Values between symbolic culture, social life and human identity (pedagogical traces in the applied humanities)
PDF (Język Polski)

Keywords

culture
social values
identity
duality
metapatterns

How to Cite

Witkowski, L. (2023). Values between symbolic culture, social life and human identity (pedagogical traces in the applied humanities). Pedagogika Społeczna Nova, 2(4), 69–82. https://doi.org/10.14746/psn.2022.4.04

Abstract

The text deals with three aspects of values, treated as indicating dimensions of their presence in human life and activity: cultural, social and individual. The basic examples are linked with conceptions of He- lena Radlińska, Polish well-known social pedagogue as well as worldwide known father of sociology of education and biographic methods Florian Znaniecki. The author is practicing the approach defined in his monographic books as ‘applied humanities’ and he shows a number of implications stemming from his readings of various conceptions based on psychology, sociology, literary studies, philosophy, includ- ing M. Bakhtin, Z. Bauman, E.H. Erikson, J. Habermas, H. Hesse and others. He applies in particular the concept of ‘duality turnover’ and the ‘metapatterns’ transformations. The text postulates revising the approach to tradition of humanities with the concern about intergenerational gaps in reading and applying of basic concepts which have to be treated in a much more integral and transversal manner.

https://doi.org/10.14746/psn.2022.4.04
PDF (Język Polski)

References

Babicka-Wirkus A., Jaworska-Witkowska M., Kubinowski D. (red.), Dziedzictwo pedagogiczne dla przyszłości. Debata wokół „Oddechu myśli” Bogdana Nawroczyńskiego, Kraków 2021.

Cichosz M., Pedagogika społeczna w Polsce w latach 1945–2005. Rozwój – obszary refleksji i badań – koncepcje, Toruń 2006.

Cichosz M., Szkoły polskiej pedagogiki społecznej – drogi i kierunki rozwoju, [w:] E. Kantowicz, B. Chrostowska, M. Ciczkowska-Giedziun (red. nauk.), Szkoły polskiej pedagogiki społecznej wobec nowych wyzwań. Polska pedagogika społeczna na początku XXI wieku, Toruń 2010, s. 42–52.

Fleck L., Powstanie i rozwój faktu naukowego. Wprowadzenie do nauki o stylu myślowym i kolektywie myślowym, przeł. M. Tuszkiewicz, Lublin 1986.

Ingarden R., Książeczka o człowieku, Kraków 2006.

Jaworska-Witkowska M., Witkowski L., Przeżycie – przebudzenie – przemiana. Inicjacyjne dynamizmy egzystencjalne w prozie Hermanna Hessego, Łódź 2009.

Kuhn T., Dwa bieguny. Tradycja i nowatorstwo w badaniach naukowych, przeł. S. Amsterdamski, Warszawa 1985.

Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna. Podejmowanie aktywności w polu praktyki, Łódź 2019.

Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna: transwersalny wymiar pojmowania aktywności w polu praktyki, [w:] J. Modrzewski, K. Segiet, A. Matysiak-Błaszczyk, E. Włodarczyk, K. Słupska, A. Tokaj, M. Zychowicz (red. nauk.), Pedagogika społeczna w służbie człowiekowi. Jubileusz poznańskiej pedagogiki społecznej, Poznań 2022, s. 71–85.

Marynowicz-Hetka E., Skoczylas-Namielska E., Pedagogika społeczna: wstępy i kontynuacje, Łódź 2015. https://doi.org/10.18778/7969-569-0 DOI: https://doi.org/10.18778/7969-569-0

Nawroczyński B., Oddech myśli. Archiwalia główne, wybór, komentarze i redakcja naukowa L. Wit- kowski, Kraków 2020.

Volk T., Metapatterns. Across Space, Time and Mind, New York 1995.

Witkowski L., Humanistyczne wyzwania (nie)zrównoważenia procesów i praktyk społecznych (panorama tropów dwoistości / dual-process theory), „NOWIS” 2022, nr 15, s. 271–292. https://doi.org/10.18778/2450-4491.15.15 DOI: https://doi.org/10.18778/2450-4491.15.15

Witkowski L., Humanistyka stosowana. Wirtuozeria, pasje, inicjacje. Profesje społeczne versus ekologia kultury, Kraków 2018.

Witkowski L., Jürgena Habermasa teoria działania komunikacyjnego i jej implikacje dla pedagogiki (wybrane tropy i paradoksy w retrospekcji), [w:] L. Witkowski, Ku integralności edukacji i humanistyki II. Postulaty – postacie – pojęcia – próby. Odpowiedź na Księgę Jubileuszową, Toruń 2009, s. 274–290.

Witkowski L., Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej jako krytyczna eko- logia idei, umysłu i wychowania. O miejscu pedagogiki w przełomie dwoistości w humanistyce, Kraków 2014.

Witkowski L., Posłowie. Tradycja versus współczesność. Przyczynek do sporu o historię najnowszą myśli pedagogicznej w Polsce, [w:] M. Jaworska-Witkowska, Przechwytywanie tekstów. Powidoki czytania, Bydgoszcz 2016, s. 345–365.

Witkowski L., Przełom dwoistości w pedagogice polskiej. Historia, teoria, krytyka, Kraków 2013.

Witkowski L., Psychodynamiki i ich struktura. Studia z humanistyki stosowanej, Kraków 2020.

Witkowski L., Tożsamość i zmiana. Epistemologia i rozwojowe profile w edukacji, przedmowa Z. Kwieciński, Wrocław 2010.

Witkowski L., Uniwersalizm pogranicza. O semiotyce kultury Michała Bachtina w kontekście edukacji, Toruń 2000.

Witkowski L., Uroszczenia i transaktualność w humanistyce. Florian Znaniecki: dziedzictwo idei i jego pęknięcia, Kraków 2022.

Witkowski L., Versus. O dwoistości strukturalnej faz rozwoju w ekologii cyklu życia psychodynamicznego modelu Erika H. Eriksona, Kraków 2015.

Witkowski L., W trosce o mediację pedagogiczną (na rzecz dwoistości „uwspólnionego doświadczenia”), [w:] E. Marynowicz-Hetka, L. Filion, D. Wolska-Prylińska (red.), Kultura praktyki przedstawicieli profesji społecznych – podejścia mediacyjne w działaniu społecznym, Łódź 2014, s. 270–292.

Witkowski L. (red.), Dziedzictwo idei i pęknięcia międzypokoleniowe w pedagogice polskiej. Wprowadzenie do problemu, Toruń 2019.

Znaniecki F., Prawa psychologii społecznej, przeł. J. Radzicki, przedm. J. Szacki, Warszawa 1991 [1925].

Znaniecki F., Socjologiczne podstawy ekologii ludzkiej, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 1938, r. XVIII, z. 1, s. 89–119.