Abstrakt
Poetyka kognitywna a literackość: analogia metaforyczna w Annie Kareninie
Bibliografia
ADLER, H. and S. Gross 2002. “Adjusting the Frame: Comments on Cognitivism and Literature,”
Poetics Today 23:2, 195-220.
BOOTH, W. 1961. The Rhetoric o f Fiction. Chicago: University of Chicago Press.
DANAHER, D. 2003. “A Cognitive Approach to Metaphor in Prose: Truth and Falsehood in Leo Tolstoy’s ‘The Death of Ivan Il’ich’,” Poetics Today 24:3, 439-469.
DlRVEN, R. 1993. “Metonymy and Metaphor: Different Mental Strategies of Conceptualisation,” Leuvense Bijdragen 82, 1-28.
EDMUNDSON, M. 2004. Why Read'?. New York: Bloomsbury.
ElKHENBAUM, B. 1982. Tolstoi in the Seventies. Ann Arbor: Ardis.
EMERSON, C. 2003. “Tolstoy versus Dostoevsky and Bakhtin’s Ethics of the Classroom,” in Knapp and Mandelker, 104-115.
GAVINS, J. and G. St e e n (eds.) 2003. Cognitive Poetics in Practice. London: Routledge.
GIBBS, R. 2002. “Identifying and Appreciating Poetic Metaphor,” Journal o f Literary Semantics 31, 101-112.
GROSS, S. 1997. “Cognitive Readings; or, The Disappearance of Literature in Mind,” Poetics Today 18:2, 271-297.
GUSTAFSON, R. 1986. Leo Tolstoy: Resident and Stranger. Princeton: Princeton University Press.
HAVEL, V. 1990. “Krize identity [1982],” in: O lidskou identitu, 349-351. Prague: Rozmluvy.
JACKSON, R.L. 1993. Dialogues with Dostoevsky. Stanford: Stanford University Press.
KNAPP, L. and A. Man d e lk er 2003. Approaches to Teaching Tolstoy’s “Anna Karenina”. New York: Modem Language Association of America.
LAKOFF, G. 2004. Don't Think o f an Elephant!. White River Junction, Vermont: Chelsea Green.
LAKOFF, G. and M. TURNER. 1989. More than Cool Reason: A Field Guide to Poetic Metaphor. Chicago: University of Chicago Press.
MANDELKER, A. 1993. Framing “Anna Karenina”. Columbus: Ohio State University Press.
MlALL, D. and D. KUIKEN. 1998. “The Form of Reading: Empirical Studies of Literariness,” Poetics 25: 327-341.
MORSON, G.S. 1978. “The Reader As Voyeur: Tolstoi and the Poetics of Didactic Fiction,” Canadian-American Slavic Studies 12:4, 465-480.
OATLEY, K 1992. Best-Laid Schemes: The Psychology o f Emotions. New York: Cambridge University Press.
ORWIN, D. 2003. “Tolstoy’s Anti-philosophy Philosophy in Anna Karenina,” in: Knapp and Mandelker 2003, 95-103.
PEIRCE, C.S. 1931. The Collected Papers o f Charles Sanders Peirce. Eds. C. Hartshome and P. Weiss. Cambridge: Harvard University Press.
PEIRCE, C.S. 1997. Wybór pism semiotycznych; wyboru dokonała Hanna Buczyńska-Garewicz; [przekł. Ryszard Mirek i Andrzej J. Nowak]. Warszawa: “Znak, Język, Rzeczywistość”: Polskie Towarzystwo Semiotyczne, 1997. Seria Biblioteka Myśli Semiotycznej.
SCHULTZE, S. 1982. The Structure o f “Anna Karenina”. Ann Arbor: Ardis.
SEMINO, E. and J. Culpeper (eds.) 2002. Cognitive Stylistics: Language and Cognition in Text Analysis. Amsterdam: Benjamins.
SlLBAJORIS, R. 1990. Tolstoy’s Aesthetics and His Art. Columbus: Slavica Publishers.
SLOANE, D. 2001. “Rehabilitating Bakhtin’s Tolstoy: The Politics of the Utterance,” Tolstoy Studies Journal 13, 59-77.
STENBOCK-FERMOR, E. 1975. The Architecture o f “Anna Karenina”. Lisse: Peter de Ridder Press.
STOCKWELL, P. 2002. Cognitive Poetics: An Introduction. London: Routledge.
TOŁSTOJ, L.N. 1972. Anna Karenina. Tłum. Kazimiera Iłłakowiczówna. Warszawa.
TOŁSTOJ, L.N. 1936. flonnoe coópmue cohuhchu u . Moscow.
TROLLOPE, A. 1986. The Warden. New York: Penguin.
TSUR, R. 1992. Toward a Theory o f Cognitive Poetics. Amsterdam: North-Holland.
TURNER, C.J.G. 1993. A Karenina Companion. Waterloo, Ontario: Wilfrid Laurier University Press.
TURNER, M. 1996. The Literary Mind: The Origins of Language and Thought. New York: Oxford University Press.
TURNER, M. 1991. Reading Minds: The Study of English in the Age of Cognitive Science. Princeton: Princeton University Press.
ZwiCKY, J. 2003. Wisdom & Metaphor. Kentville, Nova Scotia: Gaspereau Press.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).