Abstract
In 2018, the Companion Volume to the Common European Framework of Reference for Languages, the key document related to language policy in Europe, was published. The aforementioned publication contains an extended description of mediation activities
and strategies in language teaching. Mediation in teaching is understood there in terms of three aspects: textual, conceptual and communicative. The article includes a description of mediation strategies which allow text processing. Pedagogical mediation is also mentioned. The article presents the role of mediation in language education of foreign candidates for studies at Polish Universities.
References
Berend Małgorzata et al., 2021, Truchcikiem z Kopernikiem, Toruń.
Creswell John, 2013, Projektowanie badań naukowych, Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków.
Common European Framework – Companion Volume, 2018, https://rm.coe.int/cefr-companion-volume-with-new-descriptors-2018/168078798 (dostęp: 10.12.2023), Strasbourg.
Droździał – Szelest Krystyna, 2016, Pisanie w języku obcym jako doświadczenie interkulturowe, w: Jaroszewska A., Karpeta-Peć B., Smuk M., Sobańska-Jędrych J., Sujecka-Zając J. (red), Wielojęzyczność i międzykulturowość na lekcji języka obcego – między teorią a praktyką nauczania, Warszawa,s. 169-187.
Dryjańska Anna, 2016, Słowa-wartości: interkulturowość ukryta w językach, „Neofilolog”, nr 20, s. 37-51. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2016.47.1.03
Europejski system opisu kształcenia językowego, 2003, https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/attachments/ESOKJ_Europejski-System-Opisu.pdf (dostęp: 10.12.2023), Warszawa.
Janowska Iwona, Plak Marta, 2021, Działania mediacyjne w uczeniu się i nauczaniu języków obcych, od teorii do praktyki, Kraków. DOI: https://doi.org/10.12797/9788381386807
Janowska Iwona, 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych na przykładzie języka polskiego jako obcego. Kraków.
Komorowska Hanna, 2011, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.
Kugiel – Abuhasna Izabela, 2019, Studiologia, Kraków.
Kvale Steinar, 2023, Prowadzenie wywiadów, Warszawa.
Martyniuk Waldemar, 2021, ESOKJ 2020: nowy, zmodernizowany europejski system opisu kształcenia językowego, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 28, https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_31261_PS_P_2021_28_12 (dostęp: 10.12.2023). DOI: https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.28.12
Miodunka Władysław, 2020, Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa.
North Brian, Piccardo Enrica, 2016, Developing illustrative descriptors of aspects of mediation. Strasbourg, https://rm.coe.int/168073ff31 (dostęp: 20.06.2023).
Swales John, 2007, Genre Analysis: English in Academic and Research Settings, Cambridge.
Szymankiewicz Krystyna, 2002, Negocjowanie znaczenia w dyskursie szkolnym na lekcji języka obcego, „Języki Obce w Szkole”, 4, s. 29-34.
Zwiers Jeff, 2014, Building Academic Language, San Francisco: Jossey Bass A Villey Brand.
License
Copyright (c) 2024 Agnieszka Jasińska

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.