About the imperfections of ChatGPT and its dubious use in its current technological shape in teaching Polish and in scientific research
PDF (Język Polski)

Keywords

ChatGPT
artificial intelligence
flaws
mistakes
Polish language
science
essay

How to Cite

Prościak, B., Prościak, M., Suszyło-Martula, R., & Sroka, M. (2023). About the imperfections of ChatGPT and its dubious use in its current technological shape in teaching Polish and in scientific research. Polonistyka. Innowacje, (18), 173–188. https://doi.org/10.14746/pi.2023.18.13

Abstract

The purpose of the article was to show the disadvantages of ChatGPT – from the point of view of Polish language teachers – in the context of its possible use by students when writing school essays in Polish in high school and scientific research. Among the research methods in social research, a nationwide online survey was used in four randomly selected Facebook groups. In addition, a qualitative analysis of the texts generated by ChatGPT has been carried out. It turned out that artificial intelligence correctly analyzes surveys only about 57.6% of the time; it also fails to write longer written statements at the high school level. ChatGPT, when generating essays, makes numerous factual, spelling, stylistic, and linguistic errors.

https://doi.org/10.14746/pi.2023.18.13
PDF (Język Polski)

References

Duszczyk Michał, 2023, Sztuczna inteligencja króluje w polskiej sieci, „Rzeczpospolita”, nr 68, s. 18.

Duszczyk Michał, 2022, Rewolucja ChatGPT. Te boty zmienią świat? „Rzeczpospolita cyfrowa”, nr 40, s. 1.

Gajosowa Paulina, 2023, Bot byłby tańszy od polonisty, „Polonistyka. Innowacje”, nr 17, s. 135- 148. DOI: https://doi.org/10.14746/pi.2023.17.12

Brady D. Lund, Ting Wang, Nishith Reddy Mannuru, Bing Nie, 2023, ChatGPT and a New Academic Reality: Artifical Intelligence-Written Research Papers and the Ethnics of the Large Language Modelsis Scholarly Publishing, (on-line), https://www.researchgate.net/publication/369129406_ChatGPT_and_a_New_Academic_Reality_Artificial_Intelligence-Written_Research_Papers_and_the_Ethics_of_the_Large_Language_Models_in_Scholarly_Publishing (dostęp: 21.08.2023 r.). DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.4389887

Carly Page, 2023, Hackers are increasingly using ChatGPT lures to spread malware on Facebook, (on-line), https://techcrunch.com/2023/05/03/malware-chatgpt-lures-facebook/?guccounter=1 (dostęp: 21.08.2023 r.).

Hu Krystal., 2023, ChatGPT sets record for fastest-growing userbase–analyst note, (on-line), https://www.reuters.com/technology/chatgpt-sets-record-fastest-growing-user-base-analyst-note-2023-02-01/ (dostęp: 21.08.2023 r.).

Jianyang Deng, Yijia Lin, 2023, The Benefits and Challenges of ChatGPT: An Overviev, (on-line), https://www.researchgate.net/publication/367106604_The_Benefits_and_Challenges_of_ChatGPT_An_Overview (dostęp: 21.08.2023 r.).

Kocoń Jan, Cichecki Igor, Kaszyca Oliwier, Kochanek Mateusz i in., 2023, ChatGPT: Jack of all trades, master of none, 2023, (on-line), https://arxiv.org/pdf/2302.10724.pdf (dostęp: 23.08.2023 r.). DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.4372889

Korytowska Anna, 2023, ChatGPT w edukacji. Jakie niesie ze sobą szanse i zagrożenia?, (on-line), https://technologia.dziennik.pl/aktualnosci/artykuly/8735492,chatgpt-edukacja-agnieszka-uba.html (dostęp: 24.08.2023 r.).

Nabiałek Jolanta, 2023, Jak się nie narobić, ale zarobić? Napisz opowiadanie z ChatGPT, (on-line), https://forsal.pl/lifestyle/technologie/artykuly/8666413,chatgpt-opowiadania-clarkersworld-magazine.html (dostęp dnia: 20.08.2023 r.).

Machura Michał, 2023, ChatGPT w szkole - Szanse i zagrożenia, (on-line), https://samorzad.pap.pl/sites/default/files/2023-04/Chat_GPT%C2%A0w_szkole_-_szanse_i_zagro%C5%BCenia.pdf (dostęp: 21.08.2023 r.).

Beata Prościak, Marcin Prościak, Halina Samko, 2023, Nowatorska metoda gamifikacji błędów oraz faktów w praktyce szkolnej – kilka słów o jej wdrożeniu w kontekście podtrzymywania uwagi uczniów, https://wwr.edusfera.press/Nowatorska-metoda-gamifikacji-bledow-oraz-faktow-w-praktyce-szkolnej-kilka-slow-o,175493,0,1.html (dostęp: 12.12.2023 r.).

Shahriar Sakib, Kadhim, Hayawi, 2023, Let’s Have a Chat! A Conversation with ChatGPT: Technology, Applications, and Limitations, (on-line), https://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/2302/2302.13817.pdf (dostęp dnia: 21.08.2023 r.).

Sukhpal Singh Gill, Rupinder Kaur, 2023, ChatGPT: Vision and Challenges, (on-line), https://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/2305/2305.15323.pdf (dostęp dnia: 21.08.2023 r.).

Grupy na Facebooku biorące udział w badaniu ankietowym: ArQuelownia (98 tys. użytkowników) https://www.facebook.com/groups/ArQuelownia

Dysleksja a języki obce (1,5 tys. użytkowników) https://www.facebook.com/groups/1776049222702182

Dysleksja i inne specyficzne trudności w uczeniu się – wsparcie i rozwój (4,4 tys. użytkowników) https://www.facebook.com/groups/404859333223219

Oczami Dyslektyka – dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia... (1,9 tys. użytkowników) https://www.facebook.com/groups/oczamidyslektyka/