Abstrakt
This article attempts to present the television series as a distinctive text which can persuasively and therefore effectively appeal to contemporary viewers, providing them with an insight into the events of a predefined period of Polish and German history, arousing certain emotions and thoughts or, in a general sense, even making them reflect on the history of both nations. With its attractive storyline based on, among other things, the dramaturgy of the presented events, this type of series can be perceived, to some extent, to be part of contemporary historical narration.
Bibliografia
Bainville Jacques (1939/1941), Frankreichs Kriegsziel. Les conséquences politiques de la paix, Hanseatische Verlagsanstalt Aktiengesellschaft, Hamburg.
Breuer Lars (2015), Kommunikative Erinnerung in Deutschland und Polen. Täter – und Opferbilder in Gesprächen über den Zweiten Weltkrieg, Springer VS, Wiesbaden,
Craig Gordon A. (1989), Geschichte Europas 1815–1980. Vom Wiener Kongreß bis zur Gegenwart, Verlag C.H. Beck, München.
Ćwiek Henryk (2010), Rotmistrz Sosnowski AS wywiadu Drugiej Rzeczypospolitej, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Erasmus Johannes (1952), Der geheime Nachrichtendienst, Musterschmidt Verlag, Berlin.
Gaddis William (1987), The Art of Fiction No. 101, Gespr. gef. v. Zoltán Abádi-Nagy, „The Paris Review“, Nr 105, S. 54–89, https://tinyurl.com/79k8rsak [Zugang: 6. Dezember 2022].
Gondek Leszek (1975), Wywiad polski w Trzeciej Rzeszy 1934–1939. Zarys struktury, taktyki i efektów obronnego działania wywiadu polskiego w Niemczech hitlerowskich, Wydawnictwo Instytutu Morskiego, Gdańsk.
Hildebrand Klaus (1987), Das Dritte Reich, R. Oldenbourg Verlag, München.
Hoensch K. Jörg (1983), Geschichte Polens, Verlag Eugen Ulmer, Stuttgart.
Konic Andrzej, Regisseur (1992), Pogranicze w ogniu, https://www.filmpolski.pl/fp/index.php?film=123699 [Zugang: 6. Dezember 2022].
Konic Andrzej, Regisseur (1998), Pogranicze w ogniu, DVD, Studio Filmowe Perspektywa.
Kozaczuk Władysław (1977), Bitwa o tajemnice. Służby wywiadowcze Polski i Rzeszy Niemieckiej 1922–1939, Książka i Wiedza, Warszawa.
Laudin Gérard, Mass Edgar (2011), Czy przeszłość można przeżywać jako rzeczywistość wizualną? Rozważania historyka nad przedstawieniem dziejów w kinematografii, in: Stereotypy – Tożsamość – Konteksty. Studia nad polską i europejską historią, Hrsg. Hans Henning Hahn, [Übers. von Izabela Drozdowska-Broering u.a.], Wydawnictwo Poznańskie, Poznań, S. 141–155.
Olick Jeffrey K. (1999), Collective Memory: The Two Cultures, „Sociological Theory“, Bd. 17, H. 3, S. 333–348,
Seewald Berthold (2020), Sie haben sie erstochen, erschossen, die Leichen mit Leibern zugedeckt, https://tinyurl.com/55ts55v3 [Zugang: 6. Dezember 2022].
Sioma Marek (2020), Borderline on Fire – the Film Image of the Polish Inter-War Period as an Element of Public („Pogranicze w ogniu“ – filmowy obraz polskiego dwudziestolecia międzywojennego, jako element dyskursu publicznego), „Res Historica“, Nr 50, S. 483–507,
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Zbigniew Mańke
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Literackiej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).