Abstract
The article presents the perspective of modern education in Polish philology studies. The author discusses selected challenges of contemporary Polish philology academic education. As the example, the author characterizes the educational program of two specializations: Media Communication and Digital Media and Culture, implemented in the Institute of Polish Philology, Adam Mickiewicz University. She points also to the need to broaden the professional competence of students of Polish philology. These could be skills in other disciplines of the humanities and new technologies. In this way both specializations refers to the idea of digital humanities (DH) which is a scholarly activity at the intersection of computer technology and the disciplines of the humanities.
References
Bińczyk Ewa, 2012, Technonauka w społeczeństwie ryzyka. Filozofia wobec niepożądanych następstw praktycznego sukcesu nauki, Toruń.
Bauman Zygmunt, 1992, Miłość wbrew przeciwnościom: intelektualiści a państwo, „Teksty Drugie”, nr 4, s. 7-19.
Debray Régis, 1979, Le pouvoir intellectuel en France, Paris.
Foucault Michel, 1980, Truth and Power, trans. C. Goron, w: Power Knowledge. Selected Interviews and other Writings 1972-1977, Brighton.
Hejwosz Daria, 2010, Edukacja uniwersytecka i kreowanie elit społecznych, Kraków.
Kompetencje Polaków a potrzeby polskiej gospodarki. Raport podsumowujący IV edycję badań BKL z 2013 r., 2014, Górniak J. (red.), Warszawa.
Kwiatkowska-Ratajczak Maria, 2013, Innowacyjność kształcenia dydaktycznego doktorantów – problemy i perspektywy, w: Nowoczesność w polonistycznej eduk@cji: Pytania, problemy, perspektywy, Pilch A., Krysińska M. (red.), Kraków, s. 87-99.
Maryl Maciej, 2014, F5: Odświeżanie filologii, „Teksty Drugie” , nr 2, s. 9-20.
Mills Charles Wright, 2008, Wyobraźnia socjologiczna, Bucholc M. (przeł.), Warszawa, s. 54-55.
Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra, 2014, t. 1-3, Biedrzycki K., Bobiński W., Janus-Sitarz A., Przybylska R. (red.), Kraków.
Wojciechowski Jacek, 2014, W stronę e-humanistyki, „Forum Akademickie”, nr 12, s. 32-35.
Zwrot cyfrowy w humanistyce. Internet/Nowe Media/Kultura 2.0, 2013, Radomski A., Bomba R. (red.), Lublin.