Therapy of intergenerational narration in Roksana Jędrzejewska-Wróbel's Stan splątania (State of Entanglement). Relationship study
PDF (Język Polski)

Keywords

intergenerationality
community
narrative therapy
Roksana Jędrzejewska-Wróbel
novel for young people

How to Cite

Wądolny-Tatar, K. (2023). Therapy of intergenerational narration in Roksana Jędrzejewska-Wróbel’s Stan splątania (State of Entanglement). Relationship study. Polonistyka. Innowacje, (18), 81–102. https://doi.org/10.14746/pi.2023.18.7

Abstract

Roksana Jędrzejewska-Wróbel's novel presents the social world in a state of violation of generational relations. The titular “state of entanglement” is not (only) pathographically marked here, but turns into social entanglement (as in Bruno Latour's concept). The inner world of the characters: three teenagers against the background of a school peer group, three seniors against the background of other residents of a nursing home for the elderly, parents and teachers of the first group – is internally complicated, and generational relationships force the need for therapeutic thinking. The communication space, which generates metaphors of closure (such as 'box', 'storage room', 'cage'), is the institution of the school and its territory, a closed center for seniors, a guarded housing estate. The forest becomes a metaphor for free existence and habituation (as in the concepts of Henry David Thoreau). The intergenerational narrative therapy practiced by Roksana Jędrzejewska-Wróbel counteracts the risk of excessive individuation of experience, its singularity and separateness, and the loss of the performative and emancipatory function of the text. The writer includes other therapeutic discourses: affective, maladic, mournful. He performs the social inclusion of peripheral groups, talking about the conditions for creating communities, bearing in mind the essential functions of creating a narrative about experience – here: isolation, indifference, loneliness, apathy, opportunism – cognitive, educational, therapeutic.

https://doi.org/10.14746/pi.2023.18.7
PDF (Język Polski)

References

Bogunia-Borowska Małgorzata, 2021, Kultura odpowiedzialności, w: Kultura (nie)odpowiedzialności. Społeczne konteksty zaniechanej cnoty, Bogunia-Borowska M. (red.), Warszawa, s. 35–60.

Bula Danuta, 2018, O istotną rolę seniorów w wychowaniu dzieci, w: W krajobraz literacko-kulturowy wpisane… Księga jubileuszowa dedykowana Profesor Bernadecie Niesporek-Szamburskiej w czterdziestolecie pracy naukowej i dydaktycznej, Guzy A., Krzyżyk D., Ochwat M., Wójcik-Dudek M. (red.), Katowice, s. 497–505.

Diduszko Hanna, 2022, Splątanie światów, „Nowe Książki”, nr 4, s. 93-94.

Ganczar Maciej, Ładoń Monika, Olszański Grzegorz (red.), 2021, Fragmenty dyskursu maladycznego, Gdańsk.

Gmitrowicz Agnieszka, Makara-Studzińska Marta, Młodożeniec Anita, 2019, Ryzyko samobójstwa u młodzieży, Warszawa.

Hendryk Cezary, Sack Bernard, Moś Małgorzata (red.), 2006, Szkoła i jej udział w kreowaniu ładu społecznego, Szczecin.

Jagiełło Joanna, 2018, Jak ziarnka piasku, Warszawa.

Jędrzejewska-Wróbel Roksana, 2021, Stan splątania, Kraków.

Konczal Agata Agnieszka, 2017, Antropologia lasu. Leśnicy a percepcja i kształtowanie wizerunków przyrody w Polsce, Warszawa. DOI: https://doi.org/10.4000/books.iblpan.7477

Korwin-Piotrowska Dorota, 2020, Eutoryka. Rzecz o dobrej (roz)mowie, Kraków.

Latour Bruno, 2010, Splatając na nowo, to co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora-sieci, Abriszewski K. (wstęp), Derra A., Abriszewski K. (przeł.), Kraków.

Młynarczyk Irmina, 2022, Książki, które dają do myślenia… Rozmowa z Roksaną Jędrzejewską-Wróbel, „Guliwer. Kwartalnik o Książce dla Dziecka”, styczeń – luty – marzec, s. 58–68.

Moore Jason W. (red.), 2021, Antropocen czy kapitałocen? Natura, historia i kryzys kapitalizmu, Hoffmann K., Szaj P., Szwebs W. (przeł.), Poznań.

Muca Klaudia, 2020, Tekst jako terapia. Humanistyka medyczna i badania nad reprezentacjami doświadczeń we współczesnej polskiej kulturze literackiej (wstępne rozpoznanie interdyscyplinarnego pola badań), „Prace Polonistyczne”, seria LXXV, s. 229–247.

Myrdzik Barbara, 2022, Szkoła jako przestrzeń budowania relacji wspólnotowych, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio N”, vol. VII, s. 23–40. DOI: https://doi.org/10.17951/en.2022.7.23-40

Pilecka Barbara, 2005, Osobowościowe korelaty prób samobójczych u młodzieży, Kraków.

Prüfer Paweł, 2013, Wyobraźnia, terapia, społeczeństwo. Analiza socjologiczno-etyczna, Kraków.

Publicewicz Aleksandra, Oleszkowicz Anna, 2020, Doświadczenie parentyfikacji a poczucie tożsamości w okresie wczesnej dorosłości, „Psychologia Rozwojowa”, t. 25, nr 1, s. 85–99. DOI: https://doi.org/10.4467/20843879PR.20.005.12002

Ryrych Katarzyna, 2019, Hodowla, Gdańsk.

Schier Katarzyna, 2022, Dorosłe dzieci. Psychologiczna problematyka odwrócenia ról w rodzinie, Warszawa.

Simonienko Katarzyna, 2021, Terapia lasem w badaniach i praktyce, Poznań.

Zabawa Krystyna, 2021, Zdrowie i starość. Obraz „starych ludzi” w powieści Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel „Stan splątania”, „Czy/tam i Tu. Literatura Dziecięca i jej Konteksty”, nr 1–2, s. 32–51. DOI: https://doi.org/10.31261/PiL.2021.03.15

Zabawa Krystyna, 2022, Wybory moralne trzech pokoleń w „Stanie splątania” Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel, w: Prawa moralne w literaturze dla dzieci i młodzieży, Janus-Sitarz A. (red.), Kraków, s. 87–105.

Zabłocka Małgorzata, 2012, Zrozumieć nieśmiałość. Aspekty diagnostyczne i terapeutyczne, Bydgoszcz.

Zimbardo Philip G., 2002, Nieśmiałość. Co to jest? Jak sobie z nią radzić?, Sikorzyńska A. (przeł.), wyd. 3, Warszawa.