Abstract
Article is focused on the problem of tabloidisation of contemporary opinion journalism. The author argues with traditional understanding of tabloid, showing as an example tabloidisation of weekly opinion. The aim of the article is to show how the tabloidisation in journalistic articles of weekly “Wprost” looks like. The phenomenom of tabloidisation is illustrated based on the analysis of articles describing Kamila Durczok. How the tabloidisation was achieved there? It is more than one way. Analyses of texts show a few methods. Both the choice of subject and the construction of text, visual structure and language of text determine the tabloidisation. Analyses show also the real functions of using tabloidisation in the weekly opinion.References
Źródła
„Wprost” (2015), 2 lutego – 15 marca.
Literatura
Bauer Zbigniew (2010), „Twój głos w Twoim domu”. Cztery typy tabloidyzacji, w: Oblicza komunikacji 3. Tabloidyzacja języka i kultury, red. Irena Kamińskiej-Szmaj, Tomasz Piekot, Marcin Poprawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, s. 37–47.
Brzezicki Łukasz (2015), Tekst „Wprost” wygląda jak zlecenie na Kamila Durczoka (opinie), http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tekst-wprost-wyglada-jak-zlecenie-na-kamila-durczoka-opinie, [dostęp: 5 marca 2016].
Bulisz Ewa (2015), Medialny obraz świata kreowany przez prasę plotkarską (na przykładzie analizy dwutygodników „Party” oraz „Show”), w: Współczesne media. Medialny obraz świata, t. 2: Studium przypadku, red. Iwona Hofman, Danuta Kępa-Figura, Wydawnictwo UMCS, Lublin, s. 57–72.
Dufek-Morczuk Marianna (2015), [wpis na profilu Facebook], https://www.facebook.com/marianna.durczok, [dostęp: 12 marca 2016].
Kamińska-Szmaj Irena, Piekot Tomasz, Poprawa Marcin, red. (2010), Oblicza komunikacji 3. Tabloidyzacja języka i kultury, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
Kamińska-Szmaj Irena, Piekot Tomasz, Poprawa Marcin red. (2011), Oblicza komunikacji 4. Tabloidy, język, wartości, obraz świata, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
Kasiak Mateusz (2015a), Architektonika tekstów dziennikarskich. Refleksje strukturalne wokół meta- i paratekstu artykułu publicystycznego, w: Gatunki i formaty we współczesnych mediach, red. Wiesław Godzic, Andrzej Kozieł, Joanna Szylko-Kwas, Poltext, Warszawa, s. 83–99.
Kasiak Mateusz (2015b), Artykuł publicystyczny w świadomości genologicznej dziennikarzy prasowych, „Studia Medioznawcze”, nr 4 (63), s. 83–95.
Kępa-Figura Danuta (2010), Językowe wymiary tabloidyzacji – studium przypadku, w: Oblicza komunikacji 3. Tabloidyzacja języka i kultury, red. Irena Kamińska-Szmaj, Tomasz Piekot, Marcin Poprawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, s. 127–138.
Kurdupski Michał (2016), Tylko „Wprost” i „Gość Niedzielny” na minusie w I kwartale. Rekord „Tygodnika Powszechnego”, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tylko-wprost-i-gosc-niedzielny-na-minusie-w-i-kwartale-rekord-tygodnika-powszechnego, [dostęp: 5 marca 2016].
Lisowska-Magdziarz Małgorzata (2009), Media powszednie. Środki komunikowania masowego i szerokie paradygmaty medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Pallus Patryk (2015), „Wprost” dzięki publikacjom na Kamilu Durczoku podwoił sprzedaż, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wprost-dzieki-publikacjom-o-kamilu-durczoku-podwoil-sprzedaz, [dostęp: 5 marca 2016].
Pisarek Walery (1976), Język służy propagandzie, RSW Prasa–Książka–Ruch, Kraków.
Pisarek Walery, red. (2006), Słownik terminologii medialnej, Universitas, Kraków.
Przywara Danuta (2015), Stanowisko Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka ws. Standardów dziennikarskich, http://www.hfhr.pl/wp-content/uploads/2015/02/hfpc_stanowisko_18022015.pdf, [dostęp: 18 lutego 2015].
Radio TOK FM (2015), https://www.youtube.com/watch?t=12&v=YsVotVjITbA, [dostęp: 17 lutego 2015].
Wirtualne Media (2015), http://www.wirtualnemedia.pl, [dostęp: 13 lutego 2015].
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” since 2016 under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).