Badania nad rodziną. Perspektywa pedagogiki społecznej
PDF

Słowa kluczowe

family
educational function
methodology of family research

Jak cytować

Matyjas, B. (2024). Badania nad rodziną. Perspektywa pedagogiki społecznej. Pedagogika Społeczna Nova, 4(7), 29–44. https://doi.org/10.14746/psn.2024.4.7.2

Abstrakt

The article presents family as a category of pedagogical analyses in theoretical and analytical ap- proach. It discusses a unique pedagogical approach to family research with emphasis on typology, characteristics of families in terms of their educational functions, methodological orientations applied in family research and family in the social education perspective.

https://doi.org/10.14746/psn.2024.4.7.2
PDF

Bibliografia

Adamski F., Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Kraków 2002.

Adamski F., Socjologia małżeństwa i rodziny, Warszawa 1982.

Badora S., Czeredrecka B., Marzec D., Rodzina i formy jej wspomagania, Kraków 2001.

Bauman T., Badania empiryczne jakościowe, [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 1, Warszawa 2003, s. 279–289.

Biała J., Zagrożenia w wychowaniu dziecka we współczesnej rodzinie polskiej, Kielce 2006.

Błasiak A., Między (nie)obecnością a zaangażowaniem. Rodzicielstwo rekonstruowane w ponowoczesności, Kraków 2019.

Chałas K., Rodzina wiejska, [w:] K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, Radom 2016, s. 966–969.

Dróżka W., Triangulacja badań. Badania empiryczne ilościowo-jakościowe, [w:] S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk 2010, s. 124–135.

Dyczewski L., Rodzina. Społeczeństwo. Państwo, Lublin 1994.

Izdebska J., Dom rodzinny postrzegany przez dzieci. W kontekście społeczno-kulturowych zróżnicowań współczesnej rodziny, Białystok 2006.

Izdebska J., Dziecko – Dzieciństwo – Rodzina – Wychowanie rodzinne. Kategorie pedagogiki rodziny w perspektywie pedagogiki personalistycznej, Białystok 2015.

Izdebska J., Dziecko w rodzinie u progu XXI wieku. Niepokoje i nadzieje, Białystok 2000.

Izdebska J., Rodzina, [w:] K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, Radom. 2016, s. 957–965.

Janke A.W., Polimorfizm w pedagogicznym pojmowaniu rodziny, [w:] S. Kawula, J. Brągiel, A.W. Janke (red.), Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 1997, s. 19–44.

Kawula S., Próba pedagogicznej typologii rodzin, [w:] S. Kawula, J. Brągiel, A.W. Janke (red.), Pedago- gika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 1997, s. 153–173.

Kawula S., Rodzina, [w:] D. Lalak, T. Pilch (red.), Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Warszawa 1999, s. 236–240.

Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 1997. Maszke A.W., Metody i techniki badań pedagogicznych, Rzeszów 2008.

Matyjas B., Dzieciństwo na wsi. Warunki życia i edukacji, Kraków 2012.

Matyjas B., Pedagogika rodziny. Aktualna problematyka i nowe obszary badawcze, „Studia z Teorii Wychowania” 2020, 11(2(31), s. 81–98. DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.3650

Matyjas B., Pedagogika społeczna i rodzina – obszary badań, [w:] E. Marynowicz-Hetka (red.), Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. 2, Warszawa 2009, s. 505–517.

Matyjas B., Rodzina i jej wspomaganie (wypisy wybranych tekstów z pedagogiki społecznej i opiekuńczej z lat 1990–2004), Kielce 2005.

Matyjas B., Topos dzieciństwa wielkomiejskiego. Warunki socjalizacyjno-edukacyjne dzieci w wieku szkolnym, Warszawa 2017.

Ostrouch-Kamińska J., Rodzina partnerska jako relacja współzależnych podmiotów. Studium socjopedagogiczne narracji rodziców przeciążonych rolami, Kraków 2015.

Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 1995.

Przecławska A., Theiss W., Pedagogika społeczna – dyskusji ciąg dalszy, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1994, nr 8.

Rynio A., Wstęp, [w:] A. Rynio, K. Braun, M. Jeziorański, I. Szewczak (red.), Obudzić (nie)odkryty potencjał małżeństwa i rodziny, Lublin 2015, s. 9–17.

Sroczyński W. (red)., Rodzina w świetle wybranych kwestii społecznych (na przykładzie badań rodziny siedleckiej), Siedlce 2015.

Truskolaska J., Kierunki badań empirycznych z zakresu pedagogiki rodziny w Polsce w latach 1990–2010, [w:] A. Ładyżyński (red.), Pedagogika rodziny In statu nascendi czy uznana subdyscyplina, Wrocław 2012, s. 89–114.

Wysocka E., Człowiek a środowisko życia. Podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy, Warszawa 2007.

Zaręba E., Badania empiryczne ilościowe, [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 1, Warszawa 2003, s. 276–278.