Projekt „Literatura”
PDF

Słowa kluczowe

digital native
digital immigrant
edutainment
edukacja literacka
współczesne metody kształcenia
homo practicus

Jak cytować

Kowalska, U. (2016). Projekt „Literatura”. Polonistyka. Innowacje, (4), 83–96. https://doi.org/10.14746/pi.2016.1.4.7

Abstrakt

Artykuł prezentuje refleksje związane z uniwersytecką dydaktyką literatury oraz koniecznością (uzasadnioną bądź nie) dostosowania metod kształcenia do możliwości współczesnego odbiorcy. Poruszone zostały w nim także kwestie dotyczącego definiowania nowego pokolenia studentów przez pryzmat cyfrowych technologii. Fundamentalne dla rozważań jest jednak zagadnienie akademickiej edukacji literackiej, która nierzadko nie wzbudza entuzjazmu wśród studentów, traktujących przedmiot jako mało praktyczny. W tekście odwołuję się do własnych doświadczeń dydaktycznych, wyrażając przekonanie, że odarta ze sztywnych reguł współczesnego kształcenia oraz uwolniona z konieczności urozmaicania dyskusji nowatorskimi metodami aktywizującymi studenta, literatura broni się sama, podlegając jednak w głównej mierze interpretacji przez pryzmat współczesności. Artykuł, zwracając uwagę na przemiany czytelnictwa, edukacji i historycznej pamięci, prezentuje stanowisko wyrażające potrzebę powrotu do klasycznych ścieżek edukacyjnych – dialogu i dyskusji o doświadczeniu czytelniczym.

https://doi.org/10.14746/pi.2016.1.4.7
PDF

Bibliografia

Chachulski Tomasz, 2014, Polonistyczne wybory. Między klasycznym fundamentem a koniecznością zmian, w: Biedrzycki K., Bobiński W., Janus-Sitarz A., Przybylska R. (red), Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra, Kraków, s. 52-57.

Dobrovský Pavel, 2014, Hry se nedají od politiky oddělit. Rozhovor s Vítem Šislerem, „Level”, nr 248, s. 34-41.

Gietka Edyta, 2010, Głosy. Jak opowiedzieć Auschwitz, „Polityka”, http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/spoleczenstwo/1502591,1,jak-opowiedziecauschwitz.read (dostęp 15.09.2016).

Heck Dorota, 2014, Apologia i apoteoza, czyli spis lektur na studiach, w: Biedrzycki K., Bobiński W., Janus-Sitarz A., Przybylska R. (red), Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra, Kraków, s. 308-319.

Korzeniowski Bartosz, 2012, Obrazy i klisze. Między biegunami wizualnej pamięci Zagłady, Kraków.

Kostkiewiczowa Teresa, 2014, Czy świat potrzebuje humanistów?, w: Biedrzycki K., Bobiński W., Janus-Sitarz A., Przybylska R. (red), Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra, Kraków, s. 25-31.

Koziołek Ryszard, 2014, Komu opowiadać o przeszłości literatury polskiej, w: Biedrzycki K., Bobiński W., Janus-Sitarz A., Przybylska R. (red), Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra, Kraków, s. 295-303.

Koziołek Ryszard, 2016, Dobrze się myśli literaturą, Wołowiec.

Nowak Piotr, 2012, Hodowanie troglodytów, „Rzeczpospolita”, http://www.rp.pl/artykul/905410-Hodowanie-troglodytow.html#ap-1 (dostęp 15.09.2016).

Nycz Ryszard, 2012, Poetyka doświadczenia. Teoria – nowoczesność – literatura, Warszawa.

Pennac Daniel, 2007, Jak powieść, Bieńkowska K. (przeł.), Warszawa.

Prensky Marc, 2001, Digital Natives, Digital Immigrants, „On the Horizon”,nr 5, s. 1-6, http://www.nnstoy.org/download/technology/Digital+Natives+Digital+Immigrants.pdf (dostęp 15.09.2016).

Rorty Richard, 2006, Wybawienie od egotyzmu: James i Proust jako ćwiczenia duchowe, Żychliński A. (przeł.), „Teksty Drugie”, nr 1-2, s. 181-204.

Szczukowski Dariusz, 2014, Nauczanie literatury jako wyzwa(la)nie i wyznanie, w: Biedrzycki K., Bobiński W., Janus-Sitarz A., Przybylska R. (red), Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra, Kraków, s. 409-419.