Abstrakt
The topic of the article is the role of child characters in Andrei Tarkovsky’s oeuvre. The first part concerns the early films in which children appear as main characters and represent a spiritual ideal. In the second part, later films are analysed in terms of the presence of adult characters striving for this ideal.
Bibliografia
Alexander-Garrett L., Andrei Tarkovsky: The Collector of Dreams, tłum. M. Amadei Ashot, London 2013.
Birzache A.G., The Holy Fool in European Cinema, Abingdon 2016.
Encyklopedia PWN, hasło: Nikołaj Burlajew, <https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/Burlajew-Nikolaj-P;3882140.html> [dostęp: 12.09.2019].
Green P., Andrei Tarkovsky: The Winding Quest, London 1993.
Johnson V.T., Graham P., The Films of Andrei Tarkovsky. A Visual Fugue, Bloomington
Kaczmarski J., Rublow, <https://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/wiersze/rublow/> [dostęp: 15.09.2019].
Kuśmierczyk S., Księga filmów Andrieja Tarkowskiego, Warszawa 2012.
Le Fanu M., The Cinema of Andrei Tarkovsky, BFI, London 1987.
Martin S., Andrei Tarkovsky, Harpenden 2011.
Pierwszy List do Koryntian. Rozdział 4, <https://biblia.deon.pl/rozdzial.php?id=289>[dostęp: 13.09.2019].
Robinson J.M., The Sacred Cinema of Andrei Tarkovsky, Maidstone 2006.
Rutkowski R., Stańcie się jak dzieci! O twórczości filmowej Andrieja Tarkowskiego, „Znak” 2007, nr 621, <http://www.miesiecznik.znak.com.pl/6212007rafal-rutkowskistancie-sie-jak-dzieci-o-tworczosci-filmowej-andrieja-tarkowskiego/> [dostęp: 11.09.2019].
Sartre J.-P., Discussion on the Criticism of „Ivan’s Childhood”, <http://nostalghia.com/TheTopics/Sartre.html>, tłum. M.G. Singh [dostęp: 8.09.2019].
Sartre J.-P., Lettera su „L’Infanzia d’Ivan”, „L’Unità”, 9 X 1962, <https://archivio.unita.news/assets/main/1962/10/09/page_006.pdf> [dostęp: 8.09.2019].
Słownik języka polskiego PWN, hasło: jurodiwyj, <https://sjp.pwn.pl/slowniki/jurodiwyj.html> [dostęp: 13.09.2019].
Strefa filmu. Kino Andrieja Tarkowskiego, red. I.A. NDiaye, M. Sokołowski, Toruń 2013.
Tarkovsky. Films, Stills, Polaroids and Writings, ed. A.A. Tarkovsky, H.J. Schlegel, L. Schirmer, London 2019.
Tarkowski A., Czas utrwalony, przekład, przypisy i posłowie S. Kuśmierczyk, Warszawa 2007.
Tarkowski A., Kompleks Tołstoja. Myśli o życiu, sztuce i filmie, wybrał, opracował i przedmową opatrzył S. Kuśmierczyk, Warszawa 1989.
Turovskaya M., Tarkovsky. Cinema as Poetry, tłum. N. Ward, oprac. i wstęp napisał I. Christie, London 1989.
Zwierciadło. Andriej Tarkowski w rozmowie z Jerzym Illgiem i Leonardem Neugerem, oprac. J. Illg, L. Neuger, Kraków 2016.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).