Pogranicze w ogniu (1992–1993) von Andrzej Konic, eine historische Fernsehserie als Kulturtext oder als Versuch, den „heiligen Krieg“ in der polnisch-deutschen Geschichte der Jahre 1917–1939 zu rekonstruieren
PDF (Deutsch)

Słowa kluczowe

intelligence service
secret agent
“holy war”
Germanness
Polishness
patriotism
nationalism
international politics
superpower

Jak cytować

Mańke, Z. (2023). Pogranicze w ogniu (1992–1993) von Andrzej Konic, eine historische Fernsehserie als Kulturtext oder als Versuch, den „heiligen Krieg“ in der polnisch-deutschen Geschichte der Jahre 1917–1939 zu rekonstruieren. Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka, (44), 149–167. https://doi.org/10.14746/pspsl.2023.44.8

Abstrakt

This article attempts to present the television series as a distinctive text which can persuasively and therefore effectively appeal to contemporary viewers, providing them with an insight into the events of a predefined period of Polish and German history, arousing certain emotions and thoughts or, in a general sense, even making them reflect on the history of both nations. With its attractive storyline based on, among other things, the dramaturgy of the presented events, this type of series can be perceived, to some extent, to be part of contemporary historical narration.

https://doi.org/10.14746/pspsl.2023.44.8
PDF (Deutsch)

Bibliografia

Bainville Jacques (1939/1941), Frankreichs Kriegsziel. Les conséquences politiques de la paix, Hanseatische Verlagsanstalt Aktiengesellschaft, Hamburg.

Breuer Lars (2015), Kommunikative Erinnerung in Deutschland und Polen. Täter – und Opferbilder in Gesprächen über den Zweiten Weltkrieg, Springer VS, Wiesbaden,

Craig Gordon A. (1989), Geschichte Europas 1815–1980. Vom Wiener Kongreß bis zur Gegenwart, Verlag C.H. Beck, München.

Ćwiek Henryk (2010), Rotmistrz Sosnowski AS wywiadu Drugiej Rzeczypospolitej, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Erasmus Johannes (1952), Der geheime Nachrichtendienst, Musterschmidt Verlag, Berlin.

Gaddis William (1987), The Art of Fiction No. 101, Gespr. gef. v. Zoltán Abádi-Nagy, „The Paris Review“, Nr 105, S. 54–89, https://tinyurl.com/79k8rsak [Zugang: 6. Dezember 2022].

Gondek Leszek (1975), Wywiad polski w Trzeciej Rzeszy 1934–1939. Zarys struktury, taktyki i efektów obronnego działania wywiadu polskiego w Niemczech hitlerowskich, Wydawnictwo Instytutu Morskiego, Gdańsk.

Hildebrand Klaus (1987), Das Dritte Reich, R. Oldenbourg Verlag, München.

Hoensch K. Jörg (1983), Geschichte Polens, Verlag Eugen Ulmer, Stuttgart.

Konic Andrzej, Regisseur (1992), Pogranicze w ogniu, https://www.filmpolski.pl/fp/index.php?film=123699 [Zugang: 6. Dezember 2022].

Konic Andrzej, Regisseur (1998), Pogranicze w ogniu, DVD, Studio Filmowe Perspektywa.

Kozaczuk Władysław (1977), Bitwa o tajemnice. Służby wywiadowcze Polski i Rzeszy Niemieckiej 1922–1939, Książka i Wiedza, Warszawa.

Laudin Gérard, Mass Edgar (2011), Czy przeszłość można przeżywać jako rzeczywistość wizualną? Rozważania historyka nad przedstawieniem dziejów w kinematografii, in: Stereotypy – Tożsamość – Konteksty. Studia nad polską i europejską historią, Hrsg. Hans Henning Hahn, [Übers. von Izabela Drozdowska-Broering u.a.], Wydawnictwo Poznańskie, Poznań, S. 141–155.

Olick Jeffrey K. (1999), Collective Memory: The Two Cultures, „Sociological Theory“, Bd. 17, H. 3, S. 333–348,

Seewald Berthold (2020), Sie haben sie erstochen, erschossen, die Leichen mit Leibern zugedeckt, https://tinyurl.com/55ts55v3 [Zugang: 6. Dezember 2022].

Sioma Marek (2020), Borderline on Fire – the Film Image of the Polish Inter-War Period as an Element of Public („Pogranicze w ogniu“ – filmowy obraz polskiego dwudziestolecia międzywojennego, jako element dyskursu publicznego), „Res Historica“, Nr 50, S. 483–507,