Mindfulness and Fervency to “the Spirit of the New Humanities”
PDF (Język Polski)

Keywords

literature les sons
mindfulness of reading
fervency of reading
Sándor Márai

How to Cite

Janus-Sitarz, A. (2018). Mindfulness and Fervency to “the Spirit of the New Humanities”. Polonistyka. Innowacje, (7), 3–10. https://doi.org/10.14746/pi.2018.7.1

Abstract

The article reflects on two aspects of the literature lessons, bringing back the dimension of the significance of functioning in the contemporary culture. The first aspect is the mindfulness interpreted as Derrida’s responsibility in reading and the secondo one is the fervency described by Sándor Márai as reading “with intensity bigger than that used to write the text”. The essential conditions of developing such way of reading, are the choice of literary works that speak of the important things for youths and the respect of the rules of the creative reading that allows young readers go out beyond the philological obligations.
https://doi.org/10.14746/pi.2018.7.1
PDF (Język Polski)

References

Burzyńska Anna, 2006, Anty-teoria literatury, Kraków.

Chrząstowska Bożena, 2005, Wartości odkrywane, narzucane i postulowane w szkolnej edukacji polonistycznej, w: Polonistyka w przebudowie. Literaturoznawstwo wiedza o języku – wiedza o kulturze – edukacja. Zjazd Polonistów, Kraków 22-25 września 2004, t. II, Czermińska M. (red.), Kraków.

Janus-Sitarz Anna, 2009, Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze. O praktykach czytania literatury w szkole, Kraków.

Koziołek Ryszard, 2016, Humanistyka literaturoznawcza w dobie nowych konfliktów plemiennych, w: Nowa Humanistyka: Zajmowanie pozycji, negocjowanie autonomii. Książka abstraktów, Poznań, https://nowahumanistyka.wordpress.com/, dostęp 10 XI 2017.

Márai Sándor, 2006, O czytaniu, w: Księga ziół, Netz F. (przeł.), Warszawa.

Márai Sándor, 2016, Dziennik 1943-1948, Worowska T. (przeł.), Warszawa.

Myrdzik Barbara, 2006, Zrozumieć siebie i świat. Szkice i studia o edukacji polonistycznej, Lublin.

Piątkowska Renata, 2017, Hebanowe serce, Łódź.

Sukkar Sumia, 2017, Chłopiec z Aleppo, który namalował wojnę, Byczek Z. (przeł.), Warszawa.

Tomaszewska Grażyna, 2013, Kobiety – przedmioty – demony w „Nie-Boskiej komedii”, w: Zagubiona przestrzeń i co dalej…, Gdańsk.

Tuckermann Anja, 2014, Mano, chłopiec, który nie wiedział, gdzie jest, Bratkowska K., Ciurapińska K. (przeł.), Warszawa.