Cultural Representation of Paedocracy in the Pedagogical and Literary Discourse on King Matt the First by Janusz Korczak
Journal cover Pedagogika Społeczna Nova, volume 5, no. 9, year 2025
PDF

Keywords

King Matt the First
Korczakian hero
paedocracy

How to Cite

Krasuska-Betiuk, M. (2025). Cultural Representation of Paedocracy in the Pedagogical and Literary Discourse on King Matt the First by Janusz Korczak. Pedagogika Społeczna Nova, 5(9), 17–40. https://doi.org/10.14746/psn.2025.5.9.1

Abstract

The text presents testimonies of the reception of Janusz Korczak’s most popular novel, King Matt the First (1922), on the basis of which Iwona Chmielewska prepared an original artistic project in the form of a visual story (iconotext) entitled How Hard It Is to Be a King (2018). The content of scholarly discourse on the original work and its intersemiotic translation was analysed. Testimonies of the work’s reception, recorded in publications published or produced by academics after 2000, i.e. in the 21st century, were selected. Hitherto, these two cultural texts were considered from the paedocentric, philosophical, didactic, critical or literary perspective. In the first part, the main lines of the pedagogical-literary interpretation are recapitulated. Emblematic images and motifs from both works – the originalnovel and the picture book – are scrutinised in the article as examples of the cultural representation of the child and childhood and, more specifically, of the representation of paedocracy, which can be treated as the seed of a novel way of thinking about children’s participation in the social world.

https://doi.org/10.14746/psn.2025.5.9.1
PDF

References

A Hard Knock Life: Janusz Korczak & King Matt the First, https://culture.pl/en/article/a-hard-knock--life-janusz-korczak-king-matt-the-first [accessed: 18.01.2025].

Archiwum cyfrowe Marii Janion. Janusz Korczak, antyutopijny utopista, https://janion.pl/items/show/32 [accessed: 18.01.2025].

Baluch A., Król Maciuś Pierwszy w towarzystwie innych bohaterów literatury dla dzieci, [in:] A.M. Czernow (ed.), Janusz Korczak: pisarz, Warsaw 2013, pp. 169–174.

Borodo M., English Translations of Korczak’s Children’s Fiction: A Linguistic Perspective, Cham 2020. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-38117-2

Borodo M., “Król Maciuś Pierwszy”, czyli polska powieść dla dzieci najczęściej tłumaczona na język angielski, “Porównania” 2021, 28(1), pp. 443–462. DOI: https://doi.org/10.14746/por.2021.1.19

Chmielewska I., Jak ciężko być królem, [in:] A. Czerwińska-Walczak, T. Sztyma-Knasiecka (eds.), W Polsce króla Maciusia. 100-lecie odzyskania niepodległości, trans. Z. Sochańska-Kumor, Warsaw 2018, pp. 141–143.

Chmielewska I., Maciusiu, dasz radę, “Książki: magazyn do czytania” 2018, (6), pp. 21–25.

Czernow A.M., The King of Misrule, [in:] Ch. Kelen, B. Sundmark (eds.), Child Autonomy and Child Governance in Children’s Literature: Where Children Rule, New York 2017, pp. 134–150.

Czernow A.M., Korczakowskie dzieci błazny, [in:] A.M. Czernow (ed.), Janusz Korczak: pisarz, Warsaw 2013, pp. 41–63.

Czernow A.M., Pod berłem króla dzieci: strategie karnawalizacyjne w powieści Janusza Korczaka, “Guliwer: dwumiesięcznik o książce dla dziecka” 2011, (4), pp. 10–15.

Czernow A.M. (red.), Janusz Korczak: pisarz, Warsaw 2013.

Dybiec-Gajer J., Boys’ Friendship or Something More? Re-Examining Janusz Korczak’s King Matt the First and Its English Translations, [in:] E. Jamróz-Stolarska, M. Świetlicki, A. Zarzycka (eds.), Navigating Children’s Literature through Controversy Global and Transnational Perspectives, Leiden–Boston 2023, pp. 115–131. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004683297_010

Dybiec-Gajer J., Książka obrazkowa jako przekład intersemiotyczny – “Król Maciuś Pierwszy” w obrazach Iwony Chmielewskiej, “Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica” 2022, (17), pp. 43–63, DOI: https://doi.org/10.24917/20831765.17.3

https://polona.pl/preview/4f952622-efd3-41bf-b6db-362686e97e8d [accessed: 18.01.2025].

