Abstrakt
This article offers an outline of the history of theoretical interest in popular literature, in particular - romance. The author discusses mainly the research propositions developed on Polish grounds, starting with the differentiation of elite or 'highly artistic' literature and the popular one. Following Jacek Kolbuszewski, the author proposes to determine the range of popular literature on cultural instead of sociological basis. Also Anna Martuszewska's notion is supported, who claims that popularity is an immanent feature of this kind of literature. The question of probability in the Young Poland romance is considered as well. The methodological ideas are illustrated by references to specific novels. Popular fiction is multiform and set in the artistic, historical and sociological context. Relating to the presented material, the author proposes a thesis that in the period of Young Poland two currents of romantic fiction coexisted: the 'tendentious-fabulous' (represented by Anna Karwatowa nee Bardzka, Natalia Bardzka, Wanda Grot-Bęczkowska, Helena Mniszkówna) and the 'naturalistic' one (represented by Mikołaj Czerny, Marian Cawalewicz, Mieczysław Srokowski, Kazimierz Przerwa Tetmajer). It is determined upon the inherent characteristics of particular texts (i.e. style, construction of hero, manner of creation of the presented world, etc.) which current a novel represents.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).