Rozszerzanie granic
PDF

Słowa kluczowe

specjalizacja
dydaktyka uniwersytecka
komunikatywność
kreatywność
projekt

Jak cytować

Grzelka, M. (2016). Rozszerzanie granic. Polonistyka. Innowacje, (4), 45–56. https://doi.org/10.14746/pi.2016.1.4.4

Abstrakt

W artykule podjęto zagadnienie kształcenia uniwersyteckiego na styku idei universitas oraz wolnego rynku w kontekście specjalizacji dziennikarstwo i public relations prowadzonej w Instytucie Filologii Polskiej UAM w Poznaniu. Zauważono, że misją współczesnego uniwersytetu jest kształtowanie umiejętności rozpoznawania i analizowania rozmaitych dyskursów oraz formowanie postaw opartych na czynnym uczestnictwie w tych dyskursach. Efektem tego rozpoznania jest podkreślenie rangi specjalizacji i wpływ tego doszacowania na konstruowanie nowych programów uniwersyteckich. Budując program specjalizacji, wykorzystano multigenetyczność dziennikarstwa. Zauważono, że wszystkie działania dziennikarskie i PR-owe podporządkowane są informacji, operacjach na niej oraz jej obróbce, a dominującymi kompetencjami absolwentów powinny być komunikatywność i kreatywność. Z połączenia teorii z praktyką wynikają realne korzyści – wiedza i umiejętności z ćwiczeń i warsztatów cechujących się akademicką swobodą i bezpieczeństwem konfrontują się z autentycznymi potrzebami instytucji funkcjonującej na rynku. Absolwent musi mieć świadomość konieczności uczenia się przez całe życie, samodoskonalenia i rozwijania swoich mocnych stron, pracy nad wzrostem kompetencji twardych i miękkich.

https://doi.org/10.14746/pi.2016.1.4.4
PDF

Bibliografia

Bobko Aleksander, Gałkowski Stanisław, 2012, Uniwersytet – tradycja i współczesne wyzwania, w: Idea uniwersytetu dziś. Perspektywa filozoficzna,

Żardecka-Nowak M., Skrzypek-Faluszczak J. (red.), Rzeszów, s. 52-66.

Hofman Iwona, 2015, Multigenetyczność dziennikarstwa w nauce i dydaktyce, „Roczniki Nauk Społecznych”, t. 7 (43), nr 3, s. 113-124.

Idea uniwersytetu dziś. Perspektywa filozoficzna, 2012, Żardecka-Nowak M., Skrzypek-Faluszczak J., Rzeszów.

Karwala Sebastian, 2009, Mentoring jako strategia wspierająca wszechstronny rozwój osobisty, Nowy Sącz.

Koch Jan, Kreatywność się opłaca, www.ipo.pl/zarzadzanie_w_firmie/artykuly/kreatywnosc_sie_oplaca_592639_2.html (dostęp 4.03.2013).

Maćkiewicz Jolanta, 2010, Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu, Warszawa.

Martens Anna, 2011, Mentoring – inspiracja, motywacja. Praktyczne aspekty kształcenia dziennikarzy – o niezbędnych kompetencjach i mapie kontekstów, w: Dydaktyka dziennikarstwa. Opinie i postulaty, Gawroński S. (red.), Kraków-Rzeszów-Zamość, s. 161-183.

Mead Margaret, 2000, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, Hołówka J. (przeł.), Warszawa.

Newman John Henry, 1990, Idea uniwersytetu, Mroczkowski P. (przeł.), Warszawa.

Piaget Jean, 1977, Dokąd zmierza edukacja, Warszawa.

Spaemann Robert, 2006, Kim jest człowiek wykształcony?, w: Granice. O etycznym wymiarze działania, Merecki J. (przeł.), Warszawa.

Tapscott Don, 2010, Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, Cypryański P. (przeł.), Warszawa.

W poszukiwaniu utraconego mistrza. Z profesorem Tadeuszem Gadaczem rozmawia Joanna Klimczyk, 2002, „Res Publica Nowa”, nr 11.

Weber Max, 1990, Nauka jako zawód i powołanie, Dybel P. (przeł.), w: Krasnodębski Z., 1999, Max Weber, Warszawa.

Wilcz-Grzędzińska Ewa, Wróblewski Tomasz, 2011, Pisać skutecznie. Strategie dla każdego autora, Wrocław.