The master - student relationship: is it possible today?
PDF (Język Polski)

Keywords

master
student
master-student relationship
personalistic pedagogy

How to Cite

Brągiel, J. (2023). The master - student relationship: is it possible today?. Pedagogika Społeczna Nova, 3(5), 57–72. https://doi.org/10.14746/psn.2023.3.5.3

Abstract

The article focuses on the presentation of the specific characteristics of the master, the student, and relations between those two. It shows the absence of the traditional master-student relationship in today’s schools and on the universities. Postmodernism ideas, which cause changes in this institutions are the main reason for described situation. Author see personalistic pedagogy as a chance for the development of the master-student relationship in the current reality.

https://doi.org/10.14746/psn.2023.3.5.3
PDF (Język Polski)

References

Bauman T., Mistrzowie i szkoły myślenia w uniwersytecie, [w:] E. Rodziewicz, K. Rzedzicka, E. Zalewska (red.), Gdańskie rodowody pedagogiczne. Geneza, kontynuacje, inspiracje, przemieszczenia znaczeń wychowawczych, Gdańsk 2004, s. 71–80.

Bednarz K., Mistrz, uczeń – odpowiedzialność, „Zeszyty Naukowo Artystyczne Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych” 2005, (6), s. 91–100.

Bielecki K., Relacja mistrz – uczeń – jej rola we współczesnym kształceniu, „Wiadomości Lekarskie” 2020, 73(8), s. 1804–1807. DOI: https://doi.org/10.36740/WLek202008140

Bobrowska B., Dyskusja redakcyjna: Mistrz i Uczeń, „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. A. Mickiewicza” 2010, Rok III(XV), s. 131–135.

Czerka E., Rola mistrza w procesie wkraczania w dorosłość, „Kultura i Edukacja” 2005, (2), s. 29–39.

Dudzikowa M., Obdarzanie obopólne. Refleksje na marginesie książki Steinera i paru innych lektur, [w:] E. Bochno, A. Krzemieniecka-Bondar (red.), Naukowa wspólnota uczących się. XXX-lecie Letniej Szkoły Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, Białystok 2016, s. 515–519.

Dybeł K., Mistrz i uczeń w starofrancuskiej literaturze powieściowej, Kraków 2013.

Guardini R., Wiarygodność wychowawcy, [w:] tegoż, Bóg daleki, Bóg bliski, Poznań 1991, s. 228–239.

Karoń-Ostrowska A., Mistrz – uczeń, czyli miłość niejedno ma imię, „Więź” 2000, (9), s. 12–19.

Kretek-Kamińska A., Krzewińska A., Nauka bez mistrzów? Zmiany w relacjach mistrz – uczeń i sposobach uprawiania nauki, „Kultura i Społeczeństwo” 2017, (4), s. 125–145. DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2017.61.4.7

Ławski J., Dyskusja redakcyjna: Mistrz i Uczeń, „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. A. Mickiewicza” 2010, Rok III(XV), s. 117–128.

Makocka-Wojsiat K., O potrzebie Mistrza. Znaczenie duchowości w praktyce wychowawczej, [w:] M. Zemło (red.), Małe miasta: duchowość pozakanoniczna, Białystok 2020, s. 451–484.

Marek F., Przemiany roli nauczyciela w XX wieku, [w:] Z. Jasiński, T. Lewowicki (red.), Problemy pedeutologii na przełomie XX i XXI wieku, Opole 2000, s. 67–73.

Morszczyński W., Odpowiedzialność mistrza, [w:] K. Olbrycht (red.), Edukacja aksjologiczna, t. 2: Odpowiedzialność pedagoga, Katowice 1995, s. 102–108.

Mounier E., Co to jest personalizm?, A. Turowiczowa, D. Eska, Kraków 1960.

Nowak M, Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.

Olbrycht K., O roli przykładu, wzoru, autorytetu i mistrza w wychowaniu osobowym, Toruń 2009.

Olbrycht K., Odpowiedzialność pedagoga, [w:] Edukacja aksjologiczna, t. 2: Odpowiedzialność pedagoga, Katowice 1995, s. 11–18.

Olubiński A., Rola autorytetu mistrza w edukacji młodych pokoleń, [w:] E. Kantowicz, B. Chrostowska, M. Ciczkowska-Giedziun (red.), Szkoły polskiej pedagogiki społecznej wobec nowych wyzwań: polska pedagogika społeczna na początku XXI wieku, Toruń 2010, s. 107–120.

Pelczar A., Mistrz i uczeń, Kraków 1996.

Stróżewski W., Mała fenomenologia autorytetu, [w:] tegoż, W kręgu wartości, Kraków 1992, s. 27–32.

Stróżewski W., Promieniowanie mistrza, „W Drodze” 2007, 402(2), s. 58–65.

Taranczewski P., Porzuceni mistrzowie, „Znak” 2007, 622(3), s. 63–80.

Tatarkiewicz W., O doskonałości, Warszawa 1976.

Tischner J., Etyka a historia. Wykłady, Kraków 2008.

Tytko M., Mistrz i uczeń – filozofia kształcenia akademickiego pedagogów, [w:]: A. Sajdak, D. Skulicz (red.), Paradygmaty akademickiego kształcenia pedagogów, Kraków 2010, s. 261–267.

Wysocka E., Doświadczanie życia w młodości – problemy, kryzysy i strategie ich rozwiązywania, Katowice 2009.