Abstrakt
This essay is devoted entirely to the interpretation of Wisława Szymborska's little known poem, jabłonka [An Apple Tree] (1976) discussed in the context of the well-known Rozmowa z kamieniem [Conversation with a Stone] (1956). Interpretation of this work is based on detailed analyses the basis of which is the theory of artistic text, established in contextual semantics, showing how traditional and typical anthropomorphising figures are transformed in statu nascendi in extremely disanthropomorphising figures. And at the same time "the descriptive presentation" of the object marked in culture with a deep anthropomorphic stamp - undergoes a peculiar "eidetic phenomenological reduction", which on the level of poetic outlook leads to the radical deprecation of anthropocentrism meanwhile on the level of constructing an artistic vision clearly presents poetics of the object epiphany and metaphysics of objects". According to the interpreter this metaphysics tends to the formulation of a question on "the truth" of "objective" reality, revealing even in the most "banal" "transcendental experience", i.e. an essential contact, devoid of any anthropocentric usurpations, with any particle of existence. In this way a seemingly "trivial" and "naive" landscape poem opens metaphysical perspectives, which are later outlined in such poems of Szymborska as Widok z ziarnkiem piasku [A view with a grain of sand] (1986) or Niebo i jawa [The sky and the reality] (1993).Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).