Abstrakt
In this article, the authors present the reading difficulties of children with language communication disorders. The authors’ experience in therapy allows them to determine the most important difficulties characteristic of people with particular disorders (SLI, dyslexia, autism, Asperger’s syndrome and deafness) and to propose a strategy for therapy.
Bibliografia
Bielenda-Mazur Ewa (2013), Kilka uwag o sytuacji trzylatka z alalią w grupie przedszkolnej, „Nowa Logopedia”, t. 4: Interakcyjne determinanty rozwoju i zaburzeń mowy, red. Mirosław Michalik, Anna Siudak, Halina Pawłowska-Jaroń, s. 257–264.
Bielenda-Mazur Ewa (2015a), Nauczyciel wobec deficytów językowych dziecka z alalią – od wychowania przedszkolnego po szkołę podstawową, w: Nauczyciel: między etosem a presją rzeczywistości. Teoria, praktyka, codzienność, red. Stanisław Kowal, Anna Kwatera, Ewa Zawisza, Wydawnictwo internetowe e-bookowo.pl, Kraków, s. 149–156.
Bielenda-Mazur Ewa (2015b), Od rozumienia do nazywania. Konsekwencje poznawcze i społeczne deficytów językowych, „Nowa Logopedia”, t. 6: Rozumienie – diagnoza i terapia, red. Marzena Błasiak-Tytuła, Marta Korendo, Anna Siudak, s. 147–154.
Cieszyńska Jagoda (2001), Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Droga nabywania systemu językowego przez dzieci niesłyszące, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków.
Cieszyńska Jagoda (2006), Kocham uczyć czytać. Poradnik dla rodziców i nauczycieli, WE, Kraków.
Cieszyńska Jagoda (2011), Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych, Wydawnictwo Omega Stage Systems, Kraków.
Cieszyńska Jagoda (2012), Metody wywoływania głosek, Wydawnictwo Metody Krakowskiej, Kraków.
Cieszyńska-Rożek Jagoda (2010), Zaburzenia linearnego porządkowania, czyli dysleksja, w: Nowe podejście w diagnozie i terapii logopedycznej – metoda krakowska, red. Jagoda Cieszyńska-Rożek, Marta Korendo, Zdzisława Orłowska-Popek, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków.
Cieszyńska-Rożek Jagoda (2013), Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci. Z perspektywy fenomenologii, neurobiologii i językoznawstwa, Wydawnictwo Omega Stage Systems, Kraków.
Cieszyńska-Rożek Jagoda, Korendo Marta (2017), Jak neurobiologia wyjaśnia trudności w nauce czytania i pisania, w: Zaburzenia komunikacji pisemnej. Logopedia XXI wieku, red. Aneta Domagała, Urszula Mirecka, Harmonia Universalis, Gdańsk.
Grabias Stanisław (1994), Język w nauczaniu niesłyszących. Zasady programowania systemu komunikacyjnego, w: Głuchota a język, red. Stanisław Grabias, Wydawnictwo UMCS, Lublin (Komunikacja Językowa i Jej Zaburzenia, t. 7).
Korendo Marta (2013), Językowa interpretacja świata w wypowiedziach osób z zespołem Aspergera, Wydawnictwo Omega Stage Systems, Kraków.
Korendo Marta, Orłowska-Popek Zdzisława (2018), Językowa interpretacja obrazu przez dzieci z zespołem Aspergera, w: Multimodalność komunikacji, red. Justyna Winiarska, Aneta Załazińska, Księgarnia Akademicka, Kraków (Obrazowanie w Komunikacji).
Krakowiak Kazimiera (2012), Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu, Wydawnictwo KUL, Lublin.
Leonard Laurence B. (2006), SLI – Specyficzne zaburzenie rozwoju językowego, GWP, Gdańsk.
Orłowska-Popek Zdzisława (2015), Praca nad rozumieniem tekstu (od sylaby do powieści), „Nowa Logopedia”, t. 6: Rozumienie – diagnoza i terapia, red. Marzena Błasiak-Tytuła, Marta Korendo, Anna Siudak, s. 115–134.
Orłowska-Popek Zdzisława (2017a), Nauka czytania jako stymulacja rozwoju dziecka, w: Wokół bajki i dzieciństwa, red. Magdalena Zaorska, Andrzej Grabowski, ElSet,
Olsztyn (Bajka w Przestrzeni Naukowej i Edukacyjnej, t. 12), s. 79–92.
Orłowska-Popek Zdzisława (2017b), Programowanie języka w terapii logopedycznej (na przykładzie rozwoju języka dzieci niesłyszących), Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków.
Skrzypiec Łucja (2014), Wpływ Symultaniczno-Sekwencyjnej Nauki Czytania® na stopień gotowości szkolnej, praca doktorska, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Katedra Logopedii i Zaburzeń Rozwoju, Kraków.
Szeląg Elżbieta (2012), Mózgowe mechanizmy mowy, w: Mózg a zachowanie, red. Teresa Górska, Anna Grabowska, Jolanta Zagrodzka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Językoznawczej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).