Abstrakt
The authors of the article present two techniques supporting the development of articulation in children with Down syndrome: Articulation Gestures and Phoneme Manual Facilitation. Using their own clinical experience and referring to the latest neurobiological knowledge and subject literature, they justify the importance and, in some cases, the need to apply these techniques in speech therapy of children with trisomy 21. The text also presents three individual cases of children with Down syndrome of different ages who have been diagnosed with profound speech delay.
Bibliografia
Bauer Joachim (2008), Empatia. Co potrafią lustrzane neurony, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Bower Anna Hayes Alan (1994), Short-term memory deficits and Down syndrome: A comparative study, „Down Syndrome Research and Practice”, t. 2 (2), s. 47–50.
Chapman RS Hesketh LJ. (2000), Behavioral phenotype of individuals with Down syndrome, „Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews”, t. 6 (2), s. 84–95.
Cieszyńska Jagoda (2011), Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Metoda Krakowska, Omega Stage Systems, Kraków.
Cieszyńska Jagoda, Korendo Marta (2008), Karty diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do 36. miesiąca życia, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków.
Cieszyńska-Rożek Jagoda (2013), Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci. Z perspektywy fenomenologii neurobiologii i językoznawstwa, Wydawnictwo Omega Stage Systems, Kraków.
Jagodzińska Maria (2008), Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania, Helion, Gliwice.
Kaczan Teresa, Śmigiel Robert (2012), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Kuśnierz Małgorzata, Sedivy-Mączka Katarzyna (2018), Zastosowanie Manualnego Torowania Głosek i Gestów Artykulacyjnych w pracy z dziećmi z autyzmem, „Forum Logopedy”, nr 23, s. 38–41.
Króliczak Grzegorz, Buchwald Mikołaj, Potok Weronika, Przybylski Łukasz (2018), Ręczność, praksja i język: nowe spojrzenie na delikatną triadę, „Polskie Forum Psychologiczne”, t. 23, nr 1, s. 22–34.
Kuśnierz Małgorzata, Orłowska-Popek Zdzisława (2019), Wczesna stymulacja dzieci z zespołem Downa – budowanie dróg nerwowych dla ćwiczenia wszystkich funkcji poznawczych, „Logopedia” (w druku).
Maruszewski Tomasz (2001), Psychologia poznania. Sposoby rozumienia siebie i świata, GWP, Gdańsk.
Oroń Anna (2015), Pamięć robocza i jej rola w procesach uczenia się i pamięci, „Nowa Audiofonologia”, t. 4 (3), s. 33–41.
Sedivy Katarzyna (2016), Manualne Torowanie Głosek, w: Neurologopedia. Neurobiologiczne podstawy wczesnej terapii zaburzeń rozwojowych, t. 1, red. Marzena Błasiak-Tytuła, Anna Siudak, Wydawnictwo WiR, Kraków.
Wianecka Elżbieta (2008), Manualne Torowanie Głosek (MTG), Wydawnictwo Arson, Kraków.
Zasępa Ewa (2014), Przebieg procesów pamięci u osób z zespołem Downa, Wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Downa – teoria i praktyka, red. Bogusława Beata Kaczmarek, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, s. 155–167.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Językoznawczej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).