewskiego i K. Ostrowskiej, „Wychowawca. Miesięcznik Nauczycieli i Wychowawców” nr 1 (205), s. 16-17.

Zwoliński Andrzej, 2015, Wychowanie do patriotyzmu, „Labor et Educatio” nr 3, s. 355-375.

Źródło: Strona internetowa Centrum Kultury i Języka Polskiego – Daskalia, http://daskalia.eu/ (dostęp: 25.01.2024).

Źródło: Strona internetowa Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, https://www.gov.pl/web/kultura/dzien-flagi-rzeczypospolitej-polskiej-orazdzien-polonii-i-polakow-za-granica (dostęp: 25.01.2024).

Źródło: Strona internetowa Polskiej Macierzy Szkolnej w Belgii, https://www.pmsz.be/o-nas (dostęp: 25.01.2024).

Źródło: Strona internetowa Les Polonais du Centre. https://lespolonaisducentre.wordpress.com/2018/05/07/738-swiatowy-dzien-flagi-dzien-polonii-w-belgii-6-05-20188/ (dostęp: 15.01.2024).

Źródło: Strona internetowa Stowarzyszenia Wspólnota Polska, http://wspolnotapolska.org.pl/wiadomosci.php?id=6570 (dostęp: 15.01.2024).

Źródło: Strona internetowa Ministerstwa Oświaty we Flandrii, https://www.vlaanderen.be/onderwijs-en-vorming/organisatie-van-hetonderwijs/leerstof/onderwijsdoelen (dostęp: 15.01.2024).

Źródło: Strona internetowa radia i telewizji vrt (Belgia – Flandria). https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/12/01/jongeren-houden-klimaatacties/ (dostęp: 01.02.2024).

Źródło: Strona internetowa portalu internetowego. https://ambrassade.be/nl/nieuws/doe-mee-aan-de-mars-tegen-racisme-in-je-buurt-op-zondag-19-maart, (dostęp: 01.02.2024).

Źródło: Strona internetowa portalu internetowego. https://www.dms-educatief.eu/thema/lhbtiq/de-coming-out-day (dostęp: 01.02.2024).

Źródło: Dziennik Ustaw RP, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190001652/O/D20191652.pdf (dostęp: 25.01.2024).

Źródło: Strona internetowa ośrodka turystycznego we Flandrii, https://www.visitflanders.com/en/flemish-destinations/ypres (dostęp: 30.01.2024).

Źródło: Strona internetowa przewodnika turystycznego. https://www.tracesofwar.nl/sights/1623/Oorlogsbegraafplaats-van-het-Gemenebest-Heverlee.htm (dostęp: 30.01.2024).

Źródło: Strona Internetowa IPNu (Instytutu Pamięci Narodowej). Moja Niepodległa – Edukacja IPN, (scenariusze uroczystości szkolnych) (dostęp: 30.01.2024).

Źródło: Dokumenty o dostępie publicznym na stronie internetowej ORE Ośrodek Rozwoju Edukacji – Mali patrioci, (dostęp: 30.01.2024).

Źródło: Strona internetowa portalu Profesor.pl https://profesor.pl/(dostęp: 30.01.2024),

Źródło: Dokumenty o dostępie publicznym Razem dla Edukacji (scenariusze zajęć z okazji 11 listopada), (dostęp: 30.01.2024).

Źródło: Dokumenty o dostępie publicznym na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej. https://zpe.gov.pl/a/pociag-do-wolnosci---scenariuszuroczystosci-z-okazji-11-listopada/D18yswBn0 (dostęp: 30.01.2024).

Źródło: Dokumenty o dostępie publicznym na stronie internetowej Wolności i Demokracji. https://wid.org.pl/tag/polskie-piesni-patriotyczne/ (dostęp: 16.01.2024).

Dobrowolska Hanna, Dobrowolska Urszula, 2018, Jutro pójdę w świat. Język polski. Klasa 5. Szkoła Podstawowa. Podręcznik WSiP. MEN: 868/2/2018.

Dobrowolska Hanna, Dobrowolska Urszula, 2019, Jutro pójdę w świat. Język polski. Klasa 6. Szkoła Podstawowa. Podręcznik WSiP. MEN: 868/3/2019.

Bobiński Witold, 2017, Świat w słowach i obrazach. Język polski. Klasa 7. Szkoła podstawowa. Podręcznik WSiP. MEN:868/4/2017.

Bobiński Witold, 2018, Świat w słowach i obrazach. Język polski. Klasa 8. Szkoła podstawowa. Podręcznik WSiP. MEN:865/5/2018.