Abstrakt
The subject of the study is a series of advertisements – requests from the Siepomaga.pl website in terms of the method of acquisition of recipients (using Cicero’s captatio benevolentiae principles), convincing and persuading to act through proper selection of rhetorical arguments. The main procedure is to create statements taking into account the common auditorium, bearing the hallmarks of ordinariness. Language structures, toposes, arguments explicitly referring to pathos; the most typical strategies are modesty and raising the value of recipients as a last resort; and toposes: unequal fight against disease, time passing relentlessly as well as causative reasons (support is only a means to obtain priceless values: health and life). A characteristic feature of the requests posted on the Siepomaga.pl website is the presence of various semiotic codes typical for the Internet space, a kind of multimodality of communication in which verbal communication and image coexist. In addition, interaction is an important persuasive element, giving the recipients – the donors – an immediate effect of reward for taking action in the form of satisfaction with the real contribution visible in the account balance bar.
Bibliografia
Borysiewicz Helena (2013), Nauczyć prośby. Zagadnienia interferencji językowo-kulturowej w nauczaniu języka polskiego jako obcego w środowisku rosyjskojęzycznym, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, z. 20, s. 159–166.
Burke Kenneth (1977), Tradycyjne zasady retoryki, przeł. Krzysztof Biskupski, „Pamiętnik Literacki”, z. 2, s. 219–250.
Herman Marek (2009), Pytania retoryczne w exordium i narratio mowy Cycerona „Pro sexto roscio amerino”, „Studia Litteraria Universitatis Jagellonicae Cracoviensis”, z. 4, s. 33–47.
Kamińska-Szmaj Irena (2004), Propaganda, perswazja, manipulacja – próba uporządkowania pojęć, w: Manipulacja w języku, red. Piotr Krzyżanowski, Paweł Nowak, Wydawnictwo UMCS, Lublin, s. 13–27.
Karwowska Anna (2015), Retoryka w dyskursie mody, w: Retoryka w komunikacji specjalistycznej, red. Maria Załęska, Polskie Towarzystwo Retoryczne, Warszawa, s. 241–261.
Lewiński Piotr (1999), Retoryka reklamy, Wydawnictwo UWr, Wrocław.
Lichański Jakub Z. (2000), Retoryka. Od renesansu do współczesności – tradycja i innowacja, DiG, Warszawa.
Łyczywek Roman (1960), Marek T. Cyceron: adwokat rzymski, „Palestra”, t. 4 (9), s. 75–91.
Maćkiewicz Jolanta (2017), Multimodalność a perswazja (na przykładzie tygodników opinii), w: Język – obraz – dyskurs, red. Marek Cieszkowski, Anna Kapuścińska, Jacek Szczepaniak, Bydgoskie Towarzystwo Naukowe, Bydgoszcz, s. 17–26.
Pataj Magdalena (2019), Techniki perswazji w kampaniach 1% w Polsce – analiza wybranych przykładów, „Res Rhetorica”, t. 6 (3), s. 19–33.
Perelman Chaim (2004), Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja, przeł. Mieczysław Chomicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Licencja
Autorzy
Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do utworu publikowanego w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza”, oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym umową autorską, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób, ani innych praw osób trzecich, w tym dóbr osobistych.
Autor(zy) zachowują pełne prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem, udzielając Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji CC BY-ND 4.0 Międzynarodowe na korzystanie z utworu bez ograniczeń terytorialnych przez czas nieokreślony na określonych umową autorską polach eksploatacji.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Językoznawczej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).