Abstrakt
Article is focused on the problem of tabloidisation of contemporary opinion journalism. The author argues with traditional understanding of tabloid, showing as an example tabloidisation of weekly opinion. The aim of the article is to show how the tabloidisation in journalistic articles of weekly “Wprost” looks like. The phenomenom of tabloidisation is illustrated based on the analysis of articles describing Kamila Durczok. How the tabloidisation was achieved there? It is more than one way. Analyses of texts show a few methods. Both the choice of subject and the construction of text, visual structure and language of text determine the tabloidisation. Analyses show also the real functions of using tabloidisation in the weekly opinion.Bibliografia
Źródła
„Wprost” (2015), 2 lutego – 15 marca.
Literatura
Bauer Zbigniew (2010), „Twój głos w Twoim domu”. Cztery typy tabloidyzacji, w: Oblicza komunikacji 3. Tabloidyzacja języka i kultury, red. Irena Kamińskiej-Szmaj, Tomasz Piekot, Marcin Poprawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, s. 37–47.
Brzezicki Łukasz (2015), Tekst „Wprost” wygląda jak zlecenie na Kamila Durczoka (opinie), http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tekst-wprost-wyglada-jak-zlecenie-na-kamila-durczoka-opinie, [dostęp: 5 marca 2016].
Bulisz Ewa (2015), Medialny obraz świata kreowany przez prasę plotkarską (na przykładzie analizy dwutygodników „Party” oraz „Show”), w: Współczesne media. Medialny obraz świata, t. 2: Studium przypadku, red. Iwona Hofman, Danuta Kępa-Figura, Wydawnictwo UMCS, Lublin, s. 57–72.
Dufek-Morczuk Marianna (2015), [wpis na profilu Facebook], https://www.facebook.com/marianna.durczok, [dostęp: 12 marca 2016].
Kamińska-Szmaj Irena, Piekot Tomasz, Poprawa Marcin, red. (2010), Oblicza komunikacji 3. Tabloidyzacja języka i kultury, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
Kamińska-Szmaj Irena, Piekot Tomasz, Poprawa Marcin red. (2011), Oblicza komunikacji 4. Tabloidy, język, wartości, obraz świata, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
Kasiak Mateusz (2015a), Architektonika tekstów dziennikarskich. Refleksje strukturalne wokół meta- i paratekstu artykułu publicystycznego, w: Gatunki i formaty we współczesnych mediach, red. Wiesław Godzic, Andrzej Kozieł, Joanna Szylko-Kwas, Poltext, Warszawa, s. 83–99.
Kasiak Mateusz (2015b), Artykuł publicystyczny w świadomości genologicznej dziennikarzy prasowych, „Studia Medioznawcze”, nr 4 (63), s. 83–95.
Kępa-Figura Danuta (2010), Językowe wymiary tabloidyzacji – studium przypadku, w: Oblicza komunikacji 3. Tabloidyzacja języka i kultury, red. Irena Kamińska-Szmaj, Tomasz Piekot, Marcin Poprawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, s. 127–138.
Kurdupski Michał (2016), Tylko „Wprost” i „Gość Niedzielny” na minusie w I kwartale. Rekord „Tygodnika Powszechnego”, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tylko-wprost-i-gosc-niedzielny-na-minusie-w-i-kwartale-rekord-tygodnika-powszechnego, [dostęp: 5 marca 2016].
Lisowska-Magdziarz Małgorzata (2009), Media powszednie. Środki komunikowania masowego i szerokie paradygmaty medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Pallus Patryk (2015), „Wprost” dzięki publikacjom na Kamilu Durczoku podwoił sprzedaż, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wprost-dzieki-publikacjom-o-kamilu-durczoku-podwoil-sprzedaz, [dostęp: 5 marca 2016].
Pisarek Walery (1976), Język służy propagandzie, RSW Prasa–Książka–Ruch, Kraków.
Pisarek Walery, red. (2006), Słownik terminologii medialnej, Universitas, Kraków.
Przywara Danuta (2015), Stanowisko Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka ws. Standardów dziennikarskich, http://www.hfhr.pl/wp-content/uploads/2015/02/hfpc_stanowisko_18022015.pdf, [dostęp: 18 lutego 2015].
Radio TOK FM (2015), https://www.youtube.com/watch?t=12&v=YsVotVjITbA, [dostęp: 17 lutego 2015].
Wirtualne Media (2015), http://www.wirtualnemedia.pl, [dostęp: 13 lutego 2015].
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Językoznawczej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).