Abstrakt
Artykuł prezentuje perspektywy kształcenia współczesnych polonistów. Autorka na przykładzie programu dwóch specjalizacji: komunikacji medialnej i kultury mediów cyfrowych, realizowanych w Instytucie Filologii Polskiej UAM, omawia wybrane wyzwania współczesnej polonistycznej edukacji akademickiej. Wskazuje na potrzebę poszerzenia kompetencji zawodowych studentów filologii polskiej o umiejętności z zakresu innych dyscyplin humanistycznych i nowych technologii. Odwołuje się w ten sposób do idei humanistyki cyfrowej.Bibliografia
Bińczyk Ewa, 2012, Technonauka w społeczeństwie ryzyka. Filozofia wobec niepożądanych następstw praktycznego sukcesu nauki, Toruń.
Bauman Zygmunt, 1992, Miłość wbrew przeciwnościom: intelektualiści a państwo, „Teksty Drugie”, nr 4, s. 7-19.
Debray Régis, 1979, Le pouvoir intellectuel en France, Paris.
Foucault Michel, 1980, Truth and Power, trans. C. Goron, w: Power Knowledge. Selected Interviews and other Writings 1972-1977, Brighton.
Hejwosz Daria, 2010, Edukacja uniwersytecka i kreowanie elit społecznych, Kraków.
Kompetencje Polaków a potrzeby polskiej gospodarki. Raport podsumowujący IV edycję badań BKL z 2013 r., 2014, Górniak J. (red.), Warszawa.
Kwiatkowska-Ratajczak Maria, 2013, Innowacyjność kształcenia dydaktycznego doktorantów – problemy i perspektywy, w: Nowoczesność w polonistycznej eduk@cji: Pytania, problemy, perspektywy, Pilch A., Krysińska M. (red.), Kraków, s. 87-99.
Maryl Maciej, 2014, F5: Odświeżanie filologii, „Teksty Drugie” , nr 2, s. 9-20.
Mills Charles Wright, 2008, Wyobraźnia socjologiczna, Bucholc M. (przeł.), Warszawa, s. 54-55.
Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra, 2014, t. 1-3, Biedrzycki K., Bobiński W., Janus-Sitarz A., Przybylska R. (red.), Kraków.
Wojciechowski Jacek, 2014, W stronę e-humanistyki, „Forum Akademickie”, nr 12, s. 32-35.
Zwrot cyfrowy w humanistyce. Internet/Nowe Media/Kultura 2.0, 2013, Radomski A., Bomba R. (red.), Lublin.