Jak ciężko być królem – Janusz Korczak, Muzeum POLIN, https://www.youtube.com/watch?v=cEZaDo--wiEU [accessed: 18.01.2025].

Jakowska K., Janusz Korczak jako pisarz społeczny, “Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego” 2013, 1, pp. 129–138. DOI: https://doi.org/10.59444/2013SERredKul_Mikr7

Jarosz E., Dziecko i dzieciństwo – pejzaż współczesny: rzecz o badaniach nad dzieciństwem, “Pedagogika Społeczna” 2017, 16(2), pp. 57–81.

Kelen Ch., Sundmark B. (eds.), Child Autonomy and Child Governance in Children’s Literature: Where Children Rule, New York 2017. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315679648

Kirchner H. (ed.), Janusz Korczak. Pisarz – wychowawca – myśliciel: studia, Warsaw 1997.

Korczak Digital Repository, https://korczak.ckc.uw.edu.pl/ [accessed: 18.01.2025].

Korczak J., Król Maciuś Pierwszy, preface: I. Newerly, illustrated by Jerzy Srokowski, Warsaw 1958.

Korczakowskie inspiracje, “Problemy Wczesnej Edukacji” 2019, special issue, 46(3). DOI: https://doi.org/10.26881/pwe.2019.46.09

Kostecka W., Leszczyński G., Skowera M., Kamienie milowe w dziejach polskiej literatury dziecięcej i młodzieżowej. Leśmian – Korczak – Brzechwa, “Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo” 2021,11(14), pp. 203–222. DOI: https://doi.org/10.32798/pflit.544

Kubicka D., Doświadczenie i rozumienie dzieciństwa u Janusza Korczaka. Próba konceptualizacji filozoficznej (PhD thesis written under the supervision of prof. dr hab. Ewa Nowak, UAM), Poznan 2023.

Kurządkowska B., O aktualności utworów literackich Janusza Korczaka, “Prace Literaturoznawcze” 2014, (2), pp. 89–100.

Kutt M., Pajdokracja w ujęciu Feliksa Konecznego w kontekście współczesnych form zjawiska, “Rocznik Filozoficzny Ignatianum” 2021, 27(2), pp. 251–274. DOI: https://doi.org/10.35765/rfi.2021.2702.13

Lach M., Król Maciuś Pierwszy jako homo viator, “Dydaktyka Polonistyczna” 2016, (2), pp. 64–71.

Leszczyński G., Król Maciuś zmienia świat, [in:] A. Czerwińska-Walczak, T. Sztyma-Knasiecka (eds.), W Polsce króla Maciusia. 100-lecie odzyskania niepodległości, trans. Z. Sochańska-Kumor, Warsaw 2018, pp. 129–141.

Leszczyński G., Kulturowy obraz dziecka i dzieciństwa w literaturze drugiej połowy XIX i w XX w. Wybrane problemy, Warsaw 2006.

Liebel M., “Białe” dzieci – “czarne” dzieci. Rozważania nad powieścią dla dzieci o małym królu Maciusiu Janusza Korczaka, [in:] M. Liebel, U. Markowska-Manista (eds.), Prawa dziecka w kontekście międzykulturowości. Janusz Korczak na nowo odczytany, Warsaw 2017, pp. 108–131.

Lifton B.J., The Spirit of King Matt, [in:] B.J. Lifton, The King of Children: The Life and Death of Janusz Korczak, New York 1997, pp. 106–112.

Ługowska J., Figury dziecka w twórczości Janusza Korczaka, [in:] A.M. Czernow (ed.), Janusz Korczak: pisarz, Warsaw 2013, pp. 131–144.

Markowski M.P., O reprezentacji, [in:] R. Nycz, M.P. Markowski (eds.), Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, Cracow 2010, pp. 287–335.

Michułka D., “Król Maciuś Pierwszy” jako szkolna lektura: pedagogiczna bajka w poszukiwaniu porozumienia?, [in:] R. Waksmund, D. Michułka (eds.), Dydaktyka i łowy. Księga jubileuszowa dedykowana profesorowi Władysławowi Dynakowi, Wroclaw 2016, pp. 413–435.