Pedagogika społeczna i etnopedagogika w kontekście wielokulturowego dziedzictwa Białorusi i Polski
PDF

Słowa kluczowe

social pedagogy
ethnopedagogy
multiculturalism
cultural heritage of the First Commonwealth of Poland
collective memory
dialogue
intercultural competences

Jak cytować

Nikitorowicz, J. (2024). Pedagogika społeczna i etnopedagogika w kontekście wielokulturowego dziedzictwa Białorusi i Polski. Pedagogika Społeczna Nova, 4(7), 15–27. https://doi.org/10.14746/psn.2024.4.7.1

Abstrakt

The author takes into consideration an important problem of social pedagogy and ethno-pedagogy which is the awareness of a common cultural heritage between Polish and Belarusian nations, second of with is now experiencing a regime and dictatorship. The author draws attention to the tasks of those subdisciplines in the context of history and the fate of the inhabitants of the First Commonwealth of Poland as well as the process of shaping a common cultural heritage. Need to create a new collective memory and conditions for dialogue now and in the future are also highlighted.

The author presents, among the others, the history of the Skirmunt family as an example of intercultural functioning. One emphasizes the value of acquiring intercultural competences in the context of complex and tragic fates of individuals, families, ethnicities, religions. Those competences should be introducing and promoted at various stages of education.

https://doi.org/10.14746/psn.2024.4.7.1
PDF

Bibliografia

Brotto F., Huber J., Karwacka-Vögele K., Neuner G., Ruffino R., Teutsch R., Kompetencje międzykulturowe dla wszystkich. Przygotowanie do życia w różnorodnym świecie, Warszawa 2014.

Kopczyński M., Wstęp, [w:] M. Kopczyński, W. Tygielski (red.), Pod wspólnym niebem. Narody dawnej Rzeczypospolitej, Warszawa 2010, s. 7–21.

Łatyszonek O., Białorusini, [w:] M. Kopczyński, W. Tygielski (red.), Pod wspólnym niebem. Narody dawnej Rzeczypospolitej, Warszawa 2010, s. 39–54.

Łatyszonek O., Mironowicz E., Historia Białorusi, Białystok 2004.

Mironowicz A., Kościół prawosławny w Państwie Piastów i Jagiellonów, Białystok 2003.

Mironowicz E., Determinanty zmian w świadomości narodowej Białorusinów Białostocczyzny w okresie rewolucji solidarnościowej i stanu wojennego, [w:] S. Jackiewicz, T. Kruszewski (red.), Determinanty procesów społecznych a potrzeby narodowe, Brześć–Płock 2001, s. 85–94.

Mironowicz E., Świadomość narodowa społeczności prawosławnej Białostocczyzny, „Zeszyty Naukowe Instytutu Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego” 1992, (17), s. 110–123.

Mysłek W., Przedmurze. Szkice z dziejów Kościoła katolickiego w II Rzeczypospolitej, Warszawa 1987. Nagielski M., Ukraińcy, [w:] M. Kopczyński, W. Tygielski (red.), Pod wspólnym niebem. Narody dawnej Rzeczypospolitej, Warszawa 2010, s. 55–78.

Nikitorowicz J., Edukacja międzykulturowa w perspektywie paradygmatu współistnienia kultur, Białystok 2020.

Nikitorowicz J., Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości, Kraków 2017.

Nikitorowicz J., Jakiej przeszłości potrzebuje przyszłość w partnerstwie ukraińsko-polskim. Perspektywy współpracy w zakresie edukacji międzykulturowej, [w:] L. Pawelski, M. Rembierz (red.), Ponad podziałami. Wspólne perspektywy i dążenia w polsko-ukraińskiej współpracy naukowej, Szczecinek–Dąbrowa Górnicza 2021, s. 169–182.

Podhorodecki L., Dzieje Ukrainy, Warszawa 2014.

Roth H., Czasy, miejsca, ludzie. Wspomnienia z Kresów Wschodnich, Kraków 2009.

Sobecki M., Komunikacja międzykulturowa w perspektywie pedagogicznej. Studium z pogranicza polsko-litewsko-białorusko-ukraińskiego, Warszawa 2016.

Szejnert M., Usypać góry. Historie z Polesia, Kraków 2015.

Żukowska I., Skazy, Warszawa 2014.