Directions and conditions of development of contemporary Polish High Schools
PDF (Język Polski)

Keywords

folk
high school
adult eduaction

How to Cite

Rosalska, M. (2023). Directions and conditions of development of contemporary Polish High Schools. Pedagogika Społeczna Nova, 3(5), 161–170. https://doi.org/10.14746/psn.2023.3.5.9

Abstract

The article aims to indicate the topicality of contemporary Polish folk high schools’ offer and to point out the factors dynamising their development. The directions of changes in the content and forms of work will be analyzed, as well as the characteristics of how these non-formal offers for adult learners are organized. The social aspects of the activities of folk high schools will be emphasised. The point of reference for the proposed analyses will be the contemporary perspective.

The aim of the article is to indicate the topicality of the Polish contemporary folk High Schools offer and to indicate the factors that driving their development. Directions of changes of the content and working forms as well as the characteristics of the organization of these non-formal offers for adult learners will be analysed. The social aspects of the activities of folk High Schools will be emphasized. The recentivist perspective will be the point of reference for the proposed analyzes.

https://doi.org/10.14746/psn.2023.3.5.9
PDF (Język Polski)

References

Bugge K.E., Die pädagogischen Gedanken Grundtvigs, [w:] Ch. Thodberg, A.P. Thyssen (red.), N.F.S. Grundtvig Tradition und Erneuerung. Grundtvigs Visionen von Mensch, Volk, Erziehung und Kirsche und ihre Bedeutung fur die Gegenwart, Kopenhagen 1983.

Byczkowski M., Maliszewski T., Przybylska E. (red.), Uniwersytet ludowy – szkoła dla życia, Wieżyca 2003.

Jamrożek W., Uniwersytety ludowe w kształceniu pozaszkolnym młodzieży wiejskiej Polski międzywojennej, [w:] T. Maliszewski, M. Rosalska (red.), Uniwersytety ludowe. Pomiędzy starymi a nowymi wyzwaniami, Toruń 2016, s. 29–40. DOI: https://doi.org/10.15219/em69.1278

Maliszewski T., Kierunki przemian ruchu polskich uniwersytetów ludowych po 1989 roku, [w:] T. Maliszewski (red.), Współczesne polskie uniwersytety ludowe w perspektywie organizacyjno-metodycznej, Adamów–Grzybów–Mierzyn–Radawnica–Wieżyca–Wola Sękowa 2021, s. 197–212.

Maliszewski T. (red.), Współczesne polskie uniwersytety ludowe w perspektywie organizacyjno-metodycznej, Adamów–Grzybów–Mierzyn–Radawnica–Wieżyca–Wola Sękowa 2021.

Maliszewski T., Rosalska M. (red.), Uniwersytety ludowe. Pomiędzy starymi a nowymi wyzwaniami, Toruń 2016.

Narodowy Instytut Wolności, https://niw.gov.pl/nasze-programy/uniwersytety-ludowe/edycja-2023/ [dostęp: 3.03.2023].

Ogólnopolska Sieć Uniwersytetów Ludowych, https://osul.pl/ul-e [dostęp: 3.03.2023].

Pierścieniak K., Model uczenia się w uniwersytecie ludowym. Od praktyki do teorii, [w:] T. Maliszewski, M. Rosalska (red.), Uniwersytety ludowe. Pomiędzy starymi a nowymi wyzwaniami, Toruń 2016, s. 41–75.

Program Wspierania Uniwersytetów Ludowych na lata 2020–2030, https://niw.gov.pl/nasze-programy/uniwersytety-ludowe/dokumenty/ [dostęp: 3.03.2023].

Rosalska M., Dynamika rozwoju katolickich uniwersytetów ludowych w III Rzeczypospolitej, [w:] T. Maliszewski, M. Rosalska (red.), Uniwersytety ludowe. Pomiędzy starymi a nowymi wyzwaniami, Toruń 2016, s. 147–164.

Rosalska M., Katolickie uniwersytety ludowe wobec przemian współczesnej wsi polskiej, Poznań 2004.

Szmagalski J., O „budzeniu sił ludzkich” nie po polsku: Koncepcje „empowerment” w anglojęzycznej literaturze z zakresu edukacji i pracy socjalnej, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1994, (3), s. 115–128.

Wasilewska A., Współczesne polskie uniwersytety ludowe – podobieństwa i różnice, [w:] T. Maliszewski (red.), Współczesne polskie uniwersytety ludowe w perspektywie organizacyjno-metodycznej, Adamów–Grzybów–Mierzyn–Radawnica–Wieżyca–Wola Sękowa 2021, s. 183–195.