Abstract
The subject of this article is an analysis of the 2017 education reform and assessing whether this reform addresses the needs of the modern student. The problems of the education sector are discussed in the report from the last edition of the PISA survey and the results of own research. The quoted data presents the student’s perspective on the functioning of schools and on the enrollment in the core curriculum for the Polish language. The article also contains a summary of characteristic elements of the previous education reforms (with particular emphasis on the Jędrzejewicz reform). This review Allowi to assess the level of innovation of recent changes and the validity of duplicating previous solutions. The analysis of the current core curriculum is the starting point for determining the current direction of educational policy. Thanks to this, it is possible to estimate how much the reformers’ proposals are able to stop the problems of the modern school and to what extent they can become a source of further difficulties.
References
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 roku w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego. (Dz.U. 1999 nr 14 poz. 129), http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19990140129/O/D19990129_01.pdf (dostęp: 12.08.2020).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia
ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 59), https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000059/T/D20170059L.pdf (dostęp:12.08.2020).
Ustawa z dnia 17 marca 1921 r. - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. 1921 nr 44 poz. 267), http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19210440267/O/D19210267.pdf (dostęp: 23.10.2020).
Statystyka migracji na mapie Polski, Urząd do Spraw Cudzoziemców 2019, https://migracje.gov.pl/statystyki/zakres/polska/typ/dokumenty/widok/mapa/rok/2020/?x=0.3301&y=0.9359&level=1 (dostęp: 12.08.2020).
Ustawa z dnia 11 marca 1932 r. o ustroju szkolnictwa (Dz.U. 1932 nr 38 poz. 389, http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19320380389 (dostęp: 12.08.2020).
Biedrzycki Krzysztof, 2017, Sam Mickiewicz nie zrobi z nas dobrych Polaków, rozm. przepr. Kaszczyszyn O., Wielgus A., https://klubjagiellonski.pl/2017/01/04/biedrzycki-sam-mickiewicz-nie-zrobi-z-nas-dobrych-polakow (dostęp: 12.08.2020).
Dorczak Robert, 2019, Wokół reformy edukacji z 2017 roku – Krytyczna Analiza Dyskursu, Kraków, https://isp.uj.edu.pl/documents/2103800/139368467/Wok%C3%B3%C5%82+reformy+edukacji+z+2017+roku+%E2%80%93+Krytyczna+Analiza+Dyskursu/2150180a-0cb8-4da7-8495-765ebfff16d9 (dostęp: 08.08.2020).
Gałaś Mieczysław, 2020, Obustronna zależność. Patriotyzm w teorii kultury Stanisława Ossowskiego, „Refleksje”, nr 1.
Grabowska Wanda, 1969, Jędrzejewiczowska ustawa szkolna z 1932 roku, „Rozprawy z Dziejów Oświaty”, nr 12.
Grzywna Józef, 1975, Reforma jędrzejewiczowska w województwie kieleckim w opinii publicznej w latach 1932-1935, „Rocznik Muzeum Świętokrzyskiego”, nr 9.
Handke Mirosław, 2019, Od września będzie dramat, rozm. przepr. Łepkowski P., „Rzeczpospolita”, https://www.rp.pl/Rzecz-o-polityce/306189911-Miroslaw-Handke-Od-wrzesnia-bedzie-dramat.html (dostęp: 12.08.2020).
Karkut Dorota, 2019, Zdaniem polonistów – reforma w szkole podstawowej w świetle badań własnych, „Annales Universitatis Paedagogicae
Cracoviensis. Studia Ad Didacticam Litterarum Polonarum Et Linguae Polonae Pertinentia”, 10 (285), https://czasopisma.up.krakow.pl/index.php/dlp/article/view/6981 (dostęp: 12.08.2020).
Klus-Stańska Dorota, 2017, Uwagi do podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, Gdańsk, http://edukacjananowo.pl/wp-content/uploads/2017/02/UWAGI-DO-PODSTAWY-PROGRAMOWEJ-KSZTA%C5%-81CENIA-OG%C3%93LNEGO-DLA-SZKO%C5%81Y-PODSTAWOWEJ.pdf (dostęp: 14.08.2020).
Korzeniowska Wiesława, 2004, Edukacja i wychowanie różnych warstw społecznych
na ziemiach polskich: od drugiej połowy wieku XIX do roku 1918, Kraków.
Krawiec Beata, 2018, Ciągłość/zmiana/nieciągłość w edukacji. Ujęcie komparatystyczne, w: Komunikacja a zmiana społeczna, Kędzior J., Krawiec B., Biedroń M., Wrocław, http://bibliotekacyfrowa.pl/Content/89649/Komunikacja_a_zmiana_spoleczna_biblioteka_cyfrowa.pdf (dostęp: 10.08.2020).
Osiński Sławomir, 2018, Reformy stulecia, „Refleksje”, nr 6.
Magiera Elżbieta, 2018, Jak się zmieniała szkoła w Polsce?, rozm. przepr. Iwasiów S., „Refleksje”, nr 6.
Sadura Przemysław, 2012, Raport Fundacji Amicus Europae Szkoła i nierówności społeczne. Diagnoza zjawiska i propozycja progresywnej polityki edukacyjnej w Polsce, Warszawa, http://www.feswar.org.pl/fes2009/pdf_doc/raport-3.pdf (dostęp: 24.10.2020).
Sitek Michał (red.), 2019, Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów. Wyniki badania PISA 2018 w Polsce, Warszawa, https://pisa.ibe.edu.pl (dostęp:12.08.2020).
Tomaszewska Grażyna, 2016, Edukacja polonistyczna w perspektywie najnowszych zmian, „Polonistyka. Innowacje”, nr 4.
Tyma Piotr (red.), 2018, Mniejszość ukraińska i migranci z Ukrainy w Polsce, Warszawa, https://www.rpo.gov.pl/sites/default/files/Raport%20%27Mniejszo%C5%9B%C4%87%20ukrai%C5%84ska%20i%20migranci%20z%20Ukrainy%20w%20Polsce.%20Analiza%20dyskursu%27_0.pdf (dostęp: 4.08.2020).
Walczak Bogdan, 2017, Edukacja polonistyczna w kontekście obecnej polityki historycznej, w: Edukacja polonistyczna. Metamorfozy kontekstów i metod, Karwatowska M., Tymiakin L. (red.), Lublin.
Wnęk Jan, 2008, Problemy polskiego szkolnictwa zaboru pruskiego i rosyjskiego na kartach „Szkoły” 1868–1914, „Biuletyn Historii Wychowania”, nr 24.
Wnuk Alina, 2008, Problematyka europejska w polonistyce szkolnej lat 1926-1939, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, nr 10, Łódź.