Abstract
The author, expressing interest in the subject of the family’s position in the process of professional musical education of a child, creates a background for the narration by exploring selected threads related to the specificity of professional music education and understanding space in its special family dimension. Taking up the above issues and placing them within the framework of theoretical inquiries is an invitation to discussion, and the shading of certain areas regarding the participation of the family in the specialist education of the child opens the way to further research extended to the topic of the family’s cultural capital and its importance in the educational choices of a musically gifted child.
References
Abłażewicz-Górnicka U., Edukacja muzyczna jako przestrzeń kształtowania kompetencji emocjonalnych, [w:] E. Dąbrowska-Prokopowska, P. Goryń, M.F. Zaniewska (red.), Kultura w Polsce w XXI wieku. Konteksty społeczne, kulturowe i medialne, Białystok 2020, s. 113–125.
Boczkowska M., Model spędzania czasu wolnego współczesnej rodziny a kształtowanie zachowań zdrowotnych dziecka – zarys problematyki, [w:] E. Arciszewska, K. Dziurzyński, M. Jurewicz (red.), Zmienne konteksty edukacji wczesnoszkolnej, Józefów 2011, s. 225–232.
Creech A., Hallam S., Parent – teacher – pupil interactions in instrumental music tuition: a literature review, „British Journal of Music Education” 2003, 20(1), s. 29–44. DOI: https://doi.org/10.1017/S0265051702005272
Gulczyńska A., Rybińska A., i Segiet W., Współdziałanie rodziców i nauczycieli, [w:] H. Krauze-Sikor- ska, M. Klichowski (red.), Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki, Poznań 2020, s. 345–370.
Izdebska J., Wielowymiarowość przestrzeni życia współczesnego dziecka, „Zagadnienia społeczne” 2015, 4(2), s. 9–21.
Kędzierska J., Kształcenie, [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 2, Warszawa 2003, s. 858–862.
Kwak A., Uniwersalność instytucji rodziny i kierunku jej przemian, „Roczniki Socjologii Rodziny” 2002, t. 14, s. 11–23.
Palka K., Rodzina wiejska jako środowisko kształtowania aspiracji dzieci i młodzieży, „Wychowanie w Rodzinie” 2011, 1, s. 125–142. DOI: https://doi.org/10.61905/wwr/171250
Pękala A., Rola rodziny w kształtowaniu zainteresowań muzycznych dzieci, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce: kwartalnik dla nauczycieli” 2006, (2), s. 13–17.
Piorunek M., Dziecko wobec świata pracy i zawodów. Empiryczne przyczynki. Obraz fenomenu, „Studia Edukacyjne” 2010, (11), s. 139–155.
Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 26 maja 2017 r. w sprawie typów szkół artystycznych publicznych i niepublicznych, Dz.U. 2017 poz. 1125, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001125/O/D20171125.pdf [dostęp: 4.05.2023].
Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 9 kwietnia 2019 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych szkół i publicznych placówek artystycznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych, Dz.U. 2019 poz. 686, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190000686/O/D20190686.pdf [dostęp: 28.05.2023].
Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 3 lutego 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie typów szkół artystycznych publicznych i niepublicznych, Dz.U. 2022 poz. 266, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20220000266/O/D20220266.pdf [dostęp: 5.05.2023].
Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 19 kwietnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego, Dz.U. 2022 poz. 1329, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20220001329/O/D20221329.pdf [dostęp: 25.05.2023].
Sadowska K., Dziecko i ruch w przestrzeni edukacji muzycznej, „Wychowanie w Rodzinie” 2022, 26(1), s. 217–231. DOI: https://doi.org/10.61905/wwr/170369
Segiet K., Rodzina jako przestrzeń życia (dla) współczesnej młodzieży, [w:] K. Segiet (red.), Młodzież w dobie przemian społeczno-kulturowych, Poznań 2015, s. 35–45.
Segiet W., Edukacyjne drogi młodych dorosłych. Kontekst uwarunkowań rodzinnych, [w:] K. Segiet (red.), Młodzież w dobie przemian społeczno-kulturowych, Poznań 2015, s. 137–148.
Telka L., Przekształcanie przestrzeni społecznej placówki. Studium społeczno-pedagogiczne na przykładzie żłobków, Łódź 2009.
Zarzecki L., Wybrane problemy dydaktyki ogólnej, Jelenia Góra 2008.
Zwierzchowski P., Przestrzeń i miejsce jako kategorie wyjaśniające relacje: dziecko – rodzina-szkoła, https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/1461/Piotr%20Zwierzchowski%20%20Przestrzen%20i%20miejsce%20jako%20kategorie%20wyjasniajace%20relacje%20dziecko%20rodzina%20szkola.pdf?sequence=1 [dostęp: 26.05.2023].
License
Copyright (c) 2024 Marta Kędzia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